Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 2:26 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Voor een GB met een Frans thema op het forum van Flory heb ik deze kit uit de stapel getrokken. Deze kit kwam ik op de ESM tegen voor een mooi prijsje, en als extra zaten de juiste kleuren voor de buitenkant er ook al bij.

Dus mag ik u voorstellen...

Dewoitine D.520:
Afbeelding

De Dewoitine D.520 was een Frans jachtvliegtuig welke begin 1940, vlak na het begin van de Tweede Wereldoorlog, in dienst kwam.

De D.520 werd ontworpen als antwoord op een verzoek van de Franse Luchtmacht voor een snelle moderne jager met een goede klimsnelheid en bewapening welke gecentreerd was om een 20mm kanon.

In tegenstalling tot de Morane-Saulnier M.S.406, wat op dat moment de meest gebruikte jager was in de Franse Luchtmacht, kwam de D.520 qua prestaties in de buurt van de nieuwste Duitse jagers zoals de Bf109. de D.520 was wel trager dan de Bf109, maar superieur qua wendbaarheid. Helaas waren er, vanwege productieproblemen, tijdens de Slag om Frankrijk maar een klein aantal D.520's beschikbaar om het tegen de Luftwaffe op te nemen.

De motor van deze toestellen, de Hispano-Suiza 12Y, werd qua vermogen als te licht gezien, maar aan de andere kant was deze motor wel ruim 100kg lichter dan de Rolls-Royce Merlin III.
Naar verluid zou Dewoitine in het geheim met Daimler Benz aan het onderhandelen zijn om de DB601 te verkrijgen voor de D.520, maar de uitbraak van de oorlog voorkwam dat deze onderhandelingen ook maar enige vruchten afwierpen.

De bewapening van de D.520 bestond uit een 20mm HS.404 met 60 schoten welke door de propellernaaf vuurde met 600 schoten per minuut, en 4 MAC 1934 7,5mm machinegeweren met elk 675 schoten in de vleugels. De vuursnelheid van de MAC 1934 was zo'n 1200 schoten per minuut. Dit betekende dat het kanon na 6 seconden vuren leeg was, en voor de MG's was er een vuurtijd van 30 seconden.

Als deze bewapening vergeleken wordt met die van de M.S.406, had de D.520 2 MG's meer, waardoor deze laatste toch nog over redelijk wat vuurkracht beschikte als het kanon leeg was. De M.S.406 kon daarentegen weinig meer uitrichten als zijn kanon leeggeschoten was...

de D.520 had voorzieningen voor 2 BE33 lichtbommen, voor nachtelijke onderscheppingsmissies, maar deze zijn maar zeer zelden gebruikt omdat de Franse jagers bijna nooit 's nachts vlogen.

In totaal zijn er rond 900 toestellen gebouwd, deze hebben gevlogen bij de Franse luchtmacht en de Vichy Fransen, Luftwaffe, Reggia Aeronautica en zelfs de Bulgaarse luchtmacht.


De kit:
photo 432271

De potjes verf die er als extra in zaten:
photo 432267

Instructies:
photo 432266

Onderdelen:
photo 432260
photo 432261
photo 432263
photo 432262

En een klein beetje vooruitgang:
photo 432655
Deze kleur is wat Tamiya aangeeft in de handleiding; XF-24, maar na wat googlen kwam ik erachter dat het grijs blauwer hoort te zijn, dus dat is aangepast. Foto's daarvan komen nog!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk. Eens wat anders. Ook mooi dat Tamiya niet alleen de grote spelers uit de 2e WO uitbrengt. Potjes verf in een Tamiya kit heb ik nog nooit gezien trouwens. Ik neem aan dat ze er "bij" zaten? Ik ben benieuwd naar het resultaat. Veel plezier.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Altijd een gaaf ding. Mooi dat je de PE set er ook bij gekocht hebt, dit verbeterd altijd de cockpit!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 9:18 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Om wat misverstanden uit de wereld te helpen: deze kit kocht ik tweedehands, en de vorige eigenaar had er al verf en PE bij gedaan.
En wat betreft dat PE, ik moet even kijken wat ik ga gebruiken, want het instrumentenpaneel bijvoorbeeld heeft in principe geen Pe nodig, die ziet er al netjes uit van zichzelf.

Ik had de kleur van de binnenkant aangepast, maar dat was nog niet helemaal goed gegaan...
photo 432911
De kleur vind ik goed, maar zoals een klein beetje op de foto te zien is, is de boel nogal korreling opgedroogd. Als je beseft dat hier al een vrij dikke laag P+ overheen is gegaan dan klopt het niet dat de boel toch nog zo mat oogt... Dat wordt dus even soppen in de biotex!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 11:51 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooie start. Toch wel een leuk vliegtuigje. Mooie man die verkoper hebben we nog een leuk gesprek mee gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2018 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Absoluut zonde om PE-panel niet te gebruiken (mijn persoonlijke mening :)).

Succes met de biotext! Dat airbrushen blijft toch altijd lastig, soms lijkt het omgaan met verf net hogere scheikunde... :shock:

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 17:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze al een hele tijd niet geupdate, maar de D.520 is intussen al wel af. Ik zal jullie even bijpraten.
Bij de laatste update waren we gebleven bij de blauwgrijze kleur voor de binnenkant. De eerste poging was deze nogal matt opgedroogd, maar met de tweede poging kreeg ik een mooie zijdeglans kleur.

Dus hebben we vrij snel daarna de cockpitvloer en wanden in dezelfde kleur gezet en ben ik wat details aan het schilderen en washen geweest.
photo 434261
photo 434262
photo 434263

Toen het instrumentarium, aanvankelijk wilde ik gewoon het kit onderdeel gebruiken omdat de details daarvan prima waren.
photo 434267

Maar er zal al een vel PE in de kit toen ik 'm kocht, dus jah...
photo 434272
photo 434273

En uiteindelijk zag de cockpit er zo uit:
photo 434280
photo 434281
photo 434282
photo 434283
photo 434284

En toen zat de boel al vrij snel in elkaar.
photo 434275
photo 434277
photo 434291
photo 434293

Is trouwens toch nog een redelijk fors toestel, Fw190D for scale:
photo 434276

Zijraampjes gemaskeerd en gemonteerd:
photo 444902

En daarna ook het windscherm:
photo 444904
Het middenstuk is bewust weggelaten tot na het spuitwerk, aangezien deze deels overlapt aan de achterzijde.

En toen kon er aan de camo gewerkt worden. Toen ik deze kit kocht zaten er 4 potjes Xtracolour in, en al had ik daar nog geen ervaring mee, ik had een hoop goede berichten gehoord over deze verf.

De eerste kleur die door de verfspuit gejaagd werd was X389 Gris Bleu Clair (licht blauwgrijs):
photo 446137

Toen dat zo'n uurtje of 12 á 14 heeft kunnen drogen ben ik met de kleuren voor de bovenkant begonnen. De eerste kleur was X388 Gris Bleu Fonce (donker blauwgrijs), en hier heb ik zo'n beetje de hele bovenkant mee gespoten.
De tweede kleur voor de bovenkant was X386 Ombre Calcinee (gecalcineerde schaduw, wat dat ook mogen zijn :roll: ). Ik heb eerst met een potlood de lijnen uitgetekend, want dat vond ik toch makkelijker werken.
photo 446135
photo 446136
En tot zover zag het geheel er zo uit:
photo 446138
photo 446140

En toen kwam de laatste kleur; X384 Kaki (Khaki, wat volgens mij absoluut niet groen is??), en nadat dat kleurtje erop zat zag de boel er ongeveer zo uit:
photo 446141
photo 446142
photo 446143
photo 446139

Aangezien de verf al behoorlijk glom heb ik er geen laag clear overheen gedaan, en enkel de boel de tijd gegeven om goed uit te harden voordat ik ging decallen.
photo 446144
photo 446150
photo 446149
photo 446151
photo 446152

Beetje jammer dat de verder uitstekende decals toch een beetje doorschijnend waren...
photo 446154

photo 446155
photo 446156
De decals waren zo dun dat Sol al te sterk was. Dat deed de randen van de decals opkrullen. Daco Medium was in dit geval beter geschikt, en dat heb ik dan ook gebruikt voor de rest van de plakkerts.
Toen dat allemaal droog was is er nog een laagje clear overheen gegaan en zijn de kwetsbare stukjes aangebracht.

De verwering heb ik vrij licht gehouden, enkel een washje en wat uitlaatsporen (die laatste zijn stiekem toch wat aan de zware kant), met het idee dat deze toestellen niet lang dienst hebben gedaan voordat Frankrijk capituleerde.

En toen was het een kwestie van het glaswerk uitpakken, en toen was deze ook weer klaar.

photo 447972
photo 447973
photo 447974
photo 447975
photo 447976
photo 447977
photo 448032
photo 448033
photo 448034
photo 448035
photo 448036
photo 448037
photo 448038
photo 448039
photo 448040
photo 448041
photo 448042
photo 448044

Het is een leuke kit om te maken, en zoals we gewend zijn van Tamiya valt ook deze als het ware in elkaar.
Ik heb er nog een liggen, en die krijgt de kleurrijke Vichy kenmerken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Leuke kist geworden.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
leuke kist zo met de cockpit zo ver achter de vleugel.

heb je hem met de kwast geschilderd.....
Vind hem alleen een beetje raar op de poten staan om zo maar te zeggen, moet het landingsgestel niet meer naar buiten staan.?

Gr Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2018 20:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt lui!

@Ed, alles is met de airbrush gedaan.
Wat betreft het onderstel, ik zie je punt. Ik heb even zitten zoeken, maar bij meerdere modellen kom ik dezelfde stand tegen van het onderstel.
De foto's die ik van het origineel heb gevonden geven inderdaad een 'wijdere' stand aan, maar dat was bij de kit niet mogelijk zonder de boel te forceren (en ik heb ook niet specifiek gelet op het onderstel van het origineel.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement