Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
photo 429105

Inleiding
"He, Alex! Dat is geen beloofde tank man!" Correct, daar doe ik wat ruwbouw op de achtergrond. Maar vooral, vrienden gaan voor!
Lang verhaal kort, een van mijn beste vrienden woont op letterlijk een wandelafstand van de ESM locatie. Ik ging dus na de ESM bij hem op bezoek. Zeg maar de dag even downloaden, wat avondeten, etc.

Nou heeft hij een stash aan modellen liggen waarvan de 109G-6 in de Zwitserse kleuren hem erg aanspreekt en hij is onlangs nog jarig geweest... Enfin, je kunt het raden. :)

Na wat tovenarij kwam dus deze Fujimi Bf109G-6 in 1:48 kit tevoorschijn waar hij al een beetje aan begonnen was. Verder geen AM of iets dergelijks. This should be interesting...

De kit - "Frankenstein der 109's"
Fujimi heeft een interessante aanpak voor wat betreft het vervaardigen van hun G/K-serie Bf109 kits. Bij het napluizen van de sprues kun je gelijk zien dat de kit bijzonder modulair is opgebouwd waardoor met 1 romp de gehele G-serie vanaf de vroege G-6 en zelfs een deel van de K-serie zoals K-0 en K-4 is te bouwen. Heel leuk en schattig, maar nu is het wel opletten welke van de access panels wel en welke niet opgevuld moeten worden. Ik heb later een voorbeeld hiervan. Voor nu de inhoud.
photo 429104

Details aan de buitenkant zijn ruim voldoende met slechts grote 1 minpunt: de uitlaten. Deze ga ik moeten vervangen. Als iemand een QB setje heeft liggen welke ik kan overnemen of anderzijds mij kan wijzen waar ik dat spul in Nederland kan kopen is dat zeer welkom. lhshop heeft in hun traditie geen Quickboost in de schappen.

Andere exterieur minpuntjes zijn:
1) De paneel lijnen zijn vrij ondiep. Daar moet ik iets aan doen, anders zie daar na het verven niets meer van.
2) Waar ik bij deze kit vooral geen fan van ben is de tweedelige insert bij motorkappen. Deze zijn schuin aan de cockpitkant vanwege de karakteristieke vorm van de motorkap van de G-10, G-14/AS en de K-serie. Dit gaat wel wat werk opleveren bij de plamuurafdeling.
3) Fout bij de turbo inlaat bevestiging aan de motorkap. Daar hoort een knik in te zitten. Ik zal dit proberen te corrigeren, uiteraard met paar foto's voor en na.
photo 429106

Interieur is bijzonder spartaans. Ik heb wat van mijn stash overhoop gehaald en zowaar een AM cockpit setje voor een vroege G-6/G-10 gevonden. Nu rest mij nog de keuze: cockpit dicht en geen AM dan wel open en wel AM.
photo 429109

"Psssst, Alex, de pluspunten... Vergeet de pluspunten niet!" Ja, die zijn er ook. Allereerst de afmetingen: deze kloppen op een tiende van een millimeter na. That's good enough for me.
photo 429107

Verder is de kit behoorlijk uitgebreid. Aan het einde van de rit houd je behoorlijk wat, correcte, reserve onderdelen. Ik heb zover 3 verschillende staarten gezien, twee soorten achterwielen, twee soorten turbo luchtinlaten, diverse R-kits en meer. Met een beetje onderzoek heb ik nu een keuze om een vroege G-6 en een G-14 te bouwen. Met wat scratchwerk komt er ook een mooie G-8 Recce kist uit deze doos en zijn een G-5, G-6 Recce alsook een G-6 nachtjager ook niet ver weg. Niet slecht voor een kit met een retail prijs van 20 a 30 Euro. Ik zal maar zwijgen over wat hij werkelijk heeft betaald bij de onze vrienden in Aalsmeer.

Decals, mwa. Leuk, maar een beetje te dik. Stencils en waarschuwingsprenten zijn wel mooi uitgebreid. Dikke pluim aan Fujimi hiervoor!

Ik ga even kijken hoe de kit werkelijk in elkaar gaat. Indien goed zal ik de jacht openen naar deze Fujimi kits.

Zwitserse luchtmacht!
Dat was destijds net zoiets als nu "de Servische Porsche" of "de Turkse Rolex". Ondanks dat zij neutraal waren tijdens de tweede wereldoorlog - even afgezien de afzonderlijke meningen, hebben de Zwitsers toch nog hier en daar wat schermutselingen gehad met de Duitsers, Amerikanen en de Britten. Al redelijk vroeg kregen de Zwitsers de Bf109 D- en E-serie in hun bezit, reeds in 1939. Gewoon gekocht. Dit waren prima toestellen en met een goede staat van dienst. Een voorbeeld is onderschepping van 36 He111 van KG.53 zonder escorte door 12 Zwitserse Emils, resultaat 6 Heinkels neergeschoten tegen 1 verloren 109E. Veel later in de oorlog werden de Zwitserse 109's voorzien van rode en witte neutraliteitsstrepen om zo zich te kunnen onderscheiden van de Duitse 109's. Invasion stripes anyone?

Dat G-6 in het bezit van de Zwitsers kwam is het resultaat van een incident met een Bf110G-4 nachtjager welke begin 1944 op een Zwitserse vliegveld noodgedwongen moest landen. Terwijl Hitler al invasieplannen maakte, omwille van een hoogst geheime radarsysteem waarmee deze 110 was uitgerust, werd een simpelere oplossing gevonden. De Zwitsers kregen een optie om de G-6 met flinke korting aan te schaffen - met slechts 1 miljoen CHF per toestel was dit een koopje. In ruil voor de kortingen moesten de Zwitsers de 110 onder toeziend oog van een Duitse officier vernietigen. Zo gezegd, zo gedaan!

De gekochte G-6 toestellen werden in april 1944 geleverd en bleken een duurkoop te zijn. Kwaliteit van de geleverde toestellen was dusdanig slecht dat deze, na vele reparaties en onuitroeibare plaaggeesten zoals metaalmoeheid, al in 1947 uit dienst werden genomen. Ter vergelijking, de E-serie heeft tot 1948 dienst gedaan en de D-serie kisten zelfs tot aan 1949! Na veel beklaag kregen de Zwitsers 50% van het aankoopbedrag terug. Waarmee de Duitsers uiteindelijk de 6 miljoen CHF terugbetaald hebben is tot nu toe een raadsel en, in vele kringen, een controversieel onderwerp. Ik laat dit verder aan jullie speculaties over. ;)

Bouwplannen en stand van zaken
Ik dacht aan een OOB bouw met een kort en luchtig verslag. Missie nu al mislukt zo te zien. :mrgreen:

De kist die ik ga bouwen is de J-705, gebaseerd in Sion, Wallis eind 1944, begin 1945. Exacte historie van de kist wil ik nog proberen op te duiken - kijken of het lukt. Zoals jullie kunnen zien heeft deze kist meer rood en wit dan werkelijk camouflage kleuren. @VJ: die "Quest for best white paint" gaat verder! ;)
photo 429130

Ik geef mijzelf tot aan weekend de tijd om even na te denken of ik deze AM cockpit set ga gebruiken.
photo 429110

Oh ja, nog even terugkerend op de "alle mogelijke access panels op 1 romp". Zie hier een G-serie en een K-serie service luik naast elkaar. :)
photo 429108

Niet goed te zien? Klopt, dat zijn de zeer ondiepe paneel lijnen die ik moet nalopen. Cirkeltje rond zou ik zeggen. :mrgreen:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op za 15 dec, 2018 16:46 pm, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 maart, 2017 22:18 pm
Berichten: 22
Dat ziet er veelbelovend uit. Mooie verf schema’s. Weet je al welke het wordt? Veel succes met de bouw! :brouw:

Groeten Floris

_________________
The darkest nights make the brightest stars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 01 maart, 2017 22:18 pm
Berichten: 22
:shock: :roll: er staat al welke je gaat b(r)ouwen. Even over het hoofd gezien

_________________
The darkest nights make the brightest stars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke uitdaging deze kit! Klassiek bouwen zou ik zo zeggen. Geef nou toe Alex, dit is toch veel leuker dan die shak-n-bake kits :wink: Aan de hand van wat ik bij de Tristars gezien heb, ben ik er van overtuigd dat je dit ook tot een heel mooi model gaat maken. Zolang de vorm redelijk klopt van de kit is er met after market setjes een hoop van te maken. Over AM gesproken, bij luckymodel.com hebben ze vele QB sets, zo ook de uitlaten die jij nodig hebt (denk ik) linkje. En gratis verzending. Eventueel hebben ze ok nog de luchthappers.

Interessant verhaal verder van de Zwitserse 109's. Toen ik het onderwerp zag was mijn nieuwsgierigheid vooral gewekt door het fiet dat het een Zwitser is. Hun jagers vind ik altij gemuilkorfde wolven in schaapskleren. Maar nu ik dit gelezen heb, heb ik toch wel wat meer respect ervoor. Interessant kleurenschema ook. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec, 2017 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
"Quest for best white paint" wat betreft de fijnste witte verf ben ik uitgekomen op Stynylrez wit primer..
Ik gebruik het op diverse modellen voorzien van een witte laag en het bevalt super, het is helder wit het dekt goed en levelt zichzelf en het is ook goed schuurbaar en snel droog...
Hij is ook goed te polijsten tot een lichte glanslak....
Er zijn ook nog andere merken die de exact zelfde verf onder een andere naam uitbrengen alleen ben ik die even kwijt
Afbeelding20161015_123533

Mijn resultaat met Stynylrez...

Groeten, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2017 13:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Stynyrez = One shot Primer (AK te kopen bij Krikke) = UMP Primer (via UMP retail)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 dec, 2017 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
looney schreef:
Stynyrez = One shot Primer (AK te kopen bij Krikke) = UMP Primer (via UMP retail)

Die dus :brouw:

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 dec, 2017 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
looney schreef:
Stynyrez = One shot Primer (AK te kopen bij Krikke) = UMP Primer (via UMP retail)
Carvair schreef:
"Quest for best white paint" wat betreft de fijnste witte verf ben ik uitgekomen op Stynylrez wit primer..
Ik gebruik het op diverse modellen voorzien van een witte laag en het bevalt super, het is helder wit het dekt goed en levelt zichzelf en het is ook goed schuurbaar en snel droog...
Hij is ook goed te polijsten tot een lichte glanslak....
Er zijn ook nog andere merken die de exact zelfde verf onder een andere naam uitbrengen alleen ben ik die even kwijt
Gents, merci! Jan, mooi resultaat. Zo op het eerste oog super dekkend. Ik heb iets nodig wat niet in 1 laag volledig dekt. Ik denk dat ik maar eens Lifecolor een kans geef.


FokkerFan schreef:
Leuke uitdaging deze kit! Klassiek bouwen zou ik zo zeggen. Geef nou toe Alex, dit is toch veel leuker dan die shak-n-bake kits :wink: Aan de hand van wat ik bij de Tristars gezien heb, ben ik er van overtuigd dat je dit ook tot een heel mooi model gaat maken. Zolang de vorm redelijk klopt van de kit is er met after market setjes een hoop van te maken. Over AM gesproken, bij luckymodel.com hebben ze vele QB sets, zo ook de uitlaten die jij nodig hebt (denk ik) linkje. En gratis verzending. Eventueel hebben ze ok nog de luchthappers.

Interessant verhaal verder van de Zwitserse 109's. Toen ik het onderwerp zag was mijn nieuwsgierigheid vooral gewekt door het fiet dat het een Zwitser is. Hun jagers vind ik altij gemuilkorfde wolven in schaapskleren. Maar nu ik dit gelezen heb, heb ik toch wel wat meer respect ervoor. Interessant kleurenschema ook. Succes!
Dank je voor de link! Helaas uitverkocht voor nu. Ik ga eens bij de BSMC komend weekend even neuzen. Ik hoop dat ik daar iets kan oppikken.

Voor wat betreft de kit - wat noemt men shake'n'bake tegenwoordig? Oude Tamiya kits hebben zo hun keuren. :)
Ik denk dat wij al met al in een tijdperk leven waarin de fabrikanten steeds verder inspelen op het gat wat nu door AM opgevuld wordt. Nauwkeurigheid en goede pasvorm zijn reeds lang de standaard - nou, behalve voor Airfix dan. Die blijven lekker ouderwets met hun new tool kits. Vandaag een Spitfire van Airfix gezien bij de club. My God wat had deze kit een behoefte aan plamuur.

Floris.73 schreef:
:shock: :roll: er staat al welke je gaat b(r)ouwen. Even over het hoofd gezien
Floris, jij hebt het gevonden? :) :brouw:

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 dec, 2017 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Nog even wat extra info over de de Stynylrez..
Het is wel een zogenaamde one shot primer maar hoeft natuurlijk niet in 1 keer te dekken en je kan het met water verdunnen!!
Dat spul is redelijk vergevingsgezind..

Succes met deze gave 109 en veel plezier dit weekend..

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 0:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Eeeh, ja, dat is alweer even een tijdje geleden dat ik hier iets geschreven had. Ik ben gelijktijdig met de T-34-76 bezig geweest. Deze staat nu in de primer - zonder een brouwverslag.
Geen excuus, gewoon weer verder!

Allereerst maar even de cockpit voorzien van de brandstofleiding aan de rechterkant met wat looddraad. Voor de lezers die het leuk vinden: deze leiding was een verbinding tussen de externe "drop tank" en de brandstoftank in de romp. Tijdens de vlucht werd er brandstof verbruikt uit de romptank en vanuit de externe "drop tank" weer aangevuld.
photo 437371

Verder nog een access panel gemaakt uit polystyreen van de ruimte voor de persoonlijke spullen van de piloot - werd veelal tijdens de ferry vluchten gebruikt.
photo 437370

Klein stukje polystyreen gebruikt om een gigantische kier op te vullen. Deze kit heeft er meer last van, maar daarover later meer.
photo 437372

You get the picture. 8)
photo 437373

Daar dit een G-6 met een DB605A motor is, hoort de kleine "oil bubble remover bulge" daar niet te zitten - aangegeven met nummer 1. Overigens heel gek dat Fujimi ervoor gekozen heeft om deze op de motorkap zelf te vervaardigen ipv vast aan de "MG spent casing chute bulge". Enfin, die heb ik eraf gehaald en plat geschuurd. Met nummer 2. aangegeven is de luchthapper bedoeld om de uitlaatpijpen te koelen. Deze is eveneens op de motorkap vervaardigd. Het gekke is dat een tweede, soortgelijke luchthapper - deze hoort meer naar voren toe te zitten - helemaal niet inbegrepen is. De instructies geven ook geen aanwijzingen. Nadere inspectie van de sprues onthult wel een viertal luchthappers welke ik maar al te graag heb gebruikt. Kijk dus goed uit als je deze kit gaat bouwen. De instructies zijn niet volledig.
photo 437375

Eenmaal gereed met de correcties aan de motorkap heb ik deze aan hun respectievelijke romphelften geplakt - dit is overigens niet de volgorde van de instructies. De ovale lijn is geen natuurlijke paneel lijn en moet opgevuld en glad geschuurd worden. Ik was al een beetje bang voor dat dit een probleempunt is van deze kit voor de 109's muv 109G-6/AS, 109G-10, 109G-14/AS en de K-serie.
photo 437374

Enfin, met beleid plamuren en voorzichtig schuren doen wonderen. Zwarte primer om te kijken of er geen imperfecties te zien zijn. Ad nummer 1, uit de foto's kan ik niet goed opmaken of dit een paneel lijn is of een overlapping van de panelen. Aangezien de onderliggende plamuur mij geen kans meer geeft om een paneel lijn van te maken heb ik ervoor gekozen om hier een overlapping van te maken met behulp van "stretched sprue". Ad nummer 2, bij de "MG spent casing chute bulge" is wel degelijk goed te zien dat de voorste helft deels over de achterste helft gaat met tussenin een soort van schuimrubber. Ik denk dat dit een aardige imitatiepoging is. :)
photo 437377

Ow ja, de luchthapper "base plate" voor de turbo heeft een kleine correctie gekregen. Op de G-6 en G-14 zat daar een kleine knik in vanwege de bult die deels daarboven zat. De luchthapper zelf heeft wat extra liefde nodig gehad vanwege de enorme kier tussen de romp en de luchthapper zelf.
photo 437376

Aangezien de cockpit dicht zal zijn heb ik de kit panel gebruikt en deze een klein beetje van kleur voorzien.
photo 437378

Tot zover de update!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement