Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Ik had de Tomcat al enige tijd op mijn wensenlijstje staan, maar in 1:32 wordt het wel een bakbeest ... gelukkig bracht Tamiya vorig jaar de 1:48 kit uit van deze historische kist. De eerste reviews waren erg positief, en ik ben wel een Tamiya-fan, dus snel besteld.

Geen spijt van. By far de beste kit die ik in mijn plompe vingers heb gehad. De lat is weer een stuk hoger gelegd: wat is er goed nagedacht over deze kit. De detaillering en afwerking is wat je van Tamiya mag verwachten: heel erg goed.

Maar in de bouw stijgt deze kit boven andere uit. De pasvorm is ongelooflijk goed. Je kunt alles spuiten en detailleren aan de sprues, de aanhechtingspunten zijn zo gekozen dat ze wegvallen bij montage.
De oplossing voor de verstelbare wings is oerdegelijk en stevig. Je kunt vrijwel alles in logische delen assembleren en op het laatst in elkaar zetten, wat het spuiten / afwerken makkelijker maakt - veel minder afplakwerk.

Voor sommige mensen een nadeel: de flaps e.d. zijn niet verstelbaar. Ik vind het geen issue.
Omdat de kit zo recent is is er nog geen / weinig after-market spul voorhanden. Dit wordt dus een echte out-of-the-box bouw.
Nu is de kit van zichzelf fraai en gedetailleerd. Ik zou alleen cockpit interieur en de wielen erbij nemen als dit beschikbaar komt.

Ik ga er een klein diorama van maken, wil deze staand en 'open' bouwen. Een kit van Skunk Models met een stukje USS Nimitz flightdek is onderweg :)

Verpakking is dik in orde:

photo 397860

photo 397863

Het glaswerk is kristalhelder en glanst je tegemoet. Er is een maskeervelletje bijgevoegd voor de canopy, voor zover ik kan zien alleen niet voorgestanst, dus dat wordt fijn knip- en snijwerk.

photo 397861

En natuurlijk een mooi A3 verfschema. Ik ga voor de USS Nimitz 200 Jolly Rogers versie, in de eerste kleurschema's: Light Gull Gray on top, met witte flaps, wit van onder.

photo 397862

De cockpit valt bijna vanzelf in elkaar.

photo 397864

photo 397868

photo 397870

De verstelbare vleugelconstructie:

photo 397865

Gekozen load-out:

photo 397866

De crew:

photo 397867

Staartstukken in Jolly Rogers variant:

photo 397869

De exhaust-nozzles. Tot nu toe het lastigste deel om de kleuren enigszins realistisch te krijgen. De aangegeven kleurstelling vind ik te licht als ik het vergelijk met referentie-foto's ... Geexperimenteerd met div. mixes van gun metal, grey, burnt iron, pale burnt metal en afgewerkt met titanium (wash en pigment)

photo 397872

Ook wheelbays, en de samengestelde delen van onder- en bovenkant passen tot op de 0.1mm in elkaar, ongelooflijk wat een afwerking en wat is er nagedacht over hoe een en ander in elkaar te zetten. Je hebt eigenlijk geen lijmklemmen nodig!

photo 397873

Het zal duidelijk zijn dat ik erg te spreken ben over deze kit :) .... wordt vervolgd.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 14:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Dit lijkt me ook echt een supertoffe kit!
Je bent lekker onderweg, ben benieuwd naar de rest!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 14:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er een mooie kit uit, en ferm gedetailleerd. Stonden bij de A-versie de uitlaten niet assymmetrisch? ik bedoel 1 open en 1 dicht na het afleggen van de motor?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Silenoz schreef:
Stonden bij de A-versie de uitlaten niet assymmetrisch? ik bedoel 1 open en 1 dicht na het afleggen hvan de motor?


Jij bent de kenner :) ... Maar ik vind dat geen potje :). Eerlijk gezegd ben ik het op de foto's wel als zodanig tegengekomen, maar het overgrote deel staat symmetrisch open of dicht. Dus daar maar voor gekozen (bouwbeschrijving geeft het ook niet aan).

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bij de D-versies zijn er andere motoren gebruikt, maar bleef dit fenomeen blijkbaar (ik dacht dat het verdween). Voor meer uitleg en details over de F-14:

http://www.anft.net/f-14/f14-detail-engine.htm

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 19:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 okt, 2016 19:53 pm
Berichten: 30
Mooie kit, ik sta aan het punt te beginnen met de Tomcat 1:48 van Academy. Ik ga je verslag volgen. Succes nog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Succes met deze kit. Zag hem tijdens de ESM liggen en nog heel even getwijfeld om een keer een uitstap te maken. Lees er goede verhalen over.

Heel toevallig zag ik vandaag op facebook een bericht van Eduard dat ze er een january een PE set voor uitbrengen.

Succes met jou bouw.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2017 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat is een mooie berg plastic waar iedereen toch wel zeer lovend over is.

silenoz heeft wel gelijk bij het uitzetten van de motoren stonden de nozzles niet gelijk. d.w.z. 1 open 1 dicht.
Maarja als jij dat geen probleem vindt wie ben ik dan om daar wat van te zeggen.

iig veel plezier met deze bouw.
Het begin ziet er al goed uit deze ga ik zekers volgen een Tomcat is toch gewoon een heel fraai toestel.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2017 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Wish list :)

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2017 18:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De bestelde diorama-doosjes zijn ook binnen: stuk USS Nimitz flight deck, tractor en aanhangers.

photo 398224

En we bouwen en plakken verder. Het raketten-arsenaal is klaar voor de laatste laklaag ... Heb ze allemaal gebouwd, hoewel niet alles aan de F-14 gehangen kan worden :). Ik selecteer de best gelukte en heb dan wat over voor het diorama.

photo 398225

Cockpit gemaskeerd en zwart gespoten. Maskeerfolie moet op maat geknipt worden.

photo 398223

En het landingsgestel is af:

photo 398226

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement