Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vandaag heb ik eindelijk tijd om 'm in de glanslak te zetten. Eerste de kapjes er maar opzetten, want die moet ook natuurlijk.

photo 467403

Als die erop zitten dan, lijkt het al heel wat.

photo 467404

Maar als je dan een heel model gaat spuiten, dan zit je altijd met het probleem waar je 'm vast houdt. Nu had ik ooit eens twee haken bewaard die bij een paar sokken zitten. Daar heb ik een draadje tussen geknoopt en nu kan ik het model mooi bij de uitlaten vast haken en de andere haak in het rooster van de afzuigkap hangen.

photo 467405

Als laklaag heb ik Tamiya X-22 gebruikt en die één op één verdund met Mr. Color self levelling thinner.

photo 467408

Het resultaat is alleen dramatisch :evil: Het is nogal een sinaasappelhuidje geworden. ik snap niet wat ik nu weer verkeerd gedaan heb. 1 bar, 50/50 verdunnen en op zo'n 20 cm afstand gespoten. Het zal toch ook eens goed gaan, wat een K-spul die X-22. Volgende keer weer gewoon Pledge. Heeft iemand een idee of dit nog vlak te schuren is zonder dat ik daar de onderlaag mee aantast?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Daar gebruik ik altijd nagel sponsjes voor, deze heb je in verschillende korrels.

photo 350134

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2019 13:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
20cm lijkt me veel te ver. Probeer eens 5cm ... lak moet nog kunnen vloeien... niet druipen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2019 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank je Looney. Ik zal dat eens testen dan. Is een 0,4mm naald wel OK? Of is een 0,2mm beter?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 0:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ik gebruik bijna alleen X-22 voor de laklaag en spuit die met een 0.2 mm naald.
Bij het spuiten inderdaad ca. 5 cm van het oppervlak van het model.
Wat de verdunning betreft zit ik ook op een 50/50 mengsel.

Met een grotere naald heb ik nog niet gespoten, maar ik denk ook niet dat het nodig is.
Tot nu toe ben ik tevreden met hoe de lak op het model komt.

nvg, Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 16:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Naald 0,2 zou goed moeten zijn. maar als je genoeg controle hebt kan 0,4 ook.

Lage druk dichtbij je werkstuk en dan "natte" lagen, iets voor het druipen :) (Zoals kwartslag voor het breken bij bouten moeren, probleem is dat ze dan al gebroken zijn)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nogmaals dank heren. voor de verdere uitleg. ik ga dit in de toekomst eens testen met een andere naald. Mijn gedachte is dat bij grotere vlakken een grotere naald logisch is, maar misschien zit ik er helemaal naast.

Zaterdag ga ik de decals ophalen en dan kan ik die er zondag hopelijk op doen. Voor nu nog een kleine update: de uitlaten

photo 469461

De binnenkant is vrij kaal en bij nadere bestudering van close-ups van de uitlaten blijken de panelen toch wel licht en dof uit te slaan. Dus heb ik met smalle strookjes tape delen afgeplakt en hier revell 371 overheen gespoten. Van het resultaat volgt nog een foto.

Ondertussen ook die andere RF-4E maar eens uit de "kast der verdoemenis" gehaald :o

photo 469463

photo 469462

Bij de tweede wil ik de lessen toepassen die ik van eerste heb geleerd zoals de splitter plates aan de binnenkant opvullen en ook voordat die erop gaan de neus en de plates zelf van de juiste kleur voorzien.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Mijn gedachte is dat bij grotere vlakken een grotere naald logisch is, maar misschien zit ik er helemaal naast.


Nee hoor, grotere naald is voor grotere oppervlakken en een kleine naald voor klein. Wat niet wil zeggen dat je met een grotere naald niet precies kunt spuiten. En met een kleine naald ben je met grote oppervlakken gewoon wat langer bezig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Even inhaken op het lak-verhaal;

Als je je druk nog iets verlaagt naar bijv. 0,8 bar komt er ook meer lak op het oppervlak.
Lijkt tegenstrijdig, minder druk meer lak, maar toch is het zo. Ook heb je dan minder kans dat je half droge lakdelen in de verf krijgt die soms ook het sinaasappelen kunnen veroorzaken.
Dichter op het model gaan is ook beter met lak. 50cm is nogal ver weg.

Heb zelf -op automodellen- goede ervaringen met X22, ik heb soms ook wat sinaasappelhuid maar na een goede droogtijd (liefst week op kamertemp) is dat prima weg te polijsten tot een spiegel.
Mits er voldoende laag op zit uiteraard.

Keep up the good work! Ik vond die Duitser er erg goed uit gaan zien in die driekleur.
Ik hoop dat hij (zonder verdere grote frustraties) afkomt. :brouw:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wederom bedankt voor de tips en aanmoedigingen. Komt goed Odorf, deze maand moet ik toch een heel eind komen als de decals er eenmaal op zitten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement