Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2015 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Flynn schreef:
Prachtig! Ik zit op de eerste rij om deze beestjes van je productielijn te zien lopen!
Wel fijn dat je wat Japs de revue laat passeren. Ik ben benieuwd naar de kleuren.

M'n favoriet blijft (maar is hier in deze GB niet van tel ;-) ) de blauwe Kaj.

Jij hebt wel een goed oog voor detail en je bent goed geïnformeerd. Kan ik wel gebruiken bij mijn 1/72 kitje. :mrgreen:


Thanx Flynn.
Leuk te lezen dat mijn selectie je kan bekoren. De "blauwe KAI" (van 8 Hikotai "Panthers") schijnt iedereen razend fraai te vinden en ik moet bekennen dat die kist er érg fraai uitziet. Wellicht een mooi projectje voor de toekomst... Wat me nog meer boeit zijn (minimaal) 2 kisten van 301 Hikotai, welke in een grijs verleden (waarschijnlijk ???) als "Aggressor" dienst hebben gedaan. Gedurende één van mijn vele snuffel-sessies op het internet ben ik ooit over een plaatje gestruikeld waarop twee kisten van 301 Hikotai waren te zien, welke waren beschilderd in en Mitsubishi F-1 schema. Niet alleen was het F-1 schema over deze Spoken gedrapeerd, maar tevens was daarbij het "silhouette" van een F-1 aangebracht. Ben reeds lange tijd op zoek naar "het verhaal" achter deze Spoken maar kan helaas helemaal niets vinden... :x

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 3:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hoog tijd voor een kleine update. Wellicht dat sommige van jullie denken/dachten dat Ruudje een beetje in slaap was gesukkeld en zich slechts beperkte tot het links & rechts plaatsen van (opbouwende) kritiek. Niets is echter minder waar. Mijn hobby tafel ligt momenteel bezaaid met een stuk of 30 (...!!!) modellen waar allemaal simultaan aan gewerkt word. Tsja, en dan ren je niet voor elk "wittewasje" naar de paintshop... Kortom, enige structuur is wel gewenst om te voorkomen dat ik uiteindelijk eindig met een "SuperCorHarSabreDagEagFighter", en die dan óók nog pardoes in deze GB dump... :lol:

Ik heb daarom maar het (wijze ???) besluit genomen om de hele handel in gelijke stappen af te werken. En dan ben je natuurlijk wel ff bezig met een aantal zaken schoon te krabben, om vervolgens de airbrush ter hand te nemen en daarna wat montage-werk uit te voeren... Maar goed, "rustig aan dan breekt het lijntje niet..."

Verder wil ik jullie niet enkel over mijn vorderingen berichten, maar wil ik daar óók wat redelijke plaatjes bij te sluiten en dan ben je ook weer ff zoet om het allemaal een beetje redelijk in beeld te brengen...

Tot slot heb ik nog een beetje met het "probleem" gespeeld betreffende "hoe" ik mijn updates ga verwerken. Er staan immers 3 Phantomen op de lijst en ik acht het niet écht zinnig om ze alle drie van exact hetzelfde foto-materiaal te voorzien. Daarom heb ik het besluit genomen om deze rakker als "leidend" te bestempelen en de overige 2 met aanvullend beeldmateriaal aan te kleden. Vandaar dat ik de titels dus ook een beetje heb aangepast:

01 - JASDF RF-4E, 57-6906 // 906
02 - JASDF RF-4EJ, 57-6374 // 374 "Hi-Vis"
03 - JASDF RF-4EJ "KAI", 87-6406 // 406 "Lo-Vis"

Wellicht is deze update een mooi moment om eens wat dieper in te gaan op de Hasegawa Phantom serie. De Has-serie is generiek opgebouwd. Zo zijn bijvoorbeeld de vleugels in elke doos hetzelfde en ze zijn allen uitgevoerd met een veelvoud aan "hobbels & knobbels" zoals die op een veelvoud van verschillende F-4's terug te vinden zijn. Per variant word vervolgens op de bouwbeschrijving aangeven welke "hobbels & knobbels" je moet verwijderen en welke je juist niet moet verwijderen om uiteindelijk de juiste vleugel voor de desbetreffende variant over te houden. (Het voorgaande is overigens niet van toepassing op hun (R)F-4B omdat deze met zogenaamde "thin wings" zijn uitgerust.)

Verder zijn een aantal zaken modulair opgebouwd. Elke cockpit is zo'n beetje gelijk van opbouw maar Hasegawa heeft echter wel z'n huiswerk gedaan !!! Zo zijn de plofstoelen bijvoorbeeld in elke doos gelijk maar is elke variant wel uitgerust met zijn eigen "juiste" instrument-panelen. Daar waar de verschillen té groot zijn, zoals bijvoorbeeld bij een RAF F-4 (aanzienlijk bredere romp), hebben ze zelfs volledig nieuwe mallen gemaakt.

Momenteel heeft ACADEMY nét de start gemaakt met een nieuwe F-4 serie maar jammerlijk genoeg kan deze op geen enkele wijze aan de Has-serie tippen. Ondanks het feit dat de Has-dozen al weer gauw 30 jaar oud zijn, zijn ze vele malen accurater in vorm !!! Het enige nadeel wat eventueel vermeld dient te worden is dat de eerste reeks was uitgevoerd met opliggende belijning in plaats van gravures. Wanneer je daar waarde aan hecht dien je dus ff te GOOGLEN om te achterhalen welke doos, welke belijning heeft.

Mooi, laten we eens een kijkje gaan nemen naar het kantoor van onze aviateur. Hierbij worden we getrakteerd op maar liefs 18 afzonderlijke onderdelen welke een klein bouwpakketje op zichzelf vormen:

photo 323204

De basis word gevormd door een kuip met een aantal zijconsolen:

photo 323205

Als we "resin after-market" setjes even buiten beschouwing laten, dan is het detail toch wel om van te smullen ! Zowel voor:

photo 323206

Als wel achter:

photo 323207

Verder worden er nog twee schotten geleverd. Ééntje dient als tussenschot en de andere vormt de achterzijde van de achterste cockpit-sectie:

photo 323208

Uiteraard moeten onze vliegende vrienden gedurende de vlucht tal van zaken in de gaten houden en óók nog eens tal van systemen kunnen bedienen, en dus is het geheel tevens voorzien van wat instrument-panelen.

Pilot IP:
photo 323210

RIO/WSO IP:
photo 323209

Hasegawa heeft zelfs de moeite genomen om de achterzijde van het RIO/WSO IP van wat relief te voorzien, wat de klokkenwinkel aan de achterzijde moet voorstellen. Uiteraard kan het beter, maar toch: ze hebben eraan gedacht...!!!

photo 323211

En dan moet er uiteraard nog worden gestuurd. Zie daar !!! Twee roerstokken en wat trap-pedalen.

photo 323214

photo 323212

En dan nog een paar plofstoelen welke, per stuk, uit maar liefs 5 onderdelen bestaan:

photo 323213

photo 323215

photo 323217

Als je die hele handel dan in elkaar knutselt, heb je uiteindelijk toch wel een érg fraai OOB-stoeltje...

photo 323216

photo 323218

Óók is er nog wat detail aan de binnenzijde van de romp aangebracht:

photo 323227

photo 323226


En omdat het hier om een foto-verkenner gaat, moeten er natuurlijk ook een paar camera's aan boord zitten. Ondanks het feit dat hier achteraf érg weinig van te zien zal zijn, heeft Hasegawa óók hier de nodige aandacht aan besteed !

photo 323221

In de eerste plaats een "bulkhead" om de cockpit-sectie van de "camera-bay" te scheiden:

photo 323219

Verder nog een KA-56E camera:

photo 323220

Een KA-91B camera:

photo 323222

Twee zijwaarts koekeloerende KS-87B camera's:

photo 323223

En een aanvullende voorwaarts turende KS-87B camera, inclusief een setje bevestigingsbeugels:

photo 323224

photo 323225

Al met al absoluut geen slechte doos en met wat extra werk is hier zeker wat moois van te maken. En daar is Ruudje dus tussentijds druk mee bezig.

"Stay Tuned...!!!"

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 11:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik reageer maar even in 1 van je vele topics, kerel wat haal je jezelf op de hals?
Wat een berg spookjes, sommigen van ons hebben al moeite met 1 model, jij hebt een hele productielijn open staan.
Petje af hoor!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
dave the doctor schreef:
Ik reageer maar even in 1 van je vele topics, kerel wat haal je jezelf op de hals?
Wat een berg spookjes, sommigen van ons hebben al moeite met 1 model, jij hebt een hele productielijn open staan.
Petje af hoor!

Dave


Dank je Dave.
Het is echter wel zó dat het openen van een topic relatief snel gaat. Nu maar eens kijken of het óók nog eens allemaal kan worden gebouwd binnen de gestelde tijdspanne van de GB. :lol: :lol: :lol: "We shall see..."

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Pffft bij het zien van al die RF-4 projecten zakt mij de moed in de schoenen haha..

Hoewel binnen al dat mooie Phantom geweld valt mijn gepruts niet eens op dus dat is weer een bonus.

In ieder geval mooi leesvoer zo Ruud! Succes :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
mirkohelthuis schreef:
Pffft bij het zien van al die RF-4 projecten zakt mij de moed in de schoenen haha..

Hoewel binnen al dat mooie Phantom geweld valt mijn gepruts niet eens op dus dat is weer een bonus.

In ieder geval mooi leesvoer zo Ruud! Succes :lol:


Dank je "Mirkohelthuis",

fijn te lezen dat je het leesvoer kunt waarderen. Een reactie op je werk is immer leuk maar om dan óók nog een complimentje te mogen ontvangen is helemaal TOP ! Zeker vanwege het feit dat ik enige tijd & moeite in mijn verslagje(s) steek. Ik heb op het forum ergens gelezen dat deze hobby deels van visuele aard is, en dat klopt ook wel enigszins denk ik zó. Wel een beetje extra werk, maar jullie kopen er ook niets voor om naar wazige plaatsjes te turen of naar eindresultaten zonder te zien hoe die zijn gerealiseerd, toch...???!!!

Voor wat betreft je eigen brouwsels: schaam je niet en vooral lekker doorgaan met & genieten van de hobby. Commentaar volgt vanzelf en dan kun je zelf bepalen wat je wél, en wat je verder niet meeneemt naar je volgende project.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
benieuwd naar de schildering van het kantoor. Zoals je al eerder opmerkte zijn de verschillen in de cockpits wel goed merkbaar als je alle foto's van de verschillende modellen naast elkaar bekijkt.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Silenoz schreef:
benieuwd naar de schildering van het kantoor. Zoals je al eerder opmerkte zijn de verschillen in de cockpits wel goed merkbaar als je alle foto's van de verschillende modellen naast elkaar bekijkt.


Yepp, Mr. Hasegawa heeft z'n huiswerk érg goed gedaan...!!!
Ik ben momenteel nog wat zaken aan het uitzoeken / overwegen, maar wellicht kan ik komend weekend een tripje naar de spuiterij maken...
Je aanhoudende interesse (en uiteraard de interesse van alle overige brouwers) word bijzonder gewaardeerd. ik hoop dat ik je/jullie niet teleur zal stellen...!!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2015 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik heb een deel van je voorgaande modellen gezien, dus ik denk niet dat dit het geval gaat zijn ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2015 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Silenoz schreef:
ik heb een deel van je voorgaande modellen gezien, dus ik denk niet dat dit het geval gaat zijn ;-)


Thanx Sil, dat klinkt bemoedigend !!! :D

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement