Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 nov, 2014 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Inmiddels heb ik alles binnen en dus bij deze mijn deelname.

Ik ga meedoen met een Agusta-Bell 205 en ik gebruik hiervoor de Italeri UH-1D (Zelfde heli alleen is de UH-1 een militaire uitvoering).
Het wordt een SAR uitvoeren in dienst van de HAF (Hellenic Air Force, Griekse luchtmacht dus).

Klein beetje achtergrond:
De Agusta-Bell 205 en de 205-A1 zijn de civiele versies van de UH-1, bij iedereen beter bekend als de Huey.
Het oorspronkelijke model werd in 1955 gebouwd door de firma Bell Helicopters en productie van de Bell 205 begon in 1959.
De Bell 205-A1 is een bijgewerkte versie van de Bell 205, een beetje groter, heeft betere prestatie door meer pk's uit de motor te trekken, heeft verbeteringen in de transmissie en heeft een betere aerodynamische prestaties vanwege wijzigingen in de staartrotor.

De Griekse AB 205's werden in licentie geproduceerd door de Italiaanse Agusta.
De SAR AB 205's worden gebruikt als bevoorrading, (personeel)vervoer en SAR operaties. Ze zijn ingedeeld bij het 112e Command Wing, 358ste Transport/SAR "Pheaton" squadron, welke is gelegerd op Elefsis AB.

Het 358ste "Pheaton" bestaat/bestond uit de volgende toestellen:
- 20x AB 205 SAR, inmiddels 4 toestellen uit dienst
- 4x AB 212 VIP
- 3x A109, oorspronkelijk waren 6 A109 onderdeel van EKAB, maar na het crashen van 3 toestellen zijn de overige 3 vanaf 2003 t/m 2004 ondergebracht bij het 358ste "Pheaton". Daarna zijn deze ingedeeld bij SEAB (Medical Emergency Helicopter Unit) als onderdeel van HAF.

De uitrusting van HAF AB 205 SAR-configuratie bestaat o.a. uit een lier, reddingsmand, reddingszetel,
redding sling, speaker installatie, reddingsvesten, twee reddingsboten voor 7 personen elk, twee brancards,
fakkels, rookpods, diverse medische apparatuur, medische zuurstof en noodzakelijke materiaal voor eerste hulp.


Hieronder twee afbeeldingen van de AB 205, waarbij ik de keuze heb uit een mooie clean uitvoering of een lekker verweerde uitvoering.
Ik neig zelf toch meer naar een verweerd uiterlijk.
Welke kleurcodes er op de SAR's zitten, weet ik nog niet. Dit moet ik nog even uitzoeken.
Afbeelding
Afbeelding

En nog een klein filmpje van de AB 205 SAR
HAF AB 205 SAR

Ik ga voor mij SAR uitvoering onderstaande gebruiken.
[Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov, 2014 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dat is ook een mooi kleurenschema! Zit de lier ook in de kit, of moet je die scratchen? Of is er ook referentie waarop de lier afwezig is?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov, 2014 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage Erik. Griekse uitvoering zie je niet zo vaak.

Dat resin setje, zijn dat de floats voor op de ski's?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov, 2014 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
MarChant schreef:
Dat is ook een mooi kleurenschema! Zit de lier ook in de kit, of moet je die scratchen? Of is er ook referentie waarop de lier afwezig is?
In de kit zit een lier inderdaad. Deze is bedoelt voor de Italiaanse uitvoering die in de doos aanwezig is. Ik heb de lier in de doos nog niet vergeleken met mijn referenties, maar de basis is er in ieder geval. Ik heb referenties zonder lier, dus ja ze vliegen ook zonder. Maar ik vindt een SAR zonder lier geen SAR :wink: Dus er komt wel een lier op.

tsjopper bob schreef:
Dat resin setje, zijn dat de floats voor op de ski's?
Klopt, dat zijn inderdaad de floats/opblaasbare pontons. Op de decalsheet zitten ook de decals voor op de pontons.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 nov, 2014 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jul, 2009 19:27 pm
Berichten: 302
Dat is een mooie!

Deze ben ik afgelopen zomer tegen gekomen. Als je wil heb ik er nog een paar foto's meer van (geen detail foto's helaas).

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2014 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Lex schreef:
Deze ben ik afgelopen zomer tegen gekomen. Als je wil heb ik er nog een paar foto's meer van (geen detail foto's helaas).
Ja graag ! Extra referenties is altijd goed :brouw:
Ik heb je al een PBtje gestuurd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov, 2014 3:07 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Erg mooi en ook origineel project Asmodi!

Ik vind het ook gaaf om te zien hoeveel variatie er nu al is in deze Gb qua onderwerpen, nog iets minder dan een dag en dan mag iedereen los!

Succes,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov, 2014 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
nog iets minder dan een dag en dan mag iedereen los!


Dat is ook zo. Ik heb steeds 1 december in mijn hoofd, maar we mogen zondag al knutselen. Ik ben benieuwd wat we zondagavond allemaal al kunnen tonen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Inmiddels ook hier een start gemaakt (daar waar anderen al klaar zijn :lol: ) met de AB-205.
Om het aangezicht binnen wat aantrekkelijker te maken, ben ik begonnen met wat bedrading toe te voegen.
Tevens wat styreen en lood toegevoegd. Tevens aan de andere kant (niet op foto) een brandblussertje gemaakt.

De collective/throttle en cyclic staan niet op de foto, maar deze zijn recht uit de doos prima.
Ik zit nog wel te puzzelen met de stoelen, maar ik verwacht deze toch gewoon uit de doos te gebruiken. Het dashboard moet ook nog flink gewijzigd worden dus deze staat ook nog niet op de foto. Tevens moeten er nog diverse bedradingen en luchtslangen toegevoegd worden.

Tevens de kleine deur aan één kant verwijderd om ook hier het zicht naar binnen te vergroten.
Hierbij alvast de eerste foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2014 1:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Prachtig werk, erg mooi! :brouw:

Ga zo door,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement