Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Weer een Messerschmitt 109, alleen nu een grote jongen want schaal 1:24. Als je 1:48 gewend bent is dat heel, heel erg groot. Daarmee heb je natuurlijk wel genoeg ruimte om helemaal los te gaan qua details toevoegen. De mallen voor dit model stammen uit 1972, ook niet meer de jongsten: met dat gegeven in het achterhoofd geen enkele reden om te klagen over gebrek aan details.

Ik ga geen lang intro tikken over de geschiedenis van de Messerschmitt 109, daarvoor verwijs ik u naar mijn andere topics over deze machine: anders zou ik slechts in herhaling vervallen.

Weet iemand van jullie nog een interessant verhaal waar een 109E-3 bij betrokken was? Want ik heb nu nog geen flauw idee welke machine ik precies aan het maken ben :lol:
edit: Negeer bovenstaande vraag maar!! Het wordt 'Der Alte'. Zie post onderaan deze pagina.

Om duidelijk te maken hoe groot dit ding is, ter vergelijk naast een 1:48 model:
Afbeelding

Afbeelding

Naast sprue's 1:48
Afbeelding

Een paar foto's om een algemene indruk van het model te geven:
Afbeelding

uitlaten ga ik waarschijnlijk opnieuw maken van blik:
Afbeelding

Al het detail dat Airfix voor de wielkasten in gedachten had staat op deze foto: Helemaal geen. Weer wat te doen dus.
Afbeelding

En ter afsluiting hier de foto's die ik de afgelopen dagen gemaakt heb van de bouw van het motorblok. Dat is nog niet klaar, overigens.
Hier begon ik mee:
Afbeelding

Tussen de referentiefoto's kwam ik deze tegen:
Afbeelding

Dat leek me wel aardig detail om erbij te maken, een uitneembare trommel voor de munitie. Lompe details op het blok waar ik niet op zat te wachten werden rap verwijderd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zat ruimte tussen het carter en de cylinders, die heb ik opgevuld met ronde geknipt plastic waardoor het lijkt of er cylinders zitten. Er zit nog wat ruimte, ik weet nog niet hoe ik dat op moet vullen want je kan er bar slecht bij. Ik denk dat ik het zo laat, het is al beter dan de kloof die eerst zichtbaar was.
Afbeelding

De bougies (2 per cylinder) zaten scheef in het blok gemonteerd. Dat heb ik geprobeerd na te maken maar dat is niet zo goed gelukt als ik in gedachten had.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels heb ik bougies in gelijmd en de draden gemonteerd. Ik dacht dat ik dat al op de gevoelige plaat had vastgelegd, maar schijnbaar niet. Die houdt u nog tegoed.

De ophanging van het blok ziet er van deze kant prima uit...
Afbeelding

..maar van de andere kant ziet het er niet uit. Geen enkel detail. Witte puntjes zijn opgevulde sinkmarks.
Afbeelding

Dit kon wel eens een model worden waar heel veel tijd in gaat zitten om er wat moois van te maken - maar dat is de uitdaging hè! :brouw:

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op wo 06 feb, 2013 15:48 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 2:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wow 1/24,

Dat bouw ik met vrachtwagens :lol:
Dit is wel een schaal waar je echt heel veel detail in kan stoppen. En dat doe je al met het motorblok zo te zien :brouw:

Succes met deze grote vogel,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Zo zeg das inderdaad een flinke jongen. Leuk ook dat je aan het modificeren gaat. Komt bij deze schaal helemaal tot zijn recht.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Nem schreef:
Weet iemand van jullie nog een interessant verhaal waar een 109E-3 bij betrokken was? Want ik heb nu nog geen flauw idee welke machine ik precies aan het maken ben :lol:


Wat dacht je van de Bf109 van Hauptmann Robitsch die door een Fokker D.XXI is neergehaald tijdens de meidagen?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 20:46 pm
Berichten: 111
als ik dit zie krijg ik toch wel heeeeel erg veel zin om mijn 1/32 bf109 uit de kast te trekken :mrgreen:
ziet er goed uit!
misschien een idee:
de bf109 van Erich Hartmann?
Afbeelding

_________________
"Mein Führer, das sieht doch jedes Kind, dass dies kein Bomber, sondern ein Jäger ist!“


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 22:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De details van deze kit zien er weinig uitgediept uit, met al die half opliggende bekabeling. Is er niet teveel werk aan om dit naar een aanvaardbare standaard op deze schaal te krijgen? Succes ermee. Je zal wel een indruk van diepte kunnen geven door er wat schaduw op aan te brengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2013 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik moet nog uitzoeken of het echt een 109 E3 is, maar kun je de kist van Hauptman Robitsch niet maken? Die is tijdens de meidagen neergeschoten door Fokkers D-21. (wie precies is geloof ik nooit vast komen te staan) Toen hij een noodlanding had uitgevoerd, vroeg hij aan de aanstormende Nederlandse soldaten: "Warum leistet ihr Widerstand?" Oftewel, waarom verzetten jullie je? Ieder verzet is zinloos!

Hij heeft de rest van de oorlog in een kamp gezeten als gevangene.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
@KwintiSolo: Volgens mij is dat een 109G (6?) - in ieder geval geen E-serie. Maar toch bedankt voor het meedenken!

@Steven: details als kabels waren inderdaad grof meegegoten. Maar ze waren niet bestand tegen de dremel! De dradenwinkel wordt opnieuw aangebracht omdat dat inderdaad veel realistischer lijkt.

@Paulus & Java: Dat wordt 'em! Bedankt!
Volgens mij is het een E3.

Der Alte
Kort verslag van het luchtgevecht van Bob van der Stok:
Citaat:
Tijdens die morgen waren wij al in de lucht boven vliegveld "De Kooy". We zagen de Messerschmitts 109 aankomen, maar de piloten wisten niet dat een hele JAVA (Jachtvlieg Afdeling van de Nederlandse Luchtmacht) al in de lucht was. Zij deden een aanval op de gebouwen van het viegveld en verwachtten geen zware tegenstand. Binnen een paar seconden volgden toen de "dogfights". Door de aanval op De Kooy hadden de Duitse vliegers al veel munitie verschoten.

Ik zag overal om mij heen kogels richting de aanvaller vliegen en één Messerschmitt verdween al gauw, een lang oliespoor achterlatend, in het water. Ik vloog, naar ik meen, naast Doppenberg, toen recht op mij af een andere Messerschmitt opdook. In die positie kon hij mij nooit raken. Hij week uit maar verloor daarbij ook snelheid. Drie complete cirkels waren nodig voordat ik in positie kwam om toe te slaan. Een witte rookpluim en een zwarte streep olie spoot uit de Messerschmitt, die daarna in een rondtollende beweging raakte en was uitgeschakeld.

De op vliegveld De Kooy "gelande" en gevangen genomen "Hauptman" Robitsch gedroeg zich nogal arrogant, "Warum leisten Sie Widerstand?" (waarom verzetten jullie je nog?). Dat werd snel anders toen hij door een paar stevige Hollandse handen werd vastgepakt. Robitsch bracht de rest van de oorlog door in een kamp in Engeland.
bron: boek "Oorlogsvlieger voor Oranje" van Bob van der Stok

Afbeelding
Bram v/d Stok, Foquin de Grave en Jan Bosch - Nederlandse oorlogsvliegers 10 mei 1940

Volgens een Poolse website is dit waarschijnlijk onze vriend Robitsch. Helemaal zeker is dat dus niet.
Afbeelding

Ik heb twee foto's kunnen vinden van het wrak van Robitsch' 109 op De Kooy- of beter gezegd één foto en een postzegel. Als iemand van die kleine foto een groter exemplaar heeft dan houdt ik mij aanbevolen!
Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik twee referentie-tekeningen gevonden. Natuurlijk verschillen ze iets van elkaar :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Wat het bouwpakket betreft, kleine vorderingen maar nog steeds geen foto's :oops:
Heb aan de binnenkant van de ophanging een randje plastic gelijmd, dat mag nog even drogen en dan kan ik het morgen afwerken.
Het blok is zwart gespoten. Nu nog bedenken hoe ik in vredesnaam die bougies wit krijg: Dat had ik beter anders kunnen doen :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 1:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
misschien kan je de 1/24 fokker er ook nog bijmaken en dan kan je ze achter elkaar in je kamer ophangen.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jan, 2013 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Nem schreef:
Weer een Messerschmitt 109, alleen nu een grote jongen want schaal 1:24. Als je 1:48 gewend bent is dat heel, heel erg groot...



Wow, that's a big m*therfucker! :shock:
Een mooi diorama met een Heller 1/24 B.M.W. 328 of een Revell Mercedes-Benz 540K lijkt me waanzinnig!

Maak er wat moois van. Afbeelding




ez


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement