Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 okt, 2014 11:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Zou ik kunnen, maar door de laagjes ben ik bang om de groene onderlaag naar boven te toveren en dan moet de kwast opnieuw bovengehaald worden, met risico dat het niet meer zo strak is enz enz....

Het kleine spul is nu aan de beurt:
Afbeelding

Er zitten lelijke pins op de banden maar die zullen verdwijnen achter de kleppen.

De Hamp heeft intussen zijn blinkend jasje, dus binnenkort stickeren.

Door de droogtijd van de vernis ben ik met één oog al naar de andere doosjes binnen dit project aan het kijken.
Who's next?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 okt, 2014 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Ik vind de derde erg gaaf :brouw: . Verder strak schilderwerk!
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 11:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt, F
De Tony is inderdaad een leuke verschijning, komt wel met een metaalkleurtje en dat is voor mij een eerste keer (moet er ooit eens van komen...).

Alle onderdelen zijn klaar om van de Hamp een geheel te maken.
De stickers zijn gekozen en liggen te wachten...
Afbeelding

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
oplossing voor dat afplakken =
smalle reepjes => 2 stappen : 1 vanuit een hoek naar andere hoek, maar niet helemaal - 2 vanuit deze andere hoek terug naar ene hoek, het reeds geplakte dus overlappen
als je dit links en rechts, of onder en boven doet, kan je de tussenliggende mooi van lengte maken...het overgeblevene opvullen met jeweetwel :wink:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
hallo Thiery,

dat begint reeds serieuze vormen aan te nemen ! Ben benieuwd naar het eind-resultaat.

Voor wat betreft spuiten met metaal-kleuren hoef je niet bang te zijn ! Het is een feit dat dit één van de moeilijkste aspecten is maar zoals met alles: "Oefening baart kunst...!!!" Ik kan je wellicht wél een paar tip's geven:

1) Blijf verre weg van Humbrol. Wat mij betreft regelrechte roitzooi waar ik nooit een bevredigend resultaat mee heb kunnen boeken. Enige uitzondering daarbij is Humbrol 11 "Chroom / Silver" maar dat is wel érg "bling-bling"...!!!
2) De kleuren van Revell zijn een stuk beter te verwerken. Persoonlijk ben ik érg gecharmeerd van hun aluminium-kleur (Revell 99) en hun "Steel" (Revell 91)
3) "ALCLAD" heeft een onge-evenaarde metal-range maar het spul is een klein beetje omslachtig om mee te werken en ik zou het voor een eerste keer niet aanraden.

Betreffende de Revell verf (en tevens Humbrol 11) is de grootste truc om het spul goed te verdunnen. Hierbij zul je een beetje moeten experimenteren om de juiste balans te vinden tussen percentage verf & percentage verdunner. Het spul moet "water-dun" zijn, echter genoeg verf bevatten om een dekkende laag aan te brengen. Veelal is het verstandig om meerdere laagjes aan te brengen en het een & ander tussentijds goed te laten drogen. Tevens zul je een beetje moeten experimenteren met de spuit-afstand tot je object. Té veel afstand resulteert in een korrelig (poeder-look) resultaat en té dicht bij zal je object "verzuipen" en onherroepelijk tot "verf-lopers" leiden.

Betreffende "ALCLAD": waanzinnig mooi spul maar ietwat omslachtig om mee te werken. In de eerste plaats zal je model "poepie-glad" moeten zijn, kortom veelvuldig polijsten !!! Elke imperectie (naadjes, stofjes, enz..) zal achteraf zichtbaar zijn. Verder zul je tevens een "primer" aan moeten brengen, alvorens je daadwerkelijk met de metaal-kleuren gaat werken. Wat daarbij wel erg leuk is, is om een beetje te varieren met de kleur van de "primer". In de basis word geadviseerd om glanzend-zwart aan te brengen maar wanneer je dit afwisselt met een paar vlakken glanzend wit of grijs, dan zul je achteraf zien dat dezelfde metaal-kleur anders reageerd afhankelijk van de kleur van de ondergrond. Gebruik je enkel aluminium, dan zul je zien dat het érg fraai blinkt op glanzend zwart en ietwat doffer is op vlakken welke wit of grijs zijn. Erg leuk om mee te spelen...!!! Het laatste nadeeltje betreffende "ALCLAD" is zonder meer de prijs... Kijk voor de aardigheid maar eens op de site van LHS (www.aviationmegastore.com). Bedenk daarbij dat het raadzaam is om tevens de gloss-coats van ALCLAD te gebruiken.
Slechts drie tinten ALCLAD met wat gloss-coat en wat cleaner trekt dan met gemak een slordige 50 pleuri uit je zak...

Tussentijds kijk ik met belangstelling uit naar je progressie !

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 13:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
@Chris:
Bedankt voor de tip.
Zo werk ik meestal ook, maar de tape kroop om onverklaarbare redenen steeds in een andere positie waardoor het schots en scheef zat. Dan maar optie B gekozen.

@Ruud:
Ik dacht wat experimenteren met hu 191 en hu 11, maar door je tips kijk ik er nu anders tegenaan.
Kan je het bling-bling van hu 11 niet verzachten door er satijn-vernis over te leggen?

Ik werk enkel met de kwast en alclad had ik daarom reeds uitgesloten.
Vond wel deze interessante webpagina:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/12/stuff_eng_tech_nmf.htm

Intussen:
Afbeelding
Goeie decals van Rising Sun!
De EB-201 komt van Spitfire-kentekens. Er is wat verschil in grootte tussen de letters en cijfers maar dat valt niet hard op (nu ik de aandacht erop vestigde wel natuurlijk...)

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
tsja...T werkt met de kwast, dus alclad valt sowieso af vrees ik
een ander alternatie,f dat ik zelf vrij prettig vind werken en een zeer bevredigend resultaat leveren, zijn de mr. metal colors van Gunze...toch op kleinere onderdelen...geen ervaring met kwasten op grotere vlakken...spuiten dan weer wel en dat werkt voortreffelijk...

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 16:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
deze kunnen een optie zijn:


_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Voor het metalic kwasten zou je ook eens kunnen kijken in het topic van de Postjager van Robh. Geheel met de hand geverfd.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2014 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
ook nog eens ergens gelezen dat je de humbrol metaalverven kan polijsten na het aanbrengen met een fijne doek, maar kan het niet direct terugvinden

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement