Ik zal René es verblijden met een heli
't hele project begon als 'n grapje eigenlijk, want ik zei voor de grap eens tegen iemand op whatsapp: 'ik ga van die 1/32 apache die ik nog heb liggen, de Apache Solo Display Team (hierna ASDT) apache maken!' . Maar na een tijdje, begon ik eigenlijk echt zo te denken; 'zal ik van die apache echt een ASDT apache maken?!?'. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst maar eens kijken of 't haalbaar is wat ik precies wil. Na redelijk wat uurtjes googelen, is dit het resultaat:

Redelijk wat (89

) foto's kunnen verzamelen. Er zullen er vast wel meer zijn, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Ook heb ik een heel gaaf (!) filmpje gevonden:
http://vimeo.com/69071709Wat ik wel heel flauw vond, is dat toen ik klaar was met allerlei dingen bij elkaar te sprokkelen, ik erachter kwam dat revell dezelfde apache gaat uitgeven in 1/48. En nu zie ik ook nog verschillende topics geopend worden her en der, van jawel, de apache in 't zelfde schema. Denk je 'n keer met iets origineels te komen
Nog wat info over de Apache, en het ASDT:
ASDT: '' De Koninklijke Luchtmacht presenteert met trots het AH-64D Apache Solo Display Team 2013 van het 301 Apache squadron van het Defensie Helikopter Commando te Gilze-Rijen.
De Nederlandse Luchtmacht is de eerste ter wereld die een dergelijke demonstratie met de Apache verzorgt. Apache-demo's worden doorgaans alleen door de fabrikant (Boeing) van de Apache-helikopters gedaan.
Het Apache Solo Display Team verzorgt dit jaar shows in binnen- en buiten land op vliegshows als visite kaartje van Nederland. En laat hiermee zien waar de Luchtmacht voor staat: AIRPOWER! " (
bronDe 'HAWK' (deze apache):
Registratie nummer:
Q-17
Afmetingen :
Lengte 17.70 m
Hoogte 5.33 m
Rotor diameter 14.63 m
Motoren:
2x General Electric T700-GE-701 C1940 pk per motor
Gewicht :
maximaal 10.455 kg
Snelheid :
kruissnelheid 222 km/u maximaal 365 km/u
Vliegbereik :
465 - 485 km of 2,5 uur.
Bemanning :
maximaal 2
Bewapening :
Hellfire anti-tank raketten (maximaal 16)
2.75 inch ongeleide raketten (maximaal 76)
30 mm kanon (maximaal 1200 stuks munitie)
NL Apache registratienummers :
Q-01 t/m Q-30
Fabrikant:
Boeing
(ook van dezelfde site)
Genoeg gel*l, op naar de kit!

Zoals jullie kunnen zien, ga ik weer een poging wagen tot deze kit. Wat ik zo heb gemerkt qua dryfit, past deze wel minder goed, dan mijn vorige. En da's wel jammer eigenlijk

Wat zit er allemaal nog meer verstopt in deze mega grote doos? Nou, 'n hoop plastic, en extra plastic!




Nu staat deze kit eigenlijk overal wel bekent om z'n slecht kwaliteit enzo, en dat klopt! Redelijk veel pinmarks, op onhandige plaatsen. Nu wilde ik eigenlijk een foto laten zien van zo'n onhandige plek, maar die foto vertikte 't om te uploaden. Die houden jullie dus nog van mij tegoed. Al past deze kit dan wel slecht, 't heeft wel mooie details vind ik:

Maar ik ben nog niet klaar met de doos uitpakken, want wat hebben we hier?

De decals en 't bouwboekje! De decals zullen eigenlijk niet gebruikt gaan worden, omdat ik alles zelf mag gaan doen

. Roundels krijg ik van René (nogmaals bedankt!). Maar hé! Wat ligt daar onder het bouwboekje?

Heeft 'ie er zomaar een PE setje bijgekocht! Was nog wel geluk trouwens, want ze hadden 'm niet meer bij eduard zelf. Sockelshop/modellbau Konig hadden 'm ook niet meer. Nog wat verder gegoogeld, en wat aziatische/oost europese sites hadden 'm ook niet. He jammer nou. Maar toen:

. What about LHS? En daar hadden ze 'm

En wat betekent dat dan voor de kitbouwbeschrijving, dat PE setje? Nou, veul aanpassen:

Op naar de bouw. Om nog even te illustreren hoe groot zo'n gevechtsheli nu eigenlijk is:

Best wel groot dus! 't kreng word 'n halve meter groot :0 :0 .. Da's
HUGE!. Nog even voor de lol een pic met z'n oudere broer:

En dat was 't voorstelrondje wel weer. Nu ga ik echt wat pics van de bouw laten zien hoor!

En om te beginnen begin ik met wat pics van de oh zo goede pasvorm:



Toppie!
Ben begonnen met de motorgondels, aldus de beschrijving van revell. Ik zet deze eerst standaard in elkaar, omdat ik hier nog wel wat aanpas werk voor nodig zal hebben (iets met naden enzo):


Hierna ga ik beginnen met de cockpit, want als die klaar is, kunnen de 2 romphelften tegen elkaar, en kan ik als eerste beginnen met de EFAB's te maken. EFAB staat voor: Extended Forward Avionic Bay. Waarom moet ik EFAB's maken? De kit is een AH-64A, en de KLU heeft een 'D'. En die hebben meer electronica/avionica. 't grooste verschil met de FAB is dat de EFAB verder naar voren doorloopt, en onder de 2 'vleugeltjes' door. Ook hebben AH-64D's een Longbow radar. En wat is een Longbow radar? Nou deze puist boven de rotor:

En wij als nederlanders moeten weer eens eigenwijs zijn, en hebben dus een andere radar, en niet die grote puist:

En die radar mag ik dus ook gaan scratchen

. Een ander ding waar wij als Nederlanders goed in zijn, is apart zijn. Zo hebben wij als enige land (als ik 't goed heb), een AMASE pod aan 't uiteinde van elke vleugel. Voordat ik zeg waar AMASE voor staat, zal ik zeggen dat dit, volgens mij, de laatste afkorting is in deze post. Want ik gooi jullie er een beetje dood me volgens mij

. Oke, AMASE staat dus voor: Apache Modular Aircraft Survivability Equipment. En wat doet dat dan? 't beschermt tegen hittezoekende raketten. Uit de AMASE pod komen ook die mooie flares. Flares zijn die vuurwerkachtige dingetjes:

Enne, die AMASE pod mag ik dus ook gaan scratchen.
Ik weet alleen nog niet hoe ik alles straks wil gaan afplakken. Ook weet ik nog niet zeker hoe ik straks alle letters en cijfers wil gaan maken. En dan ga ik nu weer lekker verder bouwen!

Greetz, nicky