Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2024 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn volgend project dus, en hopelijk ook een volgende kit. Het is dat Erwin Stam van de Luchtvaart Hobbyshop er zo op aandrong, anders had ik het nooit gekozen.

photo 596114

photo 596113

Een intrigerend vliegtuig, dat wel, maar met zijn stroomlijn en ongewone vorm toch heel wat anders dan de kits die ik tot nu toe gemaakt heb. Lange tijd had ik alleen maar een kleine maatschets van het eerst en tweede prototype uit de facsimile van de originele Koolhoven brochure.

photo 596119

photo 596120

Ook vond ik ergens de bouwtekening van een rubber model van de F.K.55.

photo 596122

Foto’s waren er wel, van de Parijse Salon in 1936 en de Avia tentoonstelling in Den Haag in 1937. Dat was het eerste prototype, dat nooit gevlogen heeft. Het tweede ook niet veel gevlogen, de eerste en enige vlucht op 30 juni 1938 duurde net twee minuten.
Qua documentatie dus niet veel om mee te beginnen, eigenlijk te weinig. Tot ik via-via terecht kwam bij Frank van Dalen, Chief Engineer van Fokker Aerostructures. Hij had een tijd geleden software ontwikkeld om uit foto’s van een vliegtuig, genomen vanuit verschillende hoeken, een 3D model te construeren. En als onderwerp om het resultaat te laten zien had hij het eerste prototype van de Koolhoven F.K.55 genomen. Uit een PowerPoint presentatie van Frank van 19 februari 2015 komen de volgende plaatjes.

photo 596116

Uit deze foto werden de details van de structuur van het romp frame afgeleid.

photo 596121

Uiteindelijk met data verkregen uit andere foto’s heeft hij dat samengevoegd tot het hele structuur model.

photo 596115

En daarna bekleed tot het volledige model.

photo 596112

Ik heb het Autocad model gekregen van Frank en een oud-collega van mij bij Fokker Space (Airbus NL) heeft dat voor mij bewerkt tot een aantal aanzichten. Het is hem niet gelukt er een spantenplan uit te trekken, dus ben ik aan de gang gegaan om alle oppervlakken te verwijderen.

photo 596123

Uiteindelijk kwam er een goede maatschets uit.

photo 596117

Nu het vliegtuig zelf. De F.K.55 was een eenmotorige schouderdekker met een Lorraine Petrel motor, die via een overbrengingsmechanisme twee tegengesteld draaiende propellers aandreef, geen motorkoppel dus. De motor was midden in de romp geplaatst, wat leidde tot een zeer goede wendbaarheid, maar ook een lange as tussen motor en propeller, ook ontworpen en geproduceerd door Lorraine. De piloot zat voor de vleugel. Het onderhoud aan de motor was lastig en moest mogelijk gemaakt worden door allerlei (kleine) luiken. De motor werd na demontage van de rompachterstuk in de romp geschoven. Ook het rompvoorstuk kon met een paar bouten van het middendeel gescheiden worden. De rolroeren waren vervangen door een spleetsysteem. Vleugel, rompmiddenstuk en staartvlakken waren van hout. Het rompvoorstuk was een stalen buizen constructie, afgedekt met aluminium beplating.
De maximum snelheid van het jachtvliegtuig was 545 km/uur, de bewapening betond uit een Oerlikon kanon dat door de holle schroefas schoot en vier Browning F.N. mitrailleurs. Het onderstel was intrekbaar, voor het prototype met de hand. Het was duidelijk dat de hooggeplaatste vleugel problemen zou opleveren om a een goed functionerend landingsgestel te ontwerpen. Die vleugel was aan resultaat van Koolhoven’s tegenzin in laagdekkers (”die vallen om; ooit een vogel gezien met vleugels onder de buik?”). Beide prototypes gingen verloren in de fabriek bij het bombardement van Waalhaven in mei 1940.
Nu moest de maatschets nog omgezet worden in een spanten plan voor de master. Een collega modelbouwer heeft geprobeerd romp doorsneden direct uit het Autocad model te halen, maar dat is niet gelukt. Ik heb de maatschets toen met de hand mishandeld tot een set onderdelen voor de master.

photo 596118

Dat heeft me ruwweg een dag gekost, viel dus mee. Omdat het een nogal zware romp wordt als die massief gemaakt wordt, wil ik die hol en in twee delen uitvoeren. In hoofdlijnen betekent dat de twee langs profielen gemaakt worden van 0,4 mm styreen plaat, op elkaar gelijmd met Microscale Kristal Klear, zodat ze makkelijk gescheiden kunnen worden als de buitenkant van de romp voltooid is. Alle (halve) spanten maak ik van 0,5 mm styreen en de tussenliggende ruimte wordt opgevuld met stukjes styreen en epoxy klei. Het canopy deel wordt verwijderd (dat wordt de mal voor het cockpit dak) en de beide romphelften worden gescheiden en uitgehold. Vleugels en staartvlakken worden massief. Het landingsgestel wordt samengesteld uit een messing hoofdpoot en styreen delen. De wieldeuren en -bakken worden nog een aardige klus, en kunnen pas gemaakt worden als romp en vleugels klaar zijn. Ik ben er nog niet uit of dat voor of na het scheiden van de romphelften moet gebeuren.
De beste referentie is het onlangs verschenen boekje in de Koolhoven Aircraft Series, F.K.55 door Harry van der Meer en Ronald Dijkstra.
Wordt vervolgd (maar langzaam).
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2024 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Heel mooi, dat je het er op waagt, van deze aparte kist een model te bouwen. Ik heb natuurlijk al vaak zitten dubben om er een te bouwen. Het voorste deel van de romp met de koelers lijken mij het lastigt te bouwen. Zeker, omdat ik ook geen goede tekeningen kon vinden. Maar dat heb je gelukkig goed kunnen oplossen.
In ieder geval volg ik je project weer met grote interesse. Als ik je ergens mee kan helpen; (cockpit ?) laat het me maar weten.

Veel succes en plezier met de bouw ! :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2024 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dit is wat je noemt een tamelijk obscuur onderwerp. De romp is complex met al zijn curves en ik ben dan ook erg benieuwd naar je aanpak.
Volgens mij heeft er ooit in het blad AviaHobby, dat overigens geen lang leven beschoren was, een artikel over gestaan.
Succes met dit project, Rob.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 8:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Dit wordt weer een bijzonder model, heel veel succes Rob met het ontwerpen van de onderdelen en het uitwerken van e.e.a.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 11:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
O sh*t

Ik ben dus deze helemaal vergeten, ik weet dat ik moeite had om het zichtbaar te krijgen, maar daarna helemaal van de radar gevallen

Sorry sorry sorry

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 feb, 2024 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow nu al onder de indruk van de research, volg met interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2024 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het langsprofiel van de romp en de spanten uitgeprint en op het styreen geplakt met Kristal Klear. Daarna uitgesneden; op de langsprofielen de plaats van de spanten licht ingekerfd. De langsprofielen op elkaar gelijmd met Kristal Klear; daar moeten de romphelften makkelijk gescheiden kunnen worden.

photo 596581

De vleugelprofieltjes komen langs de spanten j en k, de spanten f' en i' geven de inlaat en uitlaat van de koellucht voor de radiatoren aan en worden op f en i gelijmd. k' geeft de overgang van vleugel naar romp achterstuk aan (eigenlijk niet nodig, maar ik heb hem nu eenmaal). De rode lijntjes hebben de dikte van de langsprofielen. Dan krijg je het volgende plaatje.

photo 596580

Daarna de linker halve spanten op het langsprofiel gelijmd.

photo 596577

photo 596579

Gezien van voren komt de vorm er aardig in.

photo 596578

Wordt nog wel wat gepuzzel om de in- en uitlaat er netjes in te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2024 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Dit is met recht een ongewoon vliegtuig inderdaad. Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Jouw werk ziet er alweer veelbelovend uit Rob.


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2024 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
...anders had ik het nooit gekozen.


Snap ik helemaal, wat een - niet mooie - kit. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dit allemaal aan gaat pakken en op gaat lossen. Succes.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2024 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Gaaf project, Rob! En knap werk tot nu toe.
Hm, met de Koolhoven FK55 hadden we de oorlog kunnen winnen! :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement