Oh hi there!And now for something completly different.
It's ... NOT THE SPANISH INQUISITION!Nee - deze jongen gaat het worden, min of meer, in Indonesië:
website - er staan nog een paar grapsige vliegtuig-cartoons op..zoals de topic-titel al een klein beetje verraadt, een
Brewster Buffalo in schaal
1 op 48 van het merk
Special Hobby (en niet van Hobby Boss) die ik heb overgekocht via dit forum - ik ben erg erg blij mee!
Het gaat om een short-run kit, maar volgens reviews/verslagen op de interwebs is het een van de betere uit deze categorie.
Ik heb geen ervaring met Special Hobby en/of short run kits maar het ziet er allemaal niet onoverkomelijk uit om te bouwen. Wat mij direct opviel: De 'pen-gat' verbinding die je maakt als je gewoonlijk rompdelen e.d. op elkaar plakselt, die zitten niet in dit plastic gegoten. Dat wordt dus goed opletten en uitlijnen bij vleugels en romp.
Het plastiek is mooi gedailleerd, de gegraveerde lijntjes zijn fijner dan ik gewend ben van b.v. Kinetik en Airfix, maar gelukkig niet
zo fijn dat ze onbruikbaar zijn om vol te kliederen met allerhande rotzooi.
Er zit er een plaatje photo-etch onderdelen bij, en zelfs resin onderdelen. Photo-etch is niet nieuw voor mij, dat heb ik ook gebruikt in de Bf109 van Karl Hier
Waar Daar Waar nee toch Hier.
Resin is wel nieuw voor
moi. Gelukkig hoeft er niet veel verzaagd te worden en hopelijk ook niet teveel geschuurd - dat ga ik namelijk buiten in de wind doen omdat resin niet bepaald mensvriendelijk schijnt te zijn.
Pray for lots of sunshine people Moet dat resin-spul nog een speciale behandeling hebben voor je gaat verven of?...
Dit is geen kit voor een beginner of her-intreder, daarvoor is het te gedetailleerd allemaal en verreist het dus bovenmatig gepriegel. Daarnaast is de bouw-volgorde ook 'apart' te noemen, maar volgens eerder genoemde reviews/verslagen is het aan te raden die volgorde wel aan te houden (zie foto ergens hieronder).
Over het eckte toestel,
even een (enorm) korte geschiedenis:
De Brewster F2A uit 1936 was het eerste mono-wing toestel van de Amerikaanse Marine. Voor zijn tijd was het een prima toestel, maar de techniek ging hard en vier jaar later, toen vliegtuigen uit het Land van de Rijzende Zon hun aanval op Pearl Harbour openden, was de F2A eigenlijk al achterhaald. Er was echter niet meteen een beter ontwerp voorhanden dus ging de productie door. De machine was voorzien van een Wright R-1220-22 Cyclon motor met 850 paardekrachten in het vooronder.
Onze eigen luchtmacht bestelde ook Brewster Buffalo's, net zoals de Engelsen, de Finnen en de Australianen. De Nederlandse Buffalo's hadden een sterkere motor, de Wright R-1820-40 Cyclon motor met 1200 PK. Daarmee werd het toestel niet direct een groot succesnummer, maar het was ook niet geheel kansloos. In Nederlands Indië werden met deze vliegtuigen zware gevechten geleverd met Japanse aanvallers.
De Japanners hebben een tweetal Nederlandse Buffalo's aan hun eigen vloot toegevoegd na hun overwinning.
Meer info over de Buffalo in Nederlandse dienst.
Nou dit is wel een mooi moment om er een lading foto's tegenaan te gooien:
1: boxart
2: decals
3: photo etch plaatje
4: cockpit tellers
5: achterkant motor - resin
6: propellerkop - resin
7: wingspars - resin
(excuses voor de slechte focus)8: vleugels
9: details vleugel
10: rechterhelft romp. 't Lijkt wel een Donald Duck vliegtuig!
11: linkerhelft romp. In de romp zat een luikje, schijnbaar. En wat doet Nem als Nem luikjes ziet?.. Juist..
12: De ietwat aparte manier van construeren
13: Sprue-stilleven met te korte motorophanging
14: Referentie-foto's
Waarom referentie-foto's van een wrak, en niet van een
nice and shiny toestel? Nou, raad eens..
Yup, het gaat een wrak worden.
Een wrak van een allang vergeten Buffalo die ergens in Indië, Indonesië haar einde heeft gevonden.
Er komt dus ook een stukje dio omheen. Hoe en wat dat weet ik nog niet - eerst ga ik maar eens aan het toestel beginnen.
Het wordt een Nederlands toestel met een niet bestaand cijfer op de romp. Dat lijkt me wel zo respectvol.
Er zitten bij dit model allerhande details
voor de cockpit - brandstoftank, achterkant motor, motor - die je achteraf alleen van onderen kan zien. Dat 'van onderen zien' zal in dit geval niet opgaan. Gelukkig is de motor-ophanging te kort (zie foto 13).
Nou ja.. gelukkig.. Ik las in ieder geval dat als je alles volgens het boekje doet, de motor te ver naar binnen zit.
Doordat de latere versie van dit toestel een sterkere motor had moest de romp iets worden verlengd. In het model is dat in de rompdelen keurig uitgevoerd, maar bij de motor-ophanging heeft er iemand zitten slapen. Maar ik kan me goed voorstellen dat die steunen breken bij een crash
Zoals je ziet op de laatste foto is het maken van een wrak ook weer een uitdaging op zich. Dit toestel is grotendeels van aluminium gemaakt, en dat roest niet. Het verweert wél.
De roeren, dat is een ander verhaal. Er zal het een en ander moeten worden ge-scratch-bouwd om dat na te maken. Iemand tips hoe en wat? Plastic
fantastic of solderen, dat richtingsroer?...
Qua kleuren lijkt me dit een kans om de hairspray-techniek eens te leren gebruiken: hairspray over een laag aluminium (ik wil
zo graag dat grapje van Theo Maassen weer tikken hè, als ik dat woord tiep, alumili amuli alimiliniu - ja zie je daar gaan we al @R%$$!!
)
Daarover kleur - in dit geval de originele camo in fletse kleuren - en dat er op logische plekken weer afkrabben zodat het onderliggende aluminium zichtbaar wordt.
Qua Indonesië-landschap voor het dio zal ik Indo en Maluku vrienden eens vragen om wat pica's.
Toen ik aan die vrienden dacht, dacht ik aan dat lekkere eten van hun. Zouden jullie dat nu ook vinden, vroeg ik me af. Dus hopsatéh, een interactieve poll toegevoegd!
Hoe en wat qua diorama verder, ik weet het dus nog nietexact: Voel je vrij om je gedachten en tips te spuien!!