Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 4:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Oh hi there!
And now for something completly different.

It's ...
NOT THE SPANISH INQUISITION!
Afbeelding

Nee - deze jongen gaat het worden, min of meer, in Indonesië:
Afbeelding
website - er staan nog een paar grapsige vliegtuig-cartoons op

..zoals de topic-titel al een klein beetje verraadt, een Brewster Buffalo in schaal 1 op 48 van het merk Special Hobby (en niet van Hobby Boss) die ik heb overgekocht via dit forum - ik ben erg erg blij mee!

Het gaat om een short-run kit, maar volgens reviews/verslagen op de interwebs is het een van de betere uit deze categorie.
Ik heb geen ervaring met Special Hobby en/of short run kits maar het ziet er allemaal niet onoverkomelijk uit om te bouwen. Wat mij direct opviel: De 'pen-gat' verbinding die je maakt als je gewoonlijk rompdelen e.d. op elkaar plakselt, die zitten niet in dit plastic gegoten. Dat wordt dus goed opletten en uitlijnen bij vleugels en romp.
Het plastiek is mooi gedailleerd, de gegraveerde lijntjes zijn fijner dan ik gewend ben van b.v. Kinetik en Airfix, maar gelukkig niet zo fijn dat ze onbruikbaar zijn om vol te kliederen met allerhande rotzooi.
Er zit er een plaatje photo-etch onderdelen bij, en zelfs resin onderdelen. Photo-etch is niet nieuw voor mij, dat heb ik ook gebruikt in de Bf109 van Karl Hier Waar Daar Waar nee toch Hier.
Resin is wel nieuw voor moi. Gelukkig hoeft er niet veel verzaagd te worden en hopelijk ook niet teveel geschuurd - dat ga ik namelijk buiten in de wind doen omdat resin niet bepaald mensvriendelijk schijnt te zijn. Pray for lots of sunshine people :lol:
Moet dat resin-spul nog een speciale behandeling hebben voor je gaat verven of?...

Dit is geen kit voor een beginner of her-intreder, daarvoor is het te gedetailleerd allemaal en verreist het dus bovenmatig gepriegel. Daarnaast is de bouw-volgorde ook 'apart' te noemen, maar volgens eerder genoemde reviews/verslagen is het aan te raden die volgorde wel aan te houden (zie foto ergens hieronder).

Over het eckte toestel, even een (enorm) korte geschiedenis:
De Brewster F2A uit 1936 was het eerste mono-wing toestel van de Amerikaanse Marine. Voor zijn tijd was het een prima toestel, maar de techniek ging hard en vier jaar later, toen vliegtuigen uit het Land van de Rijzende Zon hun aanval op Pearl Harbour openden, was de F2A eigenlijk al achterhaald. Er was echter niet meteen een beter ontwerp voorhanden dus ging de productie door. De machine was voorzien van een Wright R-1220-22 Cyclon motor met 850 paardekrachten in het vooronder.

Onze eigen luchtmacht bestelde ook Brewster Buffalo's, net zoals de Engelsen, de Finnen en de Australianen. De Nederlandse Buffalo's hadden een sterkere motor, de Wright R-1820-40 Cyclon motor met 1200 PK. Daarmee werd het toestel niet direct een groot succesnummer, maar het was ook niet geheel kansloos. In Nederlands Indië werden met deze vliegtuigen zware gevechten geleverd met Japanse aanvallers.
De Japanners hebben een tweetal Nederlandse Buffalo's aan hun eigen vloot toegevoegd na hun overwinning.

Afbeelding
Meer info over de Buffalo in Nederlandse dienst.

Nou dit is wel een mooi moment om er een lading foto's tegenaan te gooien:

1: boxart
Afbeelding

2: decals
Afbeelding

3: photo etch plaatje
Afbeelding

4: cockpit tellers
Afbeelding

5: achterkant motor - resin
Afbeelding

6: propellerkop - resin
Afbeelding

7: wingspars - resin (excuses voor de slechte focus)
Afbeelding

8: vleugels
Afbeelding

9: details vleugel
Afbeelding

10: rechterhelft romp. 't Lijkt wel een Donald Duck vliegtuig! :lol:
Afbeelding

11: linkerhelft romp. In de romp zat een luikje, schijnbaar. En wat doet Nem als Nem luikjes ziet?.. Juist..
Afbeelding

12: De ietwat aparte manier van construeren
Afbeelding

13: Sprue-stilleven met te korte motorophanging
Afbeelding

14: Referentie-foto's
Afbeelding

Waarom referentie-foto's van een wrak, en niet van een nice and shiny toestel? Nou, raad eens..
Afbeelding Yup, het gaat een wrak worden.
Een wrak van een allang vergeten Buffalo die ergens in Indië, Indonesië haar einde heeft gevonden.
Er komt dus ook een stukje dio omheen. Hoe en wat dat weet ik nog niet - eerst ga ik maar eens aan het toestel beginnen.
Het wordt een Nederlands toestel met een niet bestaand cijfer op de romp. Dat lijkt me wel zo respectvol.

Er zitten bij dit model allerhande details voor de cockpit - brandstoftank, achterkant motor, motor - die je achteraf alleen van onderen kan zien. Dat 'van onderen zien' zal in dit geval niet opgaan. Gelukkig is de motor-ophanging te kort (zie foto 13).
Nou ja.. gelukkig.. Ik las in ieder geval dat als je alles volgens het boekje doet, de motor te ver naar binnen zit.
Doordat de latere versie van dit toestel een sterkere motor had moest de romp iets worden verlengd. In het model is dat in de rompdelen keurig uitgevoerd, maar bij de motor-ophanging heeft er iemand zitten slapen. Maar ik kan me goed voorstellen dat die steunen breken bij een crash Afbeelding

Zoals je ziet op de laatste foto is het maken van een wrak ook weer een uitdaging op zich. Dit toestel is grotendeels van aluminium gemaakt, en dat roest niet. Het verweert wél.
De roeren, dat is een ander verhaal. Er zal het een en ander moeten worden ge-scratch-bouwd om dat na te maken. Iemand tips hoe en wat? Plastic fantastic of solderen, dat richtingsroer?...
Qua kleuren lijkt me dit een kans om de hairspray-techniek eens te leren gebruiken: hairspray over een laag aluminium (ik wil zo graag dat grapje van Theo Maassen weer tikken hè, als ik dat woord tiep, alumili amuli alimiliniu - ja zie je daar gaan we al @R%$$!! :lol: )
Daarover kleur - in dit geval de originele camo in fletse kleuren - en dat er op logische plekken weer afkrabben zodat het onderliggende aluminium zichtbaar wordt.

Qua Indonesië-landschap voor het dio zal ik Indo en Maluku vrienden eens vragen om wat pica's.
Toen ik aan die vrienden dacht, dacht ik aan dat lekkere eten van hun. Zouden jullie dat nu ook vinden, vroeg ik me af. Dus hopsatéh, een interactieve poll toegevoegd! :lol:

Hoe en wat qua diorama verder, ik weet het dus nog nietexact: Voel je vrij om je gedachten en tips te spuien!!

AfbeeldingAfbeelding

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op wo 30 apr, 2014 12:07 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 8:22 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Even voor de duidelijkheid, Special Hobby is een heel ander merk dan Hobby Boss. :P
En zo te zien zou deze kit zomaar in mijn verzameling kunnen komen aangezien ik al een tijdje zoek naar een Buffalo met rood/wit gestreepte staart.

Wat betreft die puntige dingen op de vleugels, die hadden de KNIL Buffalo's ook, hier zat namelijk het vleugelgeschut onder.
Wat de KNIL Buffalo's dan weer niet hadden was dat cilindrische apparaat onder de hoofdsteun (onderdelen D37, D38 en PP10 in de handleiding).

Ik hoop dat je er vat aan hebt! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Leuk idee om een wrak te bouwen.
Maar de doos die je hebt is van een F2A-3. Dit is de US Navy versie van de Brewster B-439.
Deze toestellen waren iets langer aan de kant van de neus.
ML-KNIL heeft deze besteld maar kwamen te laat en zijn voornamelijk door Australie gebruikt.
Bekend is de foto van B3-186 in ML-KNIL uitvoering.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
in het boek het (vergeten sqaudron) van rene wittert word ook gesproken over de brewster buffalo.
echt een aanrader voor de liefhebber voor info over meerdere vliegtuigen.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Juggernaut schreef:
Wat de KNIL Buffalo's dan weer niet hadden was dat cilindrische apparaat onder de hoofdsteun (onderdelen D37, D38 en PP10 in de handleiding).


Daarin zat het reddingsvlot, volgens de Tamiya die ik hier heb liggen. Om het zeker te weten zou ik het na moeten zoeken, maar ik dacht dat er ook nog een verschil was in de staart.

Arie Vos schreef:
Dit is de US Navy versie van de Brewster B-439.


Moet dat niet 339 zijn, of ben ik nu abuis?

Leuk idee inderdaad, zo'n wrakbouw van een Buffalo. Als je het naadje van de kous wilt weten over KNIL-Buffalo's en de kleuren ervan is de NedMil-afdeling van ipms.nl een aanrader.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
De achterkant van de romp van de NL versie is ook anders. Puntiger. Ik heb hier een 1/72 versie liggen van de NL Brewster en daarbij moet je het achterste deel wegsnijden en vervangen door een ander onderdeel. Misschien heb je het onderdeel wel in de doos zitten. Zie plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een paar camo schema's. Ik kan je wel een wat groter plaatje mailen mocht je dat willen.
Afbeelding

Een goede link voor de juiste kleuren, erg interessant: http://marsethistoria.nl/artikelen/knil_camouflage.htm

Hopelijk heb je iets aan die info.

Mvg
Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
@Juggernaut: Ja je hebt gelijk, Hobby Boss en Special Hobby zijn twee aparte merken, ik snap niet waarom ik die door elkaar heb gehaald.
Dat cylindrische apparaat (wat de Amerikanen en naar ik meen ook de Britten aan boord hadden) achterin de cockpit, daarin zit de dingy, het reddingsbootje, zoals Jan terecht opmerkte. Nederlandse toestellen hadden dit niet.

Ik vroeg me af, als ze die wel hadden gehad, dan zou dat wellicht een leven hebben gescheeld:
Citaat:
Op 15 januari 1942 moest sergeant Voorbij vanwege een motorstoring een buiklanding in de zee nabij Biliton maken. Hij overleefde de crash, en dreef enige tijd rond nabij wrakstukken. Toen reddingsschepen aankwamen bij de crash locatie was sergeant Voorbij verdwenen. Hij werd niet meer gevonden en als vermist opgegeven.

@Arie: beter te lang dan te kort, je kan er immers niet een stukje bij zagen :wink:

@Herr Kaleun: Dat is iets wat ik zo verkeerd zou hebben gedaan, bedankt dat je het zegt. In de doos zitten gelukkig ook onderdelen voor de NL'se uitvoering. Bedankt voor de scan. Als ik tegen de tijd van spuiten niet meer info heb gevonden schiet ik je wel even aan voor grotere scans.

Met de te lange neus kan ik nog iets smokkelen: Ik wil sowieso dat de details in het vooronder zichtbaar worden, dus ik denk dat ik het zo maak dat de motor is losgebroken bij de crash. Het mes moet er dan sowieso in - maar wel met beleid, breuken/scheuren op logische plekken e.d.

Een tijdje terug heb ik een kast uit elkaar gehaald voor de VAM, en heb daarvan één lade bewaard. Het frontje heb ik eraf gehaald, de overige drie zijden en de bodem heb ik met houtlijm aan elkaar vastgeplakt. Het is ongeveer 50×30×12 cm en daarin ga ik het dio maken.

Twee andere lade-bodems, overigens, bewaar ik voor fotograferen tijdens het bouwen, zie de achter- en ondergrond foto's in mijn openingspost. Daarmee heb je in een handomdraai een 'foto-studio' om bouwpakket-onderdelen te fotograferen.
Ik heb er namelijk eerlijk gezegd een hekel aan om het bouwen te onderbreken om foto's te maken, op die manier onderbreekt het niet echt: Spulletje even aan de kant, plaatje eronder, plaatje erachter, onderdelelen erop, *flits* *flits* en dan snel weer verder.
Naderhand met een fotobewerkingsprogramma kan je de foto's makkelijk bijsnijden en verkleinen voor online gebruik.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op wo 06 jun, 2012 15:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk project! Erg ambitieus, maar ik ben benieuwd hoe je het allemaal aan gaat pakken.

Nem schreef:

Dit toestel is grotendeels van aluminium gemaakt, en dat roest niet. Het verweert wél.


Aluminium roest dan niet, maar corrodeert wel degelijk. Zeker in een zoute omgeving. Afhankelijk van het type aluminium en type corrosie kan ook aluminium helemaal verpulveren zoals bijv. ijzer kan roesten. Zeker de oude aluminium/magnesium legeringen. Wat dat betrefd hoef je je daardoor niet tegen te houden en kan je leker losgaan met het "corroderen". :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 16:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Aluminium roest niet en corrodeert ook niet......aluminiumlegeringen daarentegen corroderen wel en laten vliegtuigen daar nu net van gemaakt zijn. Puur aluminium is jammer genoeg niet sterk genoeg voor dit soort constructiedoeleinden anders was elk vliegtuig hier wel van gebouwd.
Een andere die vaak verkeerd begrepen wordt is RVS wat in de volksmond RoestVrij Staal heet maar in werkelijkheid is het RoestVast Staal.....het heeft een grotere weerstand tegen corrosie ( roest in dit geval ) maar kan wel degelijk corroderen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
Wellicht handig om aan te schaffen de Dutch Profile: B-339C/D/-23 ML-KNIL RNEIAAF

Link: http://www.dutchprofile.nl/profile.php?id=39&bid=36

Tja, Brewster zelf is niet eenduidig over de type aanduiding.
De ene keer is het de B-439 en de andere keer de B-339-23.
Feit blijft wel dat ik persoolijk afzagen niet als een optie zie. Het is gewoon een ander toestel.
Wel kun je een gecrasht Australisch toestel maken waar de Nederlandse driehoeken doorschijnen als gevolg van de verwering.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement