Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 23:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik had lekker wat tijd over vandaag. Daarom ben ik maar lekker verder gegaan. Hier heb ik de plastic plaatjes tegen de stukken frame aangeplakt. Tevens heb ik de vloerdelen exact op maat uitgesneden.

Afbeelding

En ja, dan is het wel spannend om even te droogpassen :)

Afbeelding

Hier met de motor ertussen. Ik zit me trouwens toch af te vragen of de motor met 9mm wel genoeg ruimte heeft. Maar dit zit nu nog met plakbandjes aan elkaar en alles ligt nog schots en scheef. Eerst moet ik maar die resin motor af gaan werken. Dit is de plastic motor van Eduard.

Afbeelding

En hier nog even een fotootje van boven. Je ziet dat het achterste stukje van de romp ietsje taps toeloopt. Meteen daarachter komt het stabilo. Hij lijkt nu nog wat kort, maar er moet nog een stuk aan de achterkant gemaakt worden. Ergens net voor de grens tussen de twee rompdelen komt de waarnemer te zitten.

Afbeelding

En nu ga ik eens lekker genieten van een bakkie thee en zelf gemaakte koekjes. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2013 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hummm, er zijn perongeluk een setje foto's verloren gegaan, maar ik probeerde nog wat rigging na te bootsen die diagonaal liep en het frame bij elkaar moest houden. Ik had eerder geprobeerd dat met hele dunne koperdraadjes dat te solderen, maar dat lukte niet helemaal. Daarom maar plan B. Ik heb in de hoekjes van het frame gaatjes van 0.3mm geboord.Hierdoor reeg ik zilver geverfde visdraadjes van ongeveer 0.15mm. Dit zette ik vast met een druppie superlijm.Toen de superlijm éénmaal hard was, kon ik de buitenkant gewoon weer glad schuren zonder al teveel problemen. De enige foto die ik daarvan bewaard heb staat ook op facebook. Een ongelukje met de superlijm... Uiteindelijk moest ik een stuk van mijn duim afsnijden om los te komen! Het klinkt dramatischer dan het is. Er bleef wel een stuk vel aan het platic plakken waardoor ik dit weer glad moest schuren. :o

Afbeelding

De volgende stap was het sluiten van de romp. U ziet hier de twee zijkantjes van het achterstuk en het vloertje wat ik juist NIET moet gebruiken daarvoor. Ik heb er een ander plastic plaatje voor gemaakt. Tevens zie je wat hoekjes van 90 graden die moeten helpen om het geheel stevig te maken. De zijwandjes moeten exact op 90 graden met de vloerplaat gelijmd worden. Daarom heb ik een constructie gemaakt van lego. Het zilverpapiertje heb ik er even bijgezet omdat ik met plastic lijm bezig gaat en dat zal vast ook wel goed plakken op lego plastic.

Afbeelding

Hier ben ik net klaar met het lijmen van het eerste zijwandje. Je ziet ook de touwtjes waar ik het in het begin over had. Het ene touwtje zit niet strak, maar dat geeft niet zo. Ik ben van plan een tussenschot te plaatsen waardoor je het grootste deel toch niet meer ziet.

Afbeelding

Effe checken of alles 90 graden is. Lijkt me prima in orde zo :)

Afbeelding

Het tweede zijwandje geplaatst. Hierna gaf ik de naadjes nog een druppie superlijm om zeker te zijn dat de verbinding supersterk is.

Afbeelding

Daarna heb ik het voorste stuk frame ook meteen gelijmd. Bovenop heb ik even los met plakband een stukje plastic gezet. Dit is alleen om de zijwanden in de goede positie te houden tijdens het drogen van de lijm. Helaas is het door de inrichting van de cockpit niet echt mogelijk om heel veel verstevigings plaatjes te maken. Maar ik hoop dat door de inrichting van de cockpit de gehele construtie toch wat steviger wordt. Op deze foto heb ik de twee stukken romp even los achter elkaar aangezet. Helaas zie je wel wat naden die opgevuld moeten worden. Maarja, dat was eigenlijk wel te verwachten.

Afbeelding

En ik dacht het al te zien, maar ik heb toch even dit gecontroleerd met een geodriehoek. Het motorsteuntje, links op de foto staat denk ik een halve milimeter hoger dan het andere motorsteuntje. Ik hoop dit weg te kunnen werken door wat af te vijlen van de bevestigingspunten op de motor zelf.

Afbeelding

En zo gaan we vrolijk verder. Voortaan oppassen met superlijm :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2013 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gaat goed, Pieter. En superlijm went, na een tijdje groeit je vel sneller aan :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2013 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Het ziet er in ieder geval fantastisch uit!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2013 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De afgelopen week heeft een LVA officier de wacht gehouden bij de restauratie van de C.I als ik er niet mee bezig was. :)

Afbeelding

Toen ik wel weer tijd had, bleek het dat er tussen de horizontale kielvlak en het achterstuk van de romp nog een behoorlijke kier zat. Dit leek mij een kier die te breed was om op te vullen met plamuur, dus heb ik de zijkantjes er weer vanaf gesloopt, een nieuw vloertje gemaakt en alles weer opnieuw aan elkaar gelijmd zodat de kier nu een stuk minder is. Hiervan ben ik even vergeten een foto te maken.

Afbeelding

Tevens was ik bezig een paar stukjes plastic op maat te maken en te verven om een cockpit vloer te maken. Toen de verf lag te drogen leek het me wel een goed idee om met de motor verder te gaan. Ik heb een resin Mercedes IIIa en die moet ik ombouwen tot BMW IIIa. Dat is een kwestie van heel goed foto's kijken. Want zo op het zicht zijn de motoren gelijk aan elkaar. Ik ga niet alle verschillen opnoemen, ik ga gewoon uit van de foto's van de BMW om zo mijn motor op te bouwen. Een leuke toevoeging leek me wel het maken van kleppenveren om zo de resin motor nog wat op te leuken. Dit maak ik van 0.15mm koperdraad die ik vier keer om een boortje van 0.5mm wikkel.

Afbeelding

De bevestigingspuntjes op de cilinders moest ik daarvoor afbreken omdat de koperdraadjes niet daarom heen passen.

Afbeelding

Daarna maakte ik nieuwe steuntjes waarna ik de kleppenveren er wel omheen kon schuiven.

Afbeelding

Best wel een aardig resultaat dacht ik zo :) Een leuke verbetering op een toch al goede resin motor.

Afbeelding

En toen was het tijd om er nog wat details op te lijmen. Die grijze vierkantjes zaten op een aparte strip, maar het leek me beter die er los te snijden en er individueel op te lijmen. Natuurlijk schoot de laatste weg. Die vierkantjes zijn ongeveer 1.5mm in het vierkant en natuurlijk niet meer terug te vinden... Dan moet ik er maar eentje maken uit plastic. Het beginnetje daarvan zie je al op de voorgrond liggen.

Afbeelding

En hoppa, zo staat de motor er nu bij. Vanaf een afstandje van ongeveer 20 centimeter zal het denk ik niet meer te zien zijn dat het geen origineel onderdeeltje meer is.

Afbeelding

Tevens heb ik het cockpitvloertje gelijmd en een schotje geplaatst in het achterste rompdeel. Dit om doorkijk te voorkomen, hoewel dat bijna niet voor zal kunnne komen denk ik.

Afbeelding

En op het moment is de LVA officier weer met zijn wacht begonnen. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2013 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er erg verzorgd uit. En die Lego is inderdaad erg handig om exact haakse hoeken te maken. Voor een leek, gaat dat een pracht van een krachtbron worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2013 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Als de motor maar heel gedetailleerd wordt, dan zie je niet dat het geen hele originele motor is. :lol: Ik heb zelf 31 onderdelen toegevoegd. Tot nog toe...

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooie toegevoegde details aan de motor. En ik denk dat het overgrote deel hier (inclusief mijzelf) de verschillen tussen beide motoren toch niet weet. Ziet er goed uit.

Lekker aan het knutselen met het frame trouwens. Beloofd nog wat.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
ziet er echt wel realistisch uit zo. :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 12 aug, 2013 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De verschillen in de motor zijn inderdaad vrij minimaal. Het grootste ding is dat bij de BMW alle bougies aan 1 kant lijken te zitten (handig met onderhoud) en dat het "schwimmer gehause" wat dat dan ook moge zijn uit ene grote cilinder bestaat. En nog wat kleinere dingetjes. En och, eigenlijk vind ik al dat kleine gefrunnik nog wel leuk ook 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement