Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2013 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Daar het helaas me niet is gelukt om voor de meerdekkergroepsbouw ook maar een gebouwd vliegtuig te presenteren en ik even klaar ben met die :twisted: draadjes :twisted: heb ik de dubbeldekker even aan de kant gelegd en een kleine Rus uit de stapel getrokken.

Prutsel heeft een mooie Lavochkin LA-5FN 1/48 gemaakt, waar ik zeker profijt van ga hebben. Ik stort me op de 1/72 versie.

Afbeelding

Eerst een beetje geschiedenisles

De Russische luchtmacht maakte in de zomer van 1943 voor het eerst gebruik van de La-5FN. De body en een deel van de vleugels waren van hout gemaakt. Het vliegtuig bleek zeer wendbaar te zijn op lage en middel hoogte en was was qua vliegprestaties te vergelijken met zijn Duitse opponent de BF 109. Op grote hoogte was dit voordeel weg en was de Luftwaffe oppermachtig. De La-5FN was de opvolger van de LAG- 5. Door de komst van de La-5 series en de Jak-9 serie, werd de Russische Luchtmacht een stuk sterker in gevechten met de Luftwaffe. Net zo als het met alles is, waren er ook een aantal minpunten. De belangrijkste minpunten waren het slechte landingsgestel, de hoge temperaturen in de cockpit en het instrumentenpaneel dat het niet altijd naar behoren deed. Tot eind 1944 zijn er (volgens de tellingen) 3826 La-5FN gevechtsvliegtuigen gebouwd. De La-5FN bleef operationeel tot aan het einde van de oorlog. Een beroemde gevechtspiloot van de Russen Iwan Koschedub bereikte een totaal van 62 overwinningen met dit type vliegtuig en met diens opvolger de LA-7. Ook de Duitsers waren zeer te spreken over dit vliegtuig. De Duitse testpiloot Hans-Werner Lersche heeft de La 5 grondig getest voor de Duitsers en kon niet anders concluderen dat dit vliegtuig absoluut een verbetering was dan alle voorgaande Russische gevechtsvliegtuigen.

De sprue's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het decalvelletje
Afbeelding

Aan de slag dan maar.

De binnenzijkanten voorzien van wat kleur en make-up.
Afbeelding

Uiteraard het cockpitje. Stoel voorzien van riemen, gemaakt van wat schuurpapier iets te grof, maar dat valt straks niet meer echt op als de canopy er op gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Het plaatsen vind ik altijd een ramp om het goed te plaatsen....dus eerst met wat dryfitten, vijlen, dryfitten en weer vijlen, mbv een knijper de neus vastgeklemd. Cockpit via de onderkant ertussen gefriemeld en verlijmd. Toen de lijm gedroogd was, zat het tenminste goed.
Afbeelding
Afbeelding

Toen dat eenmaal goed zat de twee romphelften verlijmd.
Afbeelding

Helaas kwam ik dit plaatje te laat tegen, anders had ik er wel meer van gemaakt, aangezien de romphelften al zijn verlijmd.
Afbeelding

Tot zover de eerste update..

Cheerz :brouw:


Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2013 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Leuk kitje heb je hier. Heb hem zelf ook gemaakt en alles paste bij mij prima :wink:
Ben benieuwd wat je er van maakt, succes!

Jur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 7:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Barry,
het begin ziet er goed uit.
Is dit een redelijk recent kitje van Revell met mooie ingegraveerde panellines e.d.?
Want zo op het oog ziet het er allemaal wel strak uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel mannen.

Ben zeker te spreken over de passing......de aanhechting met de vleugels heeft wat plamuur nodig, maar dat is tot op heden het enige. Over de vleugels gesproken, was er iets dat me niet geheel duidelijk is, nl. de flaps. bovenkant is lang en smal en de onderkant kort, maar breder :? :?:
Ik heb er ook geen verklaring voor kunnen vinden in divers naslagwerk (want het hoort nl. wel zo te zijn, het is geen foutje) van de Lavochkin en vraag me af hoe dat nou werkte.

bovenkant
Afbeelding

onderkant
Afbeelding

@markie: kit dateert uit 2006, detaillering is zeker netjes te noemen.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik zie net dat ik nog een echte Italaerei heb, een echt oude dus.
Met een standaard om het model op te plaatsen. Detaillering is overigens nog best netjes.
Enige nadeel is de opliggende panellines.
Misschien een leuk model om eens dat scriben te gaan oefenen.
Succes nog met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Mooi onderwerp :D

Met betrekking tot de flaps. Hier heb ik niet direct een antwoord op, maar bij mijn kit zaten ze er los bij en heb ik niet direct het idee dat de boven- en onderkant heel veel van elkaar verschillen qua lengte en breedte (toen ze nog niet geplakt waren). Heeft dus volgens mij ook te maken met de bevestiging als ik naar mijn kit kijk.

Maarre, ben benieuwd wat jij ervan gaat maken! Succes!! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je bedoelt niet de flaps, maar de rolroeren neem ik aan?

Dat ze aan de onderkant breder lijken dan de bovenkant kan met het type rolroer te maken hebben. Als voorbeeld een plaatje van een Frise rolroer;

Afbeelding

Het zichtbare deel van het rolroer aan de bovenkant is hier smaller dan het zichtbare deel aan de onderkant. Heeft te maken met Aerodynamica, haakeffect, etc, etc. Hopelijk kan je hier wat mee.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie voor het meedenken....niet dat ik ze los wil maken, want ik wil gewoon ff lekker plakken en kliederen :mrgreen:
Het is gewoon dat de bovenzijde de onderzijde overlapt en kan me niet voorstellen dat dat werkt....

Weer ff doorgegaan met de Ruski. In eerste instantie dacht ik bij het zien van het motorblok.....wat stom zeg om 2 koppen niet volledig te gieten(linksboven en rechtsmidden).....twee inkepingen.
Afbeelding

maar daar was dan over nagedacht door Revell (en niet door mij :mrgreen: )....de inkepingen moeten zo goed als kwaad aan de bevestigingspinnetjes van de neus passen
Afbeelding

De Lavochkin in een grondverfje gesproeid en wat pre shading aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wederom heb ik ff jullie hulp nodig, wat is wijsheid.....mbt tot camo aanbrengen.
Motorblok en prop zijn klaar en kunnen in de neusromp (zo noem ik het gemakshalve maar even) worden bevestigd.
Vervelende is dat de propllor aan de binnenzijde moet worden bevestigd.

Het ziet er dan zo uit(met en zonder neus)
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl ik het zit te typen denk ik het antwoord al te weten, maar wil toch jullie inbreng vernemen.
De neusromp wordt net zo roop als de neus van de prop.

De neusromp bevestigen en dan kunstig inpakken zodat de prop en motorblok beschermd blijven of eerst het vliegtuig in het gewenste camoschema spuiten,
Afbeelding

neusromp rood sproeien en dan pas bevestigen.

Ik denk zelf dat de tweede optie het makkelijkst is.

De dryfit laat nl. zien dat de neusromp perfect op de rest van het vliegtuig past.


Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Kan allebei, maar als je hem niet hoeft te schuren of te plamuren zou ik hem lekker gewoon los spuiten toch.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2013 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ik ga het inderdaad los van elkaar sproeien.....

Ondertussen voorbereidende klusjes gedaan.

De canopy met Vallejo masking bewerkt. Grappig spul, wel plakkerig...ben benieuwd of het er straks makkelijk te verwijderen is. Met een tandenstoker het goedje netjes in de hoekjes verwerkt, gaat op zich vrij makkelijk, zolang je niet teveel van dat spul op het raamwerk druppelt...een hlve druppel is al genoeg om een deel van de canopy af te dekken. Het gaat iig sneller dan knippen en plakken met (Tamiya) tape.
Afbeelding

Canopy met houtlijm op de cockpit geplakt en de Lavochkin deels afgeplakt om de onderkant te voorzien van een nieuwe kleur. Hiermee was ik langer bezig dan met de canopy :) .
Afbeelding
Afbeelding

Toen heb ik me een tijdje bezig gehouden om enigszins een juiste kleur voor de onderkant te krijgen.
Volgens de bouwbeschrijving volledig kleur 55 (lichtgroen matt) van Revell erop verven. Dat vond ik iets te donker. Uiteindelijk heb ik een mixje gemaakt van 4:1 van Revell 55 (4) en Humbrol 196 ligt grijs satin (1).
Ik had een mooie hoeveelheid gemaakt, toen het noodlot toesloeg :evil: ....tijdens het goed vermengen in de verfcup van de kleuren en color mix, kwam het verfcupje los van de spuit grrrmbllll, aargghhh :evil:.

Alles weer schoongemaakt en de boel opgeruimd....de zin was even weg......Ben Dexter gaan kijken :wink:


Wordt vervolgd.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement