Vanwege een beetje vreemde werksituatie heb ik van de week heb ik vrij veel tijd gehad. (Ja Piet, we nemen mensen aan omdat we ze nodig hebben, maar nee, we hebben nu niets meer te doen, dus sta jij op stand-by) Stand-by is code voor: "Ga maar naar huis." Maar, je mag een gegeven paard niet in de mond kijken, dus kon ik lekker werken aan de laatste loodjes van de Nieuport. Zodoende waren we dus bij het landingsgestel aangekomen. Ik weet trouwens niet zeker of je het zo noemt bij WOI vliegtuigen. Die Nieuports hadden een vrij aardige constructie met dikke stukken elastiek. Dit besloot ik te simuleren met dunnen koperdraadjes. Koper is natuurlijk verre van elastisch, maar het gaat om hoe het er uit ziet. Allereerst met superlijm twee lengtes koperdraad gelijmd.
Daarna de koperdraadjes om de wielassen heen gewikkeld.
Tevens maar de motorkap erop gelijmd. De propellor is dus echt van hout en draait ook nog. De motor moet meedraaien op de Nieuport. Eduard geeft dit trouwens niet goed aan in de handleiding, dus moet de bouwer van dit model het maar in de gaten hebben.
Kijk maar, hij draait echt
Tevens wilde ik de Lewis op de vleugel plaatsen. Officieël werdt deze Nieuport door de LVA alleen voor training ingezet. Maar de LVA vliegers moesten toch ook schieten leren niet waar? Het frame voor de Lewis is van een uiterst fijne (lees fragiele) kwaliteit PE. De Lewis zelf is van plastic en het ronde magazijn is meegegoten. Er is wel een stukje PE meegeleverd voor het magazijn en ten tijde dat de foto was genomen had ik die er net op gelijmd, maar nog niet helemaal op zijn plek gevouwen. Tevens heb ik ter hoogte van de trekker een gaatje van 0,5mm geboord en de loop heb ik ook een stukje uitgeboord. Dit is op deze foto niet lekker zichtbaar, maar ik heb het echt gedaan hoor
Hiet zit de Lewis op zijn frame. Het onderplaatje/voetje van het frame is trouwens een apart PE onderdeel.
Ik heb eerst alles matzwart gespoten en daarna met Vallejo gun-metal bespoten. Dit gaf een uiterst merkwaardig effect. Na het nemen van deze foto heb ik het geheel nog afgemaakt met een paar laagjes matte lak. (ook Vallejo)
En op foto's zag ik dat er tegen de bovenvleugel nog een kompas zat en dus wilde ik dat ook maken. Ik heb een los PE kompas uit een PE raampje met verschillende WOI instrumenten van Eduard geknipt en op het moment is dit kompasje helemaal kwijt.
Nog even om het verschil in grote met de Brisfit te illustreren.