@StevenVD, je hebt hardstikke gelijk. Dat wist ik ook wel van tevoren. Maar als je de motorkap er uiteindelijk opzet, moet je dus ook de hoekjes vast lijmen en dan sluit alles mooi aan. Het plastic is best wel dun en zal niet al teveel kracht op de niet omgekrulde hoekjes uitoefenen.
Anyways...
Uiteindelijk viel het weer op zaterdag toch een beetje tegen, vooral vanwege de tropische hoosbuien. Dus ik ben lekker opgeschoten met de Nieuport 21. Ik heb de cowling in de vorm gevijld waarin ik hem wilde hebben. Tevens heb ik de prop voorzien van een frontplaatje en hem op de motor gelijmd.
Effe droogpassen natuurlijk
De motorkap lijm ik pas als echt alles klaar is. Anders zit de prop maar in de weg van de werkzaamheden die ik nog te doen heb. De Nieuport machines hadden een rotatiemotor. De motor draait dus met de prop mee en Eduard stelt je in staat dit ook zo te monteren. De handleiding van Eduard geeft niet aan welke onderdelen je vast moet lijmen en welke niet. Ten tijde van deze foto had ik het nog niet gezien, maar er is een flinke splinter hout weg uit het propellorblad wat op de foto aan de bovenkant zit. Dat betekent dus dat de prop er weer af moet.
En toen kon ik hem wel spuiten
Ik heb alu verf als basis genomen en daar een flinke scheut lichtgrijs en een paar drupjes zandkleur doorheen gedaan. De verf zelf lijkt veel te veel op echt BMF en dat waren de Nieuport's niet. Ze waren gespoten in een soort lak wat aluminium deeltjes bevatte. Ik vond het wel een geslaagd resultaat.
Dit had ik natuurlijk beter kunnen doen voor het spuiten, maar hier ben ik gaatjes aan het boren. In het horizontale kielvlak zitten sleuven. Hierdoor liepen de besturingsdraden van het hoogteroer. De krasjes op het linker hoogteroer zijn al weggewerkt.
Effe wat meer details geverfd. De soort van uitlaatjes zijn zwart, de reep leer boven op de romp is RAF Dark Earth en rond het inspectieluikje heb ik wat gedrybrusht.
Dit zijn de vleugelstijlen. Bij de Nieuport zitten er rond de hoofdstijlen nog een soort tape. Geen flauw idee waarom dat was. Waren ze bang dat de struts uit elkaar zouden vallen?
Maarja, dat is wel weer een grappig idee om te scratchen natuurlijk. Daarom heb ik stukjes tape van 1mm breed eromheen lopen te wikkelen. Hier een fotootje van het resultaat met de gereedschappen die ik gebruikte.
En zo staat hij er nu bij. Ik heb de vleugelstijlen en de bovenvleugel er even los op gezet.
Op het propellorblad links op de foto zie je duidelijk dat er een splinter weg is uit de prop. Echt jammer, nu kan ik weer opnieuw beginnen!