Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de De Schelde S-21 tijd nodig heeft tussen de verf beurten door, ga ik maar beginnen aan de resin kit van de Koolhoven F.K.51. Die kit heb ik een tijd geleden op eBay gescoord voor veel te veel geld.
De Koolhoven F.K.52, een escorte jager en verkenningsvliegtuig, is in 1937 ontwikkeld als een vervanging van de Fokker C.V D. Het vliegtuig, van gemengde constructie: staalbuis romp en houten vleugels, bekleed met linnen, heeft zijn eerste vlucht in februari 1937 gemaakt. Er zijn een prototype en vijf serie vliegtuigen geproduceerd. Het prototype is verongelukt gedurende een demonstratie voor de LVA, waarbij piloot en waarnemer om het leven zijn gekomen,, misschien de reden waarom het vliegtuig nooit door de LVA is besteld. De Spaanse republikeinen hebben wel een viertal vliegtuigen besteld, reden waarom de onwikkeling tot voortgezet is. De Pegasus motor werd vervangen door een Mercury en het vertikale staartvlak werd veranderd. De vier vliegtuigen zijn nooit aan Spanje geleverd en de Zweedse graaf Carl Gustav Von Rosen heeft de vliegtuigen gekocht met de bedoeling om ze aan de Finnen kado te doen als ondersteuning van hun oorlog met de Sovjet Unie.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was het tweede prototype en een serie vliegtuig afgeleverd; de drie andere stionden in hun transportkisten klaar voor afevering bij de Koolhoven fabriek en zijn verloren gegaan bij het Duitse bombardement van Waalhaven. De kit stelt een van de Finse kisten voor.

Afbeelding
[bron: Ruud van Zoomeren]

De kit zit in een stevige kartonnen doos, en bevat separaat verpakte resin onderdelen, een vacuform doorzichtig plastic cockpit dak, decals voor de Finse versie en een handleiding.

Afbeelding

Afbeelding

In de handleiding staat een korte beschrijving van de F.K.52, geeft een overzicht van de onderdelen en bevat een aantal exploded views voor de samenbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Ook staan er schilder instructies in voor de KO-129 in 1940 en in 1942 kleuren van de Finse luchtmacht. Nuttige referenties zijn:
H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, pp. 138-147, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 104, Unieboek B.V., Bussum, 1982
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 104-109, ISBN 90 228 3890 0, 1981
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 114-118, 1996
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 341-353, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012

Foto's van de F.K.52:
Afbeelding
[bron: Top]
Afbeelding
[bron: Top]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Afbeelding
[bron: Wesselink]
Wesselink & Postma geven ook een maatschets van de F.K.52.

Afbeelding

Tot zover de inleiding. Nu aan de slag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op za 10 aug, 2013 11:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp! Je weet ze wel uit te kiezen. Zelf heb ik deze ook nog liggen in een vaag blank doosje zonder merknaam, decals, etc. Maar dat blijkt nu van Alliance te zijn dus. Ik hoop er ooit nog een PH- versie van te maken, of één van de toestellen die nog tijdelijk met oranje driehoeken gevlogen schijnt te hebben. Er zijn trouwens bronnen die melden dat de LVA er 36 besteld zouden hebben... (als FK-49...?)


Mooie referentie foto's trouwens. Enkele kende ik nog niet. Deze gaan gelijk in de map voor eigen gebruik. :wink:

In ieder geval succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zal eens kijken welke foto's ik kan vinden. De kit heeft wel het rechte kielvlak; voor het eerste prototype (met PH registratie) zou je dat dus wel moeten veranderen. De referentie naar 38 LVA betellingen heb ik nergens gevonden, ook niet in het dikke boek van Wesselink (de laatste referentie).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Omdat ik nieuwsgierig ben geworden heb ik mijn referentie er ook even bijgepakt. ("Frits Koolhoven en zijn vliegtuigproductie" van Dik Top) En hier melden ze inderdaad een order van 36 stuks voor de verbeterde Fk-52 met een Bristol Mercury motor; de Fk-59. (weer wat geleerd... :wink: )

Maar die is blijkbaar dus weer anders. Met de kitversie zou je naast de Finse versies dus ook de "PH-ASW" en de "PH-ASX" kunnen maken, of de "1006"of "1007".

Genoeg keuzes dus. Eerst maar eens kijken hoe deze Fk-52 in elkaar valt.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 mei, 2013 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Net even in mijn data base gekeken. De F.K.59 staat te boek als twee projekten: een tweedekker verkenner ("verbeterde F.K.52") en als een torpedo drijvervleigtuig. Zowel bij Wesselink als bij Top. Details moet ik nog opzoeken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met de onderdelen schoon te maken. Hoewel de detaillering van de onderdelen goed is, is het gietsel niet erg fraai.

Afbeelding

Grote klonten die weggehaald moeten worden. En op sommige delen nogal wat luchtbelletjes.

Afbeelding

Dat wordt dus flink wat plamuren (na de gaatjes wat groter gemaakt te hebben). Ook ontbreekt soms een stukje.

Afbeelding

Het achtereind van de ene rompzijkant moet nagemaakt worden. Genoeg werk te doen dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 16 mei, 2013 13:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
word er weer eentje om te volgen. ik heb in het boek "het vergeten sqaudron"gelezen over dat eerste ontwerp. zal het eens opzoeken.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Biggles: Ik ben door mijn referenties gegaan, en in het boek van Dik staat inderdaad een uitgebreide beschrijving van een F.K.59, een verbeterde F.K.52, waarvoor op 17 april 1940 door de LVA (ML?) een order voor 36 exemplaren wordt getekend. Er is sprake van een mock-up en van gereedschappen, die al klaar waren. Er is geen enkele foto of tekening beschikbaar. Reden voor de order was dat op dat moment de Nederlandse regering alles bestelde, wat ook maar enigzins bruikbaar leek om in de steeds duidelijker naderbijkomende oorlog ingezet te worden.
In het boek van Wesselink en Postma over Koolhoven wordt ook van deze F.K.59 melding gemaakt, zij het met veel minder detail. In het boek van Wesselink over Koolhoven dat vorig jaar is uitgekomen ontbreekt deze F.K.59 geheel.
Alle bronnen verklaren het gebruik van de aanduiding F.K.59 uit de "slechte" naam die de F.K.52 had ten gevolge van het verongelukken van het prototype. De oorspronkelijke F.K.59 was een tweemotorige drijvervleigtuig, een torpedo bommenwerper ontworpen tegen dezelfde specifikatie als de Fokker T.VIII-W. Daarvan zijn in beide boeken foto's te vinden van de mock-up.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels en de romp zijn "schoon", maar de belletjes nog niet gevuld. De rest van de onderdelen ziet er zo uit.

Afbeelding

Alliance Models heeft absoluut niet bespaard op resin. Dit wordt een groot en heerlijk zaag-, snij- en schuurfestijn. :evil: Een dagje werk of zo.
Dat dacht ik dus, maar het viel mee. Door eerst zo veel mogelijk de onderdelen met de handzaag los te maken kon het schuurwerk beperkt blijven. Een andere manier van werken, bij andere fabrikanten zijn de onderdelen vaak los te snijden. De uitstalling:

Afbeelding

Een van de N-stijlen van de cabane ontbreekt nog; die was gebroken bij het loszagen, is nu gelijmd en ligt te drogen. Ook de meegegoten stuurknuppel heeft de operatie niet overleefd, en die heb ik niet terug kunnen vinden. Het piepkleine staartwieltje had ook nog een pootje. Dat heb ik nog wel, maar ik heb geen idee hoe ik dat er aan moet lijmen. Wordt dus vervangen door een poorje van metaal of plastic draad.
De manier van gieten van Alliance heeft wel als voordeel dat de N-stijlen niet krom zijn. Ik weet overigens nog niet of ik ze ga gebruiken, of dat ik ze ga vervangen door plastic of messing stroomlijn profielen.
Het interieur van de cockpit is zeer, zeer magertjes. Daar moet dus wat aan gedaan worden. Kijken of ik foto's kan vinden (staan niet in mijn boeken); anders een improvisatie gebaseerd op andere Koolhovens.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Afbeelding
Het achtereind van de ene rompzijkant moet nagemaakt worden. Genoeg werk te doen dus.


Weet je dat zeker?

Als je het ribbelige aan de achterkant er nog afhaalt, zijn ze dan niet even lang? Volgens mij komt het richtingsroer stijf tegen de achtervleugels, dus lijken mij beide romphelften even lang.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement