Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat laatste was ik ook van plan. En een beetje flexibiliteit had ik so wie so nodig om ze in deze drukke cokpit te frummelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ik wacht het in spanning af... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de cockpit er van voren op geschoven en de plaats van het eerste gaatje aangegeven met een fineliner op de buitenkant van het glas. Het gaatje is eerst gecentreerd met mijn tandarts martelwerktuig, daarna oplopend geboord van 0,4 via 0,65 naar 0,75 mm en lijkt goed te zitten.

Afbeelding

Dit geeft me een referentie voor de volgende gaatjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zag op de laatste foto, dat er barstjes in het glas zitten. Ook bij een paar geboorde gaatjes zitten haarscheurtjes. Ik denk dat dat komt door de ongewilde warmtebehandeling tijdens de cockpitdak-kopie-exercitie. Ik heb meteen maar een mailtje gestuurd naar RS Models om te zien of er een extra cockpitdakje valt te scoren.
Alle vier de gaatjes zitten er in.

Afbeelding

Om de lopen er netjes door te krijgen heb ik ze wel op moeten boren via 0,85 naar 0,95 mm. Een beetje overmaats, maar zowel voor het lijmen van de stukjes plastic en het boren van de gaatjes is 0,1 mm precisie een beetje te veel gevraagd. Toch aardig als ik het dan red met 0,3 mm.
Als iemand nog een tip heeft hoe ik de barstjes weg kan werken, houd ik me aanbevolen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alweer even geleden voor de laatste post, maar dat betekent niet, dat ik stilgezeten heb. Het aluminium schilderen kost veel tijd, het is lastig om een streeploos resultaat te krijgen. Bovendien ben ik in het proces een van de richtingsroeren kwijt geraakt. Overal gezocht, niks te vinden. Dus zit er niets anders op dan een tweelingbroertje te maken van het ene roer dat ik nog over heb. Dat was 1,2 mm dik. Domme maat, dus een stukje van 0,25 mm plaat op een stukje van 1 mm geplakt en het een nachtje laten uitrusten. Daarna de omtrek van het overgenomen en in ruwe vorm gesenden en geschuurd.

Afbeelding

Op deze foto is ook het trimvlak te zien wat ik in de roeren heb gekrast. Veel schuren (en vergeljken) levert een chinese copy op.

Afbeelding

Het glazen cockpitdak afgeplakt. Het sterk gekomde voorstuk was niet makkelijk te doen.

Afbeelding

Daarna met de kwast geschilderd.

Afbeelding

Een redelijk resultaat; ik heb hier en daar wat verfrestjes met een cocktailprikkertje weg moeten halen.
De S-21 had speciaal glas in het bovenste deel van het cockpitdak om UV straling tegen te houden. De Schelde had oorspronkelijk blauw glas voorgesteld, maar de LVA wilde geel glas, dat nog als additioneel voordeel had, dat het het contrast in de cokpit vergrootte.
Temperman heeft in een van zijn tekeningen het hele dak geel gemaakt tot aan het ronde voorstukje toe. Dat lijkt mij wat overdreven omdat de piloot dan bij vooruit kijken twee kleuren ziet. Ik heb dus alleen de laatste twee panelen geel gemaakt.

Afbeelding

Ik heb hiervoor Tamiya aclryl X-24 clear yellow gebruikt, wat met de kwast tamelijk streeploos aan te brengen is. Let wel, dit onderdeeltje is dus maar 25 mm lang, dus de onregelmatigheden vallen wel mee.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was wat vergeten, de De Schelde S-21 heeft een neuswiel. Na al die antieke staartzitters nodigt dat uit er nog een te maken. Dus gauw balanceren op zijn pootjes. en jawel: een staartzitter :roll: . Dus de uitlaatopening voor de koellucht achteraan volgegooid met platgeknepen vislijnloodjes en dat gezekerd met wat dunne en dikke secondenlijm. Nu wil hij op zijn neus staan tenminste. Kan hem eventueel nog bijvullen, als het niet genoeg blijkt te zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Een klassieke 'net op tijd' :wink: . Voor een volgende keer zou ik tegen de secondenlijm stemmen: op den duur reageert het met lood, uitzetting en een gebarsten model is het gevolg. Houtlijm of een stabiele kit is veiliger.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
We zullen zien. Ik heb eerder lood gelijmd met secondenlijm, en dat heeft niet geleid tot noemenswaardige problemen, behalve dat het lood na een tijdje wit uitsloeg. Bij de S-21 had ik het probleem, dat ik de lijm er met een draadje in het gaatje aan de achterkant (bij die grijze plek) moest druppelen.

Afbeelding

Maar waarschijnlijk was dat ook wel gelukt met dunne houtlijm. Kit had zeker niet gewerkt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2013 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na nogal wat gezeur met de aluminium verf (grove structuur van de metaaldeeltjes in de huidige batch silver van Humbrol 19; streperigheid van mijn nieuwe potje chroom H191, velletjes in mijn oude potje H191), heb ik dat uiteindelijk opgelost voor de grote vlakken met de oude H191 op te brengen met de kwast en licht schoon te vegen met een Kleenex, met acceptabel resultaat. Dus nu tijd voor de plakkers. Grote driehoeken uit de kit, kleintjes gekopieerd en op maat gemaakt van een Dutch Decal vel, registratie en De Schelde logo's zelf gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Het aanbrengen van de registratie op de staartbomen was lastig. Moeilijk op ze op de goede plek te krijgen door het kleine oppervlak en de sterke kromming van boven en onderkant, maar uiteindelijk gelukt. Het logo op de staart is haarscherp geworden. Valt hartstikke mee.

Afbeelding

Op de romp heb ik toch het De Schelde logo met knikvleugel geplakt. Ik vond het te mooi om niet te gebruiken.

Afbeelding

Wat nog gedaan moet worden zijn de oranje richtingroeren. Daarvoor ga ik de decals uit de kit gebruiken, maar die moeten aangepast worden. Die lopen namelijk door over de onderkant van de roeren tot aan de staartbomen, terwijl de voorschriften zeggen dat alleen het roer oranje met zwarte rand is. Dus heb ik de roeren zwart geverfd en moet de decal een beetje schuin afgeknipt worden, zoals de op maat gemaakte kopie op de foto.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een testje of de decals in de kit tegen zijdeglansvernis konden op een stukje hakenkruis, is de S-21 in de vernis gezet, en ben ik verder gegaan met het onderstel. De neuswielstijl heb ik versterkt door er een "pen" van 0,4 mm messing draad in te lijmen. De hulpstangen van de hoofdwielen zijn ook van 0,4 mm messing, zilver geverfd.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de luchtremmen vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik het model op zijn pootjes zette, werden twee dingen duidelijk. Ten eerste is de neuswielpoot te lang. Met de wielen eronder raken de staartbomen bijna de grond. Dus heb ik de poot er weer uitgesloopt en er een milimeter afgesneden, en het oppervlak ook een beetje afgeschuind (het neuswiel staat onder 15 graden naar voren). Daarbij werd ik onmiddelijk gestraft voor de versterking met messing, want die was met geen mogelijkheid meer te verwijderen uit de romp.
Ten tweede werd duidelijk, dat er nog steeds niet genoeg lood in de neus zit. Het lijkt er op dat dat niet te repareren is, want er zit al zoveel lood in, dat er bijna niets meer bij kan (althans voor de hoofdwielen). Ik bereid me dan ook al mentaal voor op een stiekem staartsteuntje (vastplakken is voor mij geen optie).
Ik heb intussen ook een volledig setje decals getekend.

Afbeelding

Voor de liefhebbers te bestellen tegen vergoeding van de materiaal- en portokosten. Of als ze de decals zelf willen printen: stuur even een PB-tje voor een PDF-je. Verder nog een mooie tekening van Frits Gerdessen, die ook in het pakket van Willem Vredeling zat.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement