De cockpitkap is tenminste weer helder, en omdat ie zo dik is, maakt de extra vertekening ten gevolge van het laagje glaslak ook niks meer uit. Verder met de rest.
Het instrumentenpaneel aan de linkerkant van de cockpit en de gas handle:
Gemaakt van strip, 0,25 mm plastic sheet en stukjes 0,25 mm metaaldraad.
Het assembleren van de vleugel in de goede stand was niet makkelijk, de lip en sleuf tussen vleugel en romp lieten een speling van een centimetertje aan de tip toe, en de onderkant van romp en staartboom/vleugel hebben geen enkel vlak stukje. Tekeningen hilepen ook niet veel; ze zijn allemaal verschillend, en duidelijk uit een verschillende tijd van het ontwikkelproject. Uiteindelijk was dit mijn opstelling, waarbij de stand voor mijn gevole het beste overeenkwam met het "gemiddelde" vooraanzicht.
Gelijmd door de dunne Tamyia lijm in de naad te laten lopen, die nog wat plamuurwerk zal vragen.
De lipjes van het horizontale staartvlak heb ik geheel verwijderd (ook hier was weer een enorme speling mogelijk), en de lijmvlakken goed pas geschuurd. Op die manier voorkom ik tenminste een naad van zo'n halve milimeter. Gelijmd met Revell Contacta en er zal toch nog wat plamuurwerk nodig zijn, o.a. een gietdeukje.
Tebslotte heb ik een 1:72 maatschets samengesteld uit de (originele De Schelde) tekeningen (de tekening hieronder is
niet op schaal).
Hier blijkt ook uit dat de schroefbladen in de kit 2 mm te kort zijn. Dat vermoedde ik al, want ik vond hem al klein voor een 1200 pk motor. Waarschijnlijk heeft de modelmaker de lengte opgemeten uit een zijaanzicht, en dan maak je zo'n vergissing bij een driebladige schroef snel (als ik het uitreken, kom ik op 2,6 mm verschil). De bladen gaan we maar verlengen door er in het midden van het blad een stripje van 3 mm lang en 1 mm dik tussen te lijmen en in profiel te schuren.
Het is overigens typisch, dat nergens in de beschrijving de schroefdiameter genoemd wordt. Wel de overbrenging van de DB601Aa (1,55) en het vermogen (1360 pk op 5000 m maximum, vermogen bij 2400 toeren). Ik weet dat je dan in theorie iets zou moten kunnen uitrekenen, maar dat is allemaal een beetje roestig nu. Mocht iemand een voorbeeld van de schroefdiameter van een ander vliegtuig dat met deze motor vloog hebben (Bf 109?), dan houd ik me aanbevolen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.