Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit in elkaar gezet.

Afbeelding

Daarvoor moest wel het nodige aangepast worden. De cockpit vloer was te breed, zodat de romphelften niet sloten, het instrumentenpaneel idem dito, terwijl daar ook nog aan iedere kant twee mitrailleurlopen langs moeten lopen. Vloer afgeschuurd, instrumentenpaneel op dieet (mes er in, kostte net geen klokjes).

Afbeelding

Eigenlijk is de stoel ook te breed, de onderste mitrailleurloop kan er niet meer langs. Dat laat ik zitten; het is toch niet meer te zien als alles dicht zit.
Daarna kap met Madsen kanon gepast. Ging natuurlijk niet; het ronde magazijn zat tegen de cockpitkap (het glas van de kap is tamelijk dik) en de achterkant van het ding had ruzie met het instrumentenpaneel. Dat heb ik opgelost door het magazijn lager aan te brengen (de uitsparing voor het kanon dieper gemaakt), en het achterste deel van het kanon te verwijderen. Nu past ie wel, in de karakteristieke 20 graden naar beneden wijzend.

Afbeelding

Afbeelding

Door het dikke glas (dat wel helder is, overigens) wordt het interieur wel erg wazig. Ik zou niet weten hoe dat te verbeteren is.
Ik heb weer vergeten er een muntje bij te doen. De romp van deze vorstelijke jager is wel vijf centimeter lang.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Door het dikke glas (dat wel helder is, overigens) wordt het interieur wel erg wazig. Ik zou niet weten hoe dat te verbeteren is.
Hoe is het gesteld met de diameter van het glaswerk ten opzichte van de romp? Als het glaswerk iets kleiner is, dan zou je dit kunnen gebruiken als master om te 'smash molden': een stuk acetaat verwarmen en het glaswerk met de punt naar voren in het zachte acetaat drukken. Dit levert een mooi dun glaswerkje op en daarmee zou je denk ik ook minder problemen met de plaatsing van de Madsen hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Daar had ik ook al aan gedacht, maar dit is een van de weinige delen die precies past. Ik ga het wel proberen, maar ik zal waarschijnlijk met het dikke glas moeten leven, denk ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Door het dikke glas (dat wel helder is, overigens) wordt het interieur wel erg wazig. Ik zou niet weten hoe dat te verbeteren is.


Zou een badje P+ iets kunnen betekenen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Ook mijn idee, zoals Peter schreef, een glans vernis laagje aan de binnen-en buitenkant. Dat heb ik ook wel toegepast bij slechte canopies,
scheelt altijd wat in helderheid.
Ik zou het in het echt moeten zien, maar het idee van een nieuwe maken met acetaat- materiaal, lijkt me ook wel een goed alternatief, het is tenslotte een verrekte klein model, zo groot wordt het allemaal niet. :)
Ik weet niet hoeveel ervaring je ermee hebt.

Groeten,
John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpitkap blijft even een onvoltooid hoofdstuk. Ik heb de rest van het spul wat in de romp gelijmd moet worden aangebracht: het rooster voor de radiator, de wielbak voor het neuswiel en twee piefjes die het mechaniek van de machinegeweren moeten verbeelden. Die laatsten zijn nog grijs, maar worden gun metal.

Afbeelding

Aan de onderkant van de binnenvleugels zijn heel duidelijk nog twee flaps aangegeven. Ook al zijn die niet getekend in de mooie cut-away tekening van de S-21, ga ik die toch proberen te modeleren en het model met flaps uit weergeven, zelfs al zou er sprake zijn van gecombineerde flap-aileron functie voor het vliegtuig.

Afbeelding

Alle roeren losgesneden, en de plaats van de flap in de vleugel links "uitgehold". De flap zelf is gemaakt van 0,25 mm plastic, voorzichtig taps geschuurd naar de achterrand. Af en toe gaat er iets mis bij het lossnijden, maar putty is overal goed voor. In dit geval liep de ingegraveerde rand aan de onderkant van het roer aan de ene kant niet gelijk met die aan de andere kant. En dat merk je altijd te laat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De romp dichtgemaakt. Paste goed, maar alle naadjes moesten wel geplamuurd worden, en dat zijn we gewend.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
super! past ie nou op je hand als ie af is?

veel succes verder met dit bijzondere vliegtuigje :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
tsjopper bob schreef:
robh schreef:
Door het dikke glas (dat wel helder is, overigens) wordt het interieur wel erg wazig. Ik zou niet weten hoe dat te verbeteren is.


Zou een badje P+ iets kunnen betekenen?

René


Ik vind dat P+ geen goede optische eigenschappen heeft. Sowieso heb je dan een ander medium. Als het licht via het plastic nog een keer door het laagje P+ gaat, dan zal het licht ietsje anders breken en dan zal het een beetje gaan verstrooien. Zodoende word het cockpit interieur nog waziger. De cockpitbeglazing gaat er natuurlijk wel mooi van glimmen. Maar als het glimt wil het nog niet zeggen dat het beter licht door laat. (dus dat het interieur beter zichtbaar is) Het enige wat je kan doen om het cockpit interieur beter zichtbaar te maken is iets te doen met vacuform ofzo.

Ik heb ooit bij wijze van proef een CCTV camera (in een kunststof bol) in de P+ gedoopt. Omdat er een paar krassen op de bol zaten. (dat krijg je met die vandaaltjes in de bus) Maar toen ik de camera weer aansloot was het beeld duidelijk veel waziger.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
[quote="karel1c"]super! past ie nou op je hand als ie af is?

volgens mij word hij net zo groot als dat mooie helicoptertje dat ik in gorichem heb gezien van ene karel1c :lol: :lol:

hij ziet er mooi uit blijf deze bouw met grote interesse volgen.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement