Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mirkohelthuis schreef:
Nu ben ik niet echt een apache fanaat maar wil het toch weten!
Domme vraag misschien maar waarom is er zoveel verschil in die avionicsbakken qua grootte?
Das best een groot verschil vind ik namelijk


Komt 'ie, want dat van die avionics-bakken heeft mij ook bezig gehouden. Ben even aan het zoeken en sneupen geweest om er wat meer van af te komen te weten.

Stukje geschiedenis:
De firma Hughes ontwikkelde n.a.v. de behoefte aan een nieuwe snelle gevechtshelikopter in 1973 het prototype YAH-64. De firma Bell was met zijn YAH-63 prototype een geduchte concurrent maar viel later af.

De YAH-64 van Huges
Afbeelding
Afbeelding

De YAH-63 van Bell (hier is overigens een vrij prijzig model van te krijgen bij LHS)
Afbeelding
Afbeelding

De eerste vlucht vond plaats in 1975 en een jaar later werd de YAH-64 gekozen als de nieuw te produceren helikopter. De verdere ontwikkeling en productie startte in 1977 en in 1983 rolden de eerste operationele AH-64A’s van de productielijn.

AH-64A (kleine avionics bakken --> FAB = Forward Avioncs Bays, op prototypes zijn iets gestroomlijnder uitvoeringen getest dan dat ze uiteindelijk geworden zijn)
Afbeelding
Afbeelding

De AH-64B was een voorgestelde verbeterde versie met nieuwe rotorbladen, radio's, gps. Deze versie is tot 1992 in beperkte mate (250 stuks) geproduceerd.

De AH-64C zou een verdere doorontwikkeling zijn waarbij de resterende A types nagenoeg op de D status werden gebracht; het enige wat deze toestellen dan nog niet hadden was de Longbow radarapparatuur. De productie moest 540 stuks bedragen maar nog niet eens de helft werd daadwerkelijk gerealiseerd. In 1993 werd de productie gestaakt.

De AH-64D Longbow Apache is een vanaf 1997 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64A. De belangrijkste verschillen zijn hierbij de toegevoegde Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit. De AH-64D werd in 2 configuraties uitgebracht; de nieuwe AH-64D met alle eerder vermelde specificaties en de beperkte versie (de vroegere AH-64C) zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.

De KLu heeft de beperkte versie, dus zonder de FCR.

AH-64D
Grotere avionics-bakken (EFAB --> Extended Forward Avionics Bays, links en rechts zijn verschillend om het instappen voor de piloten iets te vereenvoudigen)
Afbeelding

Let op de achterzijde van de EFAB. Let ook op de speciale uitlaad)
Afbeelding
Afbeelding

Een Israëlier, de 'SARAF'.
Afbeelding

Japan heeft ook een hele mooie
Afbeelding

Op modelbouwgebied is er dus heel veel te verkrijgen (zie eerdere post). Als AH-64A zal elk model geschikt zijn. Als AH-64D zul je wat kritischer moeten zijn. Van de dure uit Japan (Doyusha) kan ik geen afbeeldingen van het model vinden. Italeri heeft qua detail een hele fijne afwerking, MAAR !!!!.....
Afbeelding

Kijk eens naar de achterzijde van de EFAB. Bij Italeri loopt dat uit in een punt en ik heb geen enkele foto kunnen ontdekken met deze Avionics-bay. Daar zal toch wat aangepast moeten worden. Armycast heeft wel aftermarket, speciaal voor de Academy-kit. Bovendien is de staartrotor bij Italeri niet goed. De 4 bladen liggen in lijn, terwijl dat niet hoort te zijn. Ook een puntje van aandacht. Dat doet mijn 'Mirage Hobby' kit dan wel weer goed :titter:
Afbeelding

Ongestraft en straight OOB zal een echte 'D' dus lastig worden. Ik heb uiteraard niet alle kennis en zoekvermogen in pacht, dus als er wel een complete, juiste 'D'-kit is, feel free en post hem hier.

René
(Zo, nu eerst een....)
Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Goed bezig Rene dat je hem nu zelf gaat aanpassen! Petje af hoor, ik zou hem zo vervangen door een goede D kit..

Mooi je opsomming van de korte geschiedenis van de AH-64, wordt een hoop duidelijk zo voor de kijkers denk ik. Hoewel ik bijlange na geen echte Apache/helikopter fan ben heeft de AH-64 mij altijd wel bezig gehouden en werd ik erg blij als kleine man half 90'er jaren toen ik hoorde van mn pa dat Nederland Apaches kreeg :D Misschien moet ik me ook maar eens een Apache aanschaffen.. :wink:


erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op do 07 feb, 2013 12:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mirkohelthuis schreef:
Domme vraag misschien maar waarom is er zoveel verschil in die avionicsbakken qua grootte?


Volgens mij heb ik niet eens concreet op deze vraag geantwoord.

Maar meer electronica (avionics) vraagt meer ruimte.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een goede post, nu is mij eindelijk het verschil tussen al die Apaches duidelijk! :D

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op vr 08 feb, 2013 16:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
Maar meer electronica (avionics) vraagt meer ruimte.


Even wat meer info hierover: De 'D' is qua electronica etc. aanzienlijk geavanceerder dan de 'A'. Daarom moesten de FAB vergroot worden tot EFAB waardoor de Longbow de meest geavanceerde gevechtshelikopter werd. De assymmetrische EFAB naast de romp bestaan uit: electronica bakken, opslag voor de piloot en 'gunner', verdedigingselectronica en de klimaatcontrole in de cockpit.

Mondelinge update: aan beide zijden heb ik de EFAB naar achteren verlengd. Aan de voorzijde heb ik de korte 'neusjes' er af gezaagd en deze vervangen door heel veel styreen. Dat mag nu mooi één of twee nachtjes uitharden, waarna het in de juiste vorm (bij benadering) kan worden geschuurd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Dankjewel Rene!!

Echt leuk om zo te lezen wat de verschillen zijn, en inderdaad logisch dat meer electronica meer ruimte vraagt,
maar het is echt een wezenlijk verschil vergeleken met de A.

Nog iets, die speciale kappen op de uitlaat is dat om de hitte naar boven uit te stralen ivm bv hand gevuurde hittezoekers oid?
wel erg vernuftig!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die speciale kappen heten 'sugar scoops' (want met een beetje fantasie kun je er een suiker (snoep) schepje in herkennen). Inderdaad om nog betere bescherming te bieden tegen hittezoekende raketten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 dec, 2012 22:41 pm
Berichten: 22
Hey tsjopper, dat ziet er allemaal hardstikke mooi uit man! Helo's zijn cool om te bouwen, ze hebben altijd zoveel meer frummels aan de buitenkant.

(misschien heb je dit al gepost ergens) Ga je de rotors opgevouwen laten zien? Dat lijkt me echt cool en t zou het ultieme bewijs zijn dat het een Britse Apache is. Zover ik weet zijn dat de enige met rotors die opklappen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 1:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
tsjopper bob schreef:
Die speciale kappen heten 'sugar scoops' (want met een beetje fantasie kun je er een suiker (snoep) schepje in herkennen). Inderdaad om nog betere bescherming te bieden tegen hittezoekende raketten.

René

De Eurocopter Tiger heeft die ook.

Die Italeri heeft wel weinig doorhang in de rotorbladen, zo te zien. Is dat bij de andere twee beter?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2013 2:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
StevenVD schreef:
Die Italeri heeft wel weinig doorhang in de rotorbladen, zo te zien. Is dat bij de andere twee beter?


Even voor de duidelijkheid, de Italeri-kit (in een paar vorige posts terug is niet van mijn hand, die eer krijgt iemand anders). Doorhangen van de bladen doe ik altijd aan de hand van foto's. Er zijn een paar heli's waarbij de bladen weinig doorhangen (o.a. de Westland Lynx), omdat ze van veel stijver materiaal (composiet) zijn gemaakt.

Toprob schreef:
Ga je de rotors opgevouwen laten zien? Dat lijkt me echt cool en t zou het ultieme bewijs zijn dat het een Britse Apache is. Zover ik weet zijn dat de enige met rotors die opklappen.


Dat heb ik wel in mijn hoofd.

Maar de Amerikanen hebben het ook gewoon hoor :D :D Geintje. Dit was een 'what-if', een voorstel van McD voor een NAVY-Apache (overigens wel door mij gebouwd op basis van een Italeri-kit)
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement