Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik kan dat raampje niet mooi vinden Erik, en ik denk dat het op deze manier ook niet mooier wordt, die vlekken blijf je zien.
Dat spul waarvan ik laatst niet op de naam kon komen heet dus Kristal Klear en ik denk dat dat je oplossing is :brouw:
(de tip onderaan in die link is misschien ook wel handig als je voor dat ene rotraampje niet zo'n flesje wilt aanschaffen)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik ook niet hoor Michiel, ben dan ook niet tevreden. Maar het was etwas meer gekloot om hem erin te wurmen dan ik had gedacht eerlijk gezegd. Heb een pincet zo aangepast dat ik die hoek kon maken maar er even niet bij stil gestaan dat dat dus krassen kon maken op het raampje :roll:

Dat Kristal Klear zou een oplossing kunnen zijn inderdaad, het lijkt ook transparant genoeg op te drogen. Voordat ik op jouw linkje klikte dacht ik dat dat spul voor kleine raampjes was maar als ik zo die ruit van dat huisje zie zou het wel moeten lukken. De houtlijm tip onderaan heb ik gelezen en is ook het proberen waard mits dat ook transparant genoeg opdroogd..
Maar dan kom ik bij 't volgende, stel nu ik neem de beslissing om het met KristalKlear te gaan proberen. Dan moet ik dus het raampje er weer uit halen en maar hopen dat het inderdaad werkt 8)


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De opening lijkt mij wat aan de grote kant om dat raampje van cristal clear te maken ,
maar het is het proberen waard.
Zorg dan wel ervoor dat ,nadat je de cristal clear hebt aan gebracht het raampje HORIZONTAAL
opdroogt .
Cristal clear heeft nogal de neiging om uit te zakken tijdens het drogen en dus een lelijke plek
onderin het glas te maken.
Tijdens het drogen de kist op de zijkant zetten dus .

Grtz. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Bedankt voor de tip Henny, dat ga ik zeker onthouden. Alleen krijg je dan niet een raam wat naar binnen weggezakt lijkt? Ik bedoel als het horizontaal ligt krijg je misschien een "deuk" door het zakken.
Overigens als ik het allemaal goed begrijp is KristalKlear gewoon een soort van lijm welke ook gebruikt wordt voor het lijmen van canopies e.d. Net als Revell Contacta Clear, zal me niks verbazen als het daar ook mee gaat.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is misschien nuttig eerst een testje te doen op een stukje plastic met een gat van dezelfde afmetingen. Het aanbrengen (met een cocktailprikker of zo) vereist ook nog enige oefening (goede hoeveelheid, geen draden trekken, en zo). Ik heb goede ervaringen met ClearFix van Humbrol tot raampjes van zo'n 4 tot 5 mm. Daarboven lukt het soms wel, soms niet. Hangt ook van de randen van het gat en de dikte van de wand af.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Ik denk dat het formaat wat een de grote kant is inderdaad om kristal klear een ruitje te vormen.
Een plaatje doorzichtig styreen oid aan de binnenkant, laagje kirstal klear erop smeren en het ruitje wat nu ver***** is er van buitenaf opdrukken om het netjes vlak te krijgen .. iets in die richting zo ongeveer

Mirko


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Afhankelijk van het formaat van het raampje zakt het niet naar binnen maar krijg je een mooi strak raampje
Cristal clear heeft enige kleefkracht en kan ook gebruikt worden voor het aanbrengen van glaswerk .
De droogtijd is een paar uur , ik gebruik het liever dan witte houtlijm .
Zoals Rob ook schreef maak eerst even een proefstukje

succes

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb net ook mijn raampjes met ClearFix gedaan (dat driehoekje). Geprobeerd zo veel mogelijk reflectie te krijgen.

Afbeelding

Afmetingen: 4 x 7 mm. Het oppervlak van het raam ligt gelijk met het oppervlak van de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Dat ziet er goed uit Rob! Ik ga de stoute schoenen aantrekken en het raampje er weer uit halen en ClearFix of KristalKlear aanschaffen. Ook eens meten wat de afmetingen zijn, ik meen ongeveer 4 x 6mm dus het zou moeten lukken. En uiteraard oefenen op wat proefstukken.

Bedankt voor het meedenken mannen!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Wat ook nog een optie kan zijn is het ruitje los maken en uit de romp halen. Daarna wat nu de buitenkant is polijsten, het raampje omgekeerd vastlijmen en dan gelijk met de romp schuren en polijsten. Is wel even werk, maar geeft volgens mij wel een goed resultaat.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement