Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Een klein beetje voortgang.......
Ach, alle goede dingen gaan langzaam met deze hobby, toch?
robh schreef:
Daarna geprobeerd de van 0,55 mm plastic staf gebogen uitlaatjes (minder dan 1,5 mm lang) op hun plek te lijmen. Het was echt onmogelijk om die zowel op de goede plaats als in de goede richting vast te lijmen. Dus ik heb maar besloten om er rechte stukjes van 0,9 mm van te maken.......De linker zit nog niet goed; hij wijst te veel naar voren.
Waarom niet vantevoren op die plaatsen de boor erin gezet? Blijft uiteraard precisiewerk en een hoop gepriegel, maar daarmee had je volgens mij de plaats en hoek kunnen 'waarborgen'.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Waarom niet vantevoren op die plaatsen de boor erin gezet?

Goeie tip! :D Ik ga dat in ieder geval proberen. Zelfs voor de twee uitlaten (van de veertien) die er op zitten is dat nog te doen; ze zijn makkelijk te verwijderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2012 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tjemig, wat een gepriegel. Maar dat zie je dan straks ook, het zijn de details die het hem doen. Ik ben vandaag ook echt begonnen met mijn Yak. Zie maar even, ik kan je hulp wel even gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2012 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog meer gepriegel. Hier de priegels die nog in de cockpit moeten.

Afbeelding

Met de klok mee vanaf twaalf uur: stoel, stoelriemen (PE), grijs 0,25 mm draadje voor gas bediening, stuurknuppel met roelroer uithouder, visnoer voor de kabels in de cockpit, gashandle, cockpit kuip, waarin het voetenstuur, de voetsteunen en de "katrollen" (pennetjes van 0,25 mm) voor het hoogteroer al in zitten. In het midden het instrumentenpaneel (zwart stukje plastic, waarop een bruin stukje met gaten voor de klokjes is gelijmd, "cijfertjes en wijzertjes" gekrast. In het midden een lichtblauw eindje rond staf met koperen zijkanten, wat het centrale klokje moet voor stellen (overgenomen van de replica; ik ben bang dat dat een anachronisme is).

Afbeelding

De draadjes voor het richtingsroer zitten aan het voetenstuur vast, die voor het hoogteroer aan de katrollen en aan de stick. Ze lopen naar gaatjes in de achterkant van de stuurkuip toe.

Afbeelding

Stturknuppel er in en de kabels strak getrokken en vastgelijmd.

Afbeelding

Stoel er in; de kabels lopen onder de stoel door.

Afbeelding

Kabels afgewerkt en top dekje er op (dat moet wel, want anders kijk je door de koelgaten straks recht de cockpit in).

Afbeelding

Achteraanzicht. De heupriemen zitten er in; de schouderriemen doe ik pas later; die laat ik over de bovenvleugel naar buiten hangen. Voor deze schaal best aardig, vind ik.
Verder de uitlaatjes aan de motor geplakt (in uitgeboorde gaatjes, zoals Plasticprutser Peter suggereerde; het viel niet mee nette gaatjes in de witmetalen cilindertjes te boren).

Afbeelding

Ik twijfel nog over de bougiekabels; je kan ze net zien, en nu we toch zo aan het priegelen zijn ..... Het spul staat nu in z'n laatste verfje voordat het in de romp gaat, die dan dicht kan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2012 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Ik twijfel nog over de bougiekabels; je kan ze net zien...

Dan weet je het antwoord zelf al hè: da's weer extra werk, had nou maar niks gezegd :lol:

Cockpitje is mooi zo, vooral die draden voegt wat toe vind ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2012 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
vooral die draden voegt wat toe


Ik kon het niet laten. Als je zo'n mooie, gedetailleerde tekening van de stuurkabels in de cockpit hebt ......

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2012 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
...het viel niet mee nette gaatjes in de witmetalen cilindertjes te boren

Dat geloof ik graag, maar ik neem aan dat het plaatsen van de uitlaatjes daarna een fluitje van een cent was.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat scheelt wel hoor als je goed referentiemateriaal hebt, dan kun je dat namaken.

Keep up the good work.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De motor verder afgemaakt. Bougiekabels van 0,06 mm zwartgelakt vissnoer. De korte eindjes waren toch nog lastig te buigen. Waarschijnlijk zijn ze straks alleen van heel dichtbij nog te zien.

Afbeelding

Uitlaatjes en bougiekabels afgewerkt. De motor is klaar.

Afbeelding

Nu de cockpit afmaken. Throttle en zijn bedieningsstang.

Afbeelding

Dan de cockpit is een romphelft vastzetten (trail and error om hem goed in het midden te krijgen en de romp nog te kunnen sluiten).

Afbeelding

Straks kan de romp dicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De romp zit dicht, en het paste redelijk goed (voor een vacform kit). Nu moet er ruimte gemaakt worden voor het instrumentenpaneel, waarvan het topje net boven de ronde romp uitsteekt.

Afbeelding

Passen en meten en snijden, en dan kan ie er in (met dikke secondenlijm). Ik ben intussen het blauwe klokje-in-gimbals verloren.

Afbeelding

Nu moet het puntje nog op de romp gemaakt worden.

Afbeelding

Gemaakt van 0,13 mm styreen. Te verwerken als papier. Gelijmd met Microscale Weld, weersbarstige puntjes met dunne secondenlijm.

Afbeelding

Daarna de ronde schijf voor op geplakt (overgang tussen neuskegel en romp). Geplamuurd om een scherpe hoek en een goede passing op de neuskegel te krijgen.

Afbeelding

De gaatjes zijn om een beetje doorzicht te krijgen. De constructie van het origineel was nogal anders.

Afbeelding

Maar zo gaat het ook.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement