Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mijn volgende project wordt de BAT FK 23, die sinds kort in het Rijksmuseum staat. De foto hieronder heb ik genomen toen hij nog bij zijn vriendjes in het Aviodrome stond.

Afbeelding

De kit is een vacform kit van Libramodels, die ik een tijdje geleden op e-Bay gekocht heb. Zoals gebruikelijk voor dit soort kits zat ie in een plastic zakje.

Afbeelding

De inhoud is beperkt: stroomlijn profielen in twee maten en wat rond profiel, een motor propeller en wielen in witmetaal, een bouwhandleiding, decals voor drie versies van de FK 23 (de F1654 in RAF uitmonstering, de AS 94111 die kennelijk in de USA gevlogen heeft, en de K123, zoals hij op de ELTA gevlogen heeft), en natuurlijk een stukje plastic, waaruit de vleugels, de romp en de staartvlakken gehaald moeten worden en waarin een malletje zit voor het onderstel, de staartslof en afsteunstijlen.
De vleugels hebben alleen een bovenoppervlak, en dat is de een van de redenen, dat ik deze kit nu wil bouwen. Dat geeft me namelijk de gelegenheid om een paar scratchtechnieken, die ik voor de FK 26 vleugels bij de groepsbouw meerdekkers wil toepassen, te oefenen.
De FK 23 was voor zijn tijd (april 1918 eerste vlucht) een uitstekend vliegtuig, sneller en wendbaarder dan de Fokker D.VII. Hij kwam alleen te laat om nog operationeel toegepast te worden; er zijn er maar twaalf van gebouwd. Koolhoven heeft nog gepoogd hem als sportkist te verkopen, maar dat is ook niet echt gelukt.
Van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen heb ik weer flink wat materiaal gekregen, o.a. deze maatschets:

Afbeelding

Vooral een Flight artikel uit 1919 geeft veel informatie, en natuurlijk de foto's van de K123 tijdens de restauratie en toen hij klaar was.

Om deze inleiding af te ronden een kopietje van de handleiding: stukje geschiedenis, maatschetsje (ik moet nog checken hoe die overeenkomt met die andere maatschets), summiere samenbouwinstrukties en schilderschema.

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt een heel klein modelletje; de romp is minder dan 8 cm lang en de spanwijdte is iets meer dan 10 cm. Schaal 1:1 had hij ook maar een startgewicht van600 kg, Ik weet nog niet zeker welke versie ik ga bouwen, maar het zal de K123 wel worden; daarvan heb ik de meeste informatie, en bovendien heeft hij natuurlijk een prachtig kleurenschema.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 16 dec, 2012 12:33 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi toestel, en wat is er nog veel informatie over te vinden op het web! Ik kwam deze pagina tegen, met o.a. foto's van restauratie en onderaan een link naar een video, misschien komt dat van pas bij de bouw.

Van diezelfde pagina:
Citaat:
Around 1990 it was decided that only aeroplanes collected by Richard Shuttleworth himself would be kept in the Shuttleworth Collection and the 'Bantam' remains were offered for closed bids. Thanks to the enthusiast support from the Stichting Vroege Vogels, the newly formed Koolhoven Aeroplanes Foundation was able to make his bid for this last surviving, original Koolhoven aircraft in the world. All other interested gentlemen welcomed the thought of this and withdrew their bids!

Het hart op de juiste plaats, bij de 'other interested gentlemen'!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Via de mensen achter deze website ben ik aan mijn informatie gekomen. Een aanrader voor iedereen die een Koolhoven wil bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2012 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tjonge Rob, jij schud ze wel uit je mouw. Ik reageer niet altijd in je topics omdat ik vaak niets zinnigs te melden heb, maar ik kijk vol bewondering hoe je van de meest obscure bouwdozen een mooie replica weet te maken. Dat alles gaat dan ook nog in een tempo waar ik alleen maar van kan dromen!
Je hebt in mij in ieder geval een trouwe volgeling en ik ben ook weer benieuwd hoe deze Bantam uit gaat pakken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2012 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik kan net zo goed de post van Shake knippen en plakken... Hier hetzelfde idee.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2012 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zal mijn best doen om er wat moois van te maken. Wat betreft het tempo, ik heb aardig wat tijd, want ik werk niet meer full time. Toch zal dit model wat langer duren; vacform is tamelijk bewerkelijk (en smerig, met al dat geschuur), en er ontbreekt meestal het nodige aan. Mijn laatste vacform was de Panderjager, en daar heb ik toch dik twee en een halve maand over gedaan. De FK.23 moet natuurlijk wel af voordat de MLD en meerdekker GB's beginnen. Blij te horen dat er interesse is in wat ik doe.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2012 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Biggles schreef:
Ik kan net zo goed de post van Shake knippen en plakken... Hier hetzelfde idee.


Tjonge Rob, jij schud ze wel uit je mouw. Ik reageer niet altijd in je topics omdat ik vaak niets zinnigs te melden heb, maar ik kijk vol bewondering hoe je van de meest obscure bouwdozen een mooie replica weet te maken. Dat alles gaat dan ook nog in een tempo waar ik alleen maar van kan dromen!
Je hebt in mij in ieder geval een trouwe volgeling en ik ben ook weer benieuwd hoe deze Bantam uit gaat pakken.

Ik ook dus :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2012 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zonder er veel woorden aan vuil te maken, sluit ik me bij 3 voorgangers aan.

Iets van mij zelf, O.M.G. !! Weer zo'n vage bak.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste stapjes voor het model: de omtrek van de onderdelen aftekenen met viltstift. Dit helpt straks bij het afschuren om aan de achterkant van het onderdeel te kunnen zien of je dat gelijkmatig doet, doordat de lijn begint door te schijnen.

Afbeelding

Links onder de "mal" voor onderstelstijlen, vleugelstijlen en staartslof. Ga ik waatschijnlijk niet gebruiken; ik bouw het liever over een kopie van de tekening.
Daarna uitknippen. Het zijn toch nog best wat onderdelen.

Afbeelding

Ik weet nog niet of ik de cockpit onderdelen (instrumenten paneel, stoel, vloer en achterwand) ga gebruiken. Zoals gebruikelijk bij vacform zijn ze niet erg scherp gedetailleerd. Alle draagvlakken ga ik voorzien van een onderkant, waarschijnlijk uit 0,13 mm dik plastic plaat, waarin ik de onderkant van de ribben ga modelleren volgens een van de nieuwe technieken in het boekje van Harry Woodman. Hij zelf adviseert 0,25 mm plaat te gebruiken, maar dat is voor 1:48 modellen. Of ik de roeren los ga maken, weet ik nog niet. Dt is altijd lastig bij vacform modellen, omdat de vleugel hol is. Misschien lukt het door op de plaats van de roeren een extra plaatje plastic mee te lijmen.
Voor de lijm heb ik Microscale Micro Weld gekocht, een "styrene solvent cement", een heel dunne lijm, die je volgens Sjaak's Hobbyshop heel zuinig met een penseeltje kan je dat aanbrengen, zodat het dunne plastic niet spontaan oplost. Was wel duur, maar als je er maar weinig van gebruikt .....
Nu zal het hier even rustig zijn. Er komen een paar dagen smerig schuurwerk aan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Oh, handig om te volgen. Ik heb ook nog ergens wat vacu-vorm liggen. Zoek thuis straks even de Yak-17 erbij, wellicht dat ik die dan gelijktijdig met deze ga bouwen om wat technieken af te kijken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement