Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 nov, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij dit soort reparaties gebruik ik als het enigzins kan kleine stukjes (7 x 15 mm) watervast 1200 grain flexibel schuurpapier. Als het nodig is (en zo kort/weinig mogelijk) 400 van hetzelfde spul. Veel stoppen en kijken, of liever voelen. Maar veel hangt ook af hoe goed het nieuwe stuk op maat gesneden is t.o.v. de oude constructie. Daarvoor gebruikt ik altijd een scherp scalpel no. 24. Dat heeft de goede kromming om nauwkeurig materiaal weg te halen op de goede plaats.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2012 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de posities van de vleugelstijlen opgemeten uit de maatschets en op die plaatsen een ondiep gaatje van 0,8 mm geboord. Daarin komen later de vleugelstijlen van Strutz messing stroomlijn profiel 0,7 x 0,4 mm. Het meegeleverd plastic stroomlijn profiel van 1,4 mm is echt te grof.

Afbeelding

De onderkant van de bovenvleugel moest toch nog aardig geplamuurd worden. Hoofdzakelijk vervormingen in de dunne plasticard die ik tegen de onderkant van de vleugel geplakt had, maar toch ook bij een van de plakjes plastic voor het vergroten van de spanwijdte. De staart is er intussen afgeloopt. Weer niet genoeg naar de foto's en tekeningen gekeken. Het horizontale staartvlak moet verder naar voren zitten en het hoogteroer is maar driekwart van de spanwijdte. En het is geen excuus, dat dat foutief "ingegoten" was in de kit. Ik ga nu rustig een "kaart" maken van de spandraden. Ik wil die aanbrengen op de manier die ik meestal gebruik: gaatjes dwars door de vleugels heen. De andere manier, gaatjes door de vleugelstijlen heen, gaat met dat metalen profiel niet werken, of je moet de stijlen allemaal op de boormachine van te voren klaar maken. En dan nog gaat het niet kloppen, want sommige spandraden zijn dubbel en anderen weer enkel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2012 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De lijst voor touwtjes is af. Zo'n 46 stuks moeten er in, waarvan 4 dubbele. Dan kom ik op zo'n 80 gaatjes. Kwestie van verstand op nul en blik op oneindig (in dit geval op zeer dichtbij, heb meteen maar zo'n verlichte loep besteld). Gelukkig prikt zo'n boortje van 0,3 mm er snel doorheen.

Afbeelding

In romp en vleugels zitten er nu dik zestig (veral waar je witte pitjes ziet). Voor de liefhebbers met een potje verf.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2012 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk, nu weten we ook hoe groot jouw potjes verf zijn. Wat een werk weer, knap hoor. Succes met de rigging.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de uithouders aan de roeren heb ik weer mijn PE collectie gebruikt. Gaatjes op de plaats van bevestiging (licht) voorgeboord met 0,8 mm, zodat de PE goed blijft staan in het druppeltje dunne secondenlijm, dat ik in het holletje heb laten vallen. Als je geen gaatjes boort, trekt de oppervlaktespanning van de lijm ze meestal om.

Afbeelding

De romp heeft een eerste laagje wit gekregen en de neuskegel-met-motor is vastgelijmd. Het zwart is bijgewerkt en ik heb een zwarte band om de romp geschilderd. Daar middenin moet dan nog een oranje band komen. De bovenkant van de vleugel en de staartvlakken is khaki geverfd (Humbrol 155, net zoals voor de FK.8 en FK.10).

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zou de neus wat ronder mogen zijn, als ik naar het origineel kijk. Maar dat is op dit model niet aan te passen.
Bij het passen van de (originele) K-123 registratie op de romp bleek die veel te groot te zijn om tussen de band en de vleugel te passen. Ook de tekst BAT is duidelijk te groot. Da's pech, want ik heb net de nieuwe decals laten printen, nu hopelijk met beter dekkend wit. Gelukkig zijn mijn zelfgeprinte zwarte decals van goede kwaliteit, sind ik nieuw papier gekocht heb. Dus een kleinere versie van de rompregistratie hangt alweer te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 nov, 2012 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Gezien de discussie over kleuren bij sommige andere topics misschien wel leuk. Een stukje tekst over kleuren, dat ik ontving van Henri Kaper, mijn steun en toeverlaat voor Koolhoven documentatie, overgeleverd dankzij de verwerving van het "wrak" van de FK.23 Bantam, waaruit de K-123 weer opgebouwd is.

"KLEUREN

Engelse kleuren uit de vooroorlogse tijd zijn vaak anders dat wij ze kennen. Het zijn in elk geval geen RAL kleuren die naar ik meen pas na 1950 zijn gekomen. Ik heb Sikkens eens gevraagd naar kleurnummers en stalen van voor oorlogse kleuren, maar verder dan alleen de nummers komen ze niet meer, er zijn geen stalen voor luchtvaart kleuren.
Gelukkig bleek een khaki kleur al in gebruik sinds de eerste wereldoorlog en die wordt nog steeds gebruikt.
Helaas is het Engelse khaki weer anders als de Nederlandse, en al helemaal als de Amerikaanse.

Wij hadden en hebben het geluk dat we over de originele onderdelen konden beschikken waarop de kleuren uit 1917 zitten zodat we die konden schoonmaken en bij een verfmenger lieten namaken. Vandaar dat ik je een korte beschrijving kan geven. Al het restant materiaal van de Bantam is nu bij het Rijksmuseum in depot opgeborgen, waarin de meeste kleuren nog zitten.

Kleuren Bat Bantam K/123

De camouflage en kentekens waren erg mat, wat veel vuil aantrekt. Daarom heb ik ze meer zijde glans gemaakt, wat beter is schoon te maken in de komende honderd jaar.

Wit
Deze werd in heel kleine stukjes, 2 a 3 cm , op enkele stukjes huid aangetroffen. Na schoonmaken de beste uitgezocht en die na laten maken. Het is een gebroken wit, met een heel klein beetje zweem naar crème.

Zwart
Zou ik als licht zwart betitelen. Mat dus.

Oranje
Deze kleur was niet bekend, maar kwam alleen in een stukje tekst voor. Het staat symbool voor Koolhoven en Nederland.
Ik heb daarom maar een normaal potje oranje gekocht, zeg maar een midden kleur. Details heb ik niet meer.

Rood
Dat is een Engelse vliegtuig camouflage kleur. Het is een niet felle, iets donkerder kleur, die in mat slecht opvalt. Dat was precies de bedoeling.

Blauw
Is het zelfde als rood, niet fel, iets donkerder dan midden blauw, mat.

Grijs groen
De Engelse khaki camouflage kleur, werd gebruikt vanaf begin WO/1. Lijkt vrij donker, maar in daglicht kleurt het weer lichter op. Daarom is het moeilijk te omschrijven. Is ook niet nodig want ik heb nog een klein blik met de verf van de Bantam.

Grijs
De kleur van de letters is van na de oorlog en lijkt me een potje Hema verf zo gezegd. Het zit midden tussen licht en midden grijs en is ook weer mat. Het over de Khaki geschilderd waardoor het ook weer anders kleurt.

Grote delen, waaronder ook de vleugels werden na WO1 met een vieze donker grijs verf over geschilderd, en na jaren nog een keer. Reden is me niet bekend, maar het zit er wel op. Daaronder is de Khaki te vinden.

Hout
Instrumenten bord is blank gelakt berken triplex.
Propeller is meestal een laminering van houten planken. Essen hout komt veel voor met mahonie tussen lagen. De propellor van de Bantam is denk ik alleen van essenhout gemaakt. (Ashwood).

Harry van der Meer"

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het is nu schilderen, verven en nog eens schilderen.

Afbeelding

De kleur van de band om de romp heb ik zo goed mogelijk gematched met de foto's (1 deel oranje H13 en twee delen rood-bruin H100). Vanwege de tapsheid van de romp afgeplakt met reepjes 1 mm brede Tamyia tape, anders sijpelt de verf door de kreukels. Alle onderkanten in linnen (H71 met een klein beetje wit).

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
(niks te zeggen eigenlijk, maar volgt topic aandachtig)

eeuhm vergeet je niet de bougievonkjes mee te verven? :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2012 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nieuwe foto; de vorige was te smerig :roll:
Niet veel nieuws te melden. De romp heeft wel zijn laatste laagje wit en de bandjes er om heen zijn bijgewerkt (er was toch weer verf onder de tape gekropen). De vleugelwortels zijn wit met een alluminium band langs het khaki. Die ga ik niet proberen te schilderen; een bandje van pak weg 1 mm aan beide zijden afplakken en schilderen op die plaats is vrijwel onmogelijk. Maar een stukje alu geschilderde tape is wel te doen. Ik heb aan de achterzijde van de cockpit nog een klein steuntje moeten maken om de bovenvleugel evenwijdig aan de ondervleugel te krijgen. In werkelijkheid zit op die plek ook een nogal fors bracket voor de vleugelbevestiging.

Afbeelding


De vleugels hebben hun laatste laagje gehad, en ook het stroomlijnprofiel voor de vleugelstijlen is khaki geschilderd. Nu de gaatjes (weer) opboren, de stijlen afmeten en afknippen, en dan kan de bovenvleugel er op. Ik dacht dat eerst uit de hand te doen, maar ga nu toch de vleugelmal gebruiken. Dan heb je tenminste twee handen vrij.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Operatie romp decal geslaagd.

Afbeelding

Dit zijn de zelfgeprinte decals, omdat de decals die ik heb laten printen in de US of A te groot zijn. Die waren een Chinese copy van de decals meegeleverd bij de kit. Lesje: Altijd een copietje/printje er van maken om te passen op het model. Ook hier is Murphy meedogenloos. Morgen aflakken in zijdeglans, daarna kan ie in de vleugel samenbouwmal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement