Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 13:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Zeker een prachtig vliegtuig. Ook een kunst wbt. het werken met vacformkitjes. Vind het mooi om te zien hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag toch de foto's van de FK.23 nog eens goed bekeken, en dan blijkt dat er toch nog het een en ander mist in het kitje (en dan bedoel ik niet onderdelen). Het bijgeleverde setje decals voor de K123 is wel heel beperkt.

Afbeelding

Want dit is het vliegtuig bij aflevering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[met dank aan Henri Kaper van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen].
Dus de belettering op de staart en op de vleugels ontbreekt. De letters op de staart en ondervleugel zijn eventueel zelf te printen, maar die op de bovenvleugel niet: witte contourletters op een khaki ondergrond. Gelukkig zijn de witte decals van de FK.41 nog niet geprint, dus maar flink doorgewerkt om wat aan dat velletje toe te voegen. Het resultaat:

Afbeelding

De contour letters was een crime. Eerst de gewone tekst maken in zwart (FreesiaUPC leek er het beste op), vervolgens de spatiering verminderen, dan de teks kopieren in een andere kleur en er bovenop leggen. De gekleurde, bovenste tekst opzetten in contouren, en stuk voor stuk alle contourpunten naar binnen slepen, zodat een overal even brede zwarte rand ontstaat. Overzetten op de blauwe ondergrond, en de zwarte letters omzetten in contouren. Vervolgens zwart omzetten in wit, en de hulpkleur binnen de witte letteromstrekken in de lichtblauwe achtergrondkleur. Hijg, hijg....
De rest was een fluitje van een cent hierbij vergeleken. Inmiddels is de file opgestuurd naar de US. Van het weekend verwacht ik feedback of het "printable" is.
De laatste vraag die uitstaat is of het richtingsroer nu blauw-wit-rood was zoals van de replica of wit met een zwarte, ondestreepte G er op, zoals op originele foto's uit die tijd te zien is (zie http://www.nuentoen.nl/fotos/107336/191 ... elta.html; mag de foto niet kopieren).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
robh schreef:
Alle draagvlakken ga ik voorzien van een onderkant, waarschijnlijk uit 0,13 mm dik plastic plaat, waarin ik de onderkant van de ribben ga modelleren volgens een van de nieuwe technieken in het boekje van Harry Woodman.
0,13 mm dik plastic plaat... zeg maar gerust 0,13 mm dun. En vind 0,3 al zo dun. Woodmans techniek ga je ons later nog laten zien schat ik zo, maar zou dit best goed vergelijkbaar kunnen zijn met wat Ron Kootje heeft gedaan bij zijn Capriolen scratchbouw?

"I will follow him....." :mrgreen:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Peter: Het lijkt er op; Woodman doet het iets anders. En gelukkig is de FK.23 kleiner en eenvoudiger, en hoeft niet alles van scratch. Dat "kleiner" is hier wel de uitdaging.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Uitdagingen...ze maken het leven een stuk spannender! Nog zo'n uitdaging en het viel mij net pas op: kijk eens goed naar de 'contour cijfers' op de bovenvleugel. Ik wil niet pietluttig overkomen, want ik ben het wel - en jij ook - maar die zien er op de foto totaal anders uit dan wat jij hebt gefabriekt. Jouw keuze is veel te 'rond' in vergelijk met de foto, waar ze meer rechte vlakken vertonen en bovendien op de uiteinden van de 2 en de 3 geen haaks vlak hebben maar een afgeschuind vlak. Klinkt een beetje cryptisch allemaal maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Jouw werk en inspanningen kennende zou het zonde zijn dat, als de vorm van de registraties op de replica klopt, jij dan straks een afwijkende vorm op jouw model hebt zitten. Kan je geen balletje opgooien richting mensen die behoorlijk dtp-kundig zijn en een 'vectortekening' kunnen maken voor jou? Verrek zeg...nu ik dit zit te typen: vragen aan de Koolhoven stichting wie dat voor hun heeft gedaan en dan die vragen of ze jou kunnen helpen...niet geschoten is altijd mis.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Peter: Probleem is het vinden van de goede fonts, en speciaal de "rechte" letters en cijfers zijn vrijwel niet te vinden. Ik moest bovendien een 2 vinden, die onderaan een vertikaal recht stukje had. Ik zal vandaag en morgen nog eens kijken op ik een RAF font kan "upgraden". De drie fonts die ik had gekregen via 1.JaVA_Platypus kunnen niet tegen conversie naar contouren, dan vallen er witte plekken in. Bovendien hebben die weer te grote rechte stukken. Via Koolhoven Vliegtuigen is een mogelijkheid misschien, maar ik wil ze mee laten lopen bij de FK.41 decals bij Fireball Modelworks.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik kan natuurlijk het vernietigende commentaar van Plasticprutser Peter niet op me laten zitten, dus heb ik vanochtend het RAF_WW2_641ATH zodanig mishandeld dat ik het wel kon omzetten in countouren, zoals nodig voor het ALPS printen. Ik heb op het decalsheet de helft van de FK.23 registraties vervangen door deze nieuwe. Bovendien, en daar had ik helemaal overheen gekeken, is de registratie onder de vleugel in spiegelbeeld. De reden hiervoor is volledig onbekend, maar Henri Kaper van Koolhoven Vliegtuigen vertelde mij dat die registratie zo op het halfvergane linnen van de originele ondervleugel stond (evenals een Engelse rozet op de andere ondervleugel). Waar ik wel ga afwijken van de FK.23 replica is het richtingsroer. Het blauw-wit-rood daarop was een "poëtische vrijheid" van de restaurateurs (aldus Henri). Ik ga me houden aan de zwarte, onderstreepte G op het richtingsroer van de ELTA kist. Overigens is het goede linkje daarvoor http://www.nuentoen.nl/fotos/107336/191%20...%20elta.html.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik ben goed met Photoshop (mag ook wel na zoveel jaar). Als je een keer hulp nodig hebt moet je even een gil geven.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Nem: Dank voor het aanbod, zal er aan denken. Meestal red ik me wel, als het om kleur en zwart gaat. Bij witte decals is het lastiger, zeker bij letters en cijfers. Precies uitsnijden is niet mijn sterkste kant, commercieel aanbod is beperkt (en duur, als je alle maten in de kast wilt hebben), dus dan kies ik voor het laten printen op een ALPS printer. Maar die prefereren meestal kant en klare vector files, als je het voor een schappelijke prijs wilt hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je ziet maar :brouw:
Hier heb je nog wat sites voor WOI fonts, bij sommige gaat het om de letters, bij andere om de cijfers - klik * klik * klik * klik * klik

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement