Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 23:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Bij het schoonmaken van de naald doe ik tot slot altijd een heel klein beetje vaseline tussen duim en wijsvinger en haal al draaiende de naald er tussen door.
Wel opletten dat je niet teveel druk geeft, want anders is je naald zo krom als een hoepel.
Deze vaseline zorgt ervoor dat de verf niet meer zo snel aan je naald hecht, waardoor je bij de volgende schoonmaak ronde minder werk hebt, en tijdens het spuiten minder last hebt van klontvorming op je naald.

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 15:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik weet niet of Trumpeter ook een 1/24 Bf109-E met doorzichtige zijwand heeft, zodat je echt alles aan de binnenkant kan scratchen ook... Dat ben je hen wel verplicht nu, kost wel iets meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
voor het grondig schoonmaken van je airbrush : haal alles uit elkaar en laat een nacht staan in bruine zeep, daarna alles grondig naspoelen en nozzle etc nagaan met flosborsteltje, zou moeten goed komen, zo doe ik het als het te erg wordt.

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dank voor alle tips over de airbrush schoon maken en schoon houden. Ik had al begrepen hoe belangrijk dat is, en dat ultrasoon eigenlijk het beste werkt - maar daar heb ik het geld niet voor. Ik heb dus altijd mijn best gedaan het ding goed schoon te houden, maar ik denk dat het de moeite loon om hem te demonteren en met jullie tips het ding heel goed schoon te maken. Het zou me niet verbazen als er nog ergens wat verfrestjes zitten aangekoekt.

Ik heb een Black Bull spuit, deze jongen:

Code:
Airbrushpistool Black Bull 30F:
* Naald / nozzle 0,3 mm
* Extra naald/nozzle 0,2 en 0,5 mm
* Black Bull condensvertragende airbrushslang 1/8 - 1/8
* 7cc vaste verfbeker
* Met comfortabele naaldstandbegrenzer voor gedoseerd spuiten
* Luchtverbruik: 15–20 l/min – 2 bar
* Gewicht: ca 60 g
* 2 jaar garantie (m.u.v. naalden en nozzles)


Er is wel te werken met die spuit, ik heb deze helm vorige zomer gespoten. Hier was 'ie nog niet af, maar ik kan zo geen foto vinden van het eindresultaat:
Afbeelding
Des te frustrerender is het dat het nu niet meer lukt.

StevenVD schreef:
Ik weet niet of Trumpeter ook een 1/24 Bf109-E met doorzichtige zijwand heeft, zodat je echt alles aan de binnenkant kan scratchen ook... Dat ben je hen wel verplicht nu, kost wel iets meer...


en bedankt hè.. :lol:

Afbeelding
link

Ik zat er zelf ook al aan te denken, maar ik vind dat niet mooi, doorzichtig plastic er omheen. Dan liever nog een dio met een gecrasht toestel, of eentje in aanbouw, of vul maar in... :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
14.00 uur:

koffie Afbeelding
shaggie Afbeelding
airbrush onderdelen droog gemaakt na nachtje weken, en naald voorzichtig van miniem beetje vaseline voorzien Afbeelding
compressor onder druk Afbeelding
condensvocht uit compressor laten lopen Afbeelding
meer koffie Afbeelding
nog een shaggie Afbeelding

... airbrush schoon, spuiten maar! :D

.. nee dus. Als ik er terpentine in doe kan ik spuiten.
Als ik er verf in doe komt er geen druppel uit.
Verf te dik? Lijkt me niet, maar toch verdund. Maakt niks uit. Frustratie stijgt.
Verf er weer uit, ding weer schoongemaakt, en met terpentine weer een fijn straaltje, zoals het hoort.
Andere verf erin. Komt weer geen druppel uit.
16:00 uur inmiddels. Nem raakt nu heel gefrustreerd en besluit alles netjes schoon te maken en aan de kant te leggen, voor hij op het punt komt dat hij ploft en die hele spuit keihard in een hoek flikkert.

Ik denk dat ik dat een andere spuit ga kopen, dit schiet ook niet op.

edit: net naar de modelbouwwinkel geweest, nieuwe spuit gekocht. Foto's volgen binnenkort, vanavond eerst muziek maken met m'n band (frustratie kan je er zo lekker uitgooien op een drumstel hè!).

edit 2: kon het niet laten, moest het proberen en het lag niet aan mij: Onderkant is geel!!!! :D :brouw: :lol:
Zo en nu muziek maken! Maak vanavond nog wel even pica's.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Toch vreemd dat je er goed mee kan spuiten en dan opeens er mee ophoudt. Maar geod, je bent weer geholpen met de nieuwe en je kan weer lekker verder

En zo'n opengewerkte, kan je niet een soort opengewerkt educatief museummodel maken, je kent dat wel, met van die rode randen

Maar tot nu toe geniet ik ook van je werk wat je hier laat zien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2012 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Bert Takken schreef:
Toch vreemd dat je er goed mee kan spuiten en dan opeens er mee ophoudt. Maar geod, je bent weer geholpen met de nieuwe en je kan weer lekker verder

En zo'n opengewerkte, kan je niet een soort opengewerkt educatief museummodel maken, je kent dat wel, met van die rode randen

Maar tot nu toe geniet ik ook van je werk wat je hier laat zien


Met die spuit.. ik weet ook niet wat er nu precies mis mee is. Wel kwam ik erachter dat het merkloze ding wat ik heb aangeschaft uit dezelfde fabriek als de Black Bull komt, ergo, ik kan onderdelen van de één voor de ander gebruiken. Ik heb helaas niet meer pecunia's, anders had ik wel die dure jongen gekocht die overal louter positieve reacties krijgt, 't is niet anders - maar hey, iets is beter dan niets.

Ergens in mijn achterhoofd loopt een constant denkproces van hoe ik nu de binnenkant van een model goed kan laten zien sinds ik die post van het Deutsches Museum gekregen heb: Dat vind ik echt wat toevoegen, als je kan zien hoe het werkt en waarom het zo werkt. Maar doorzichtig plastic vind ik spuuglelijk en met stukken eruit, dan kan 'ie niet meer vliegen (dat kon toch al niet, weet ik, maar toch... ).
Ik zat al te denken om een model te maken zonder beplating, maar bij de ME-109 was de beplating deel van de constructie, voor zover ik weet. En dan heb ik het er nog niet eens over hoe gruwelijk veel werk het is om zoiets te maken. Maar impossible is nothing.

Ik zou eens een echte Messerschmitt-freak met twee linkerhanden tegen moeten komen, die er een zak geld voor over heeft :lol:

Ben blij dat je er van geniet, Bert. Ik moet eerlijk zeggen dat, nu ik weet dat het niet helemaal klopt, ik het ding gelijk een stuk minder vindt. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn best doe een mooi eindresultaat te halen. En wie zegt dat je niet twee Nummer Einzen mag maken :D

Maar dat is voor later, voor nu, schoenmaker houdt u bij uw leest, Nem, houdt u bij uw weiße Nummer eins. Of beter gezegd, Nem, houdt u bij uw gelbe Nummer eins!
Want die unterseite ist nur gans geel!!
Afbeelding

Morgen ga ik nog wel even kijken wat er allemaal mogelijk is met de neie luchtspuit, voor nu ben ik zo lam als een aap want ik speel niet in een rustige bluesband :D rock it is!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2012 1:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb mijn Bf109G zo geschilderd, dat ik van de ene kant alles geschilderd zie en pas als ik hem draai ook wat doorkijk heb, zelfs dan niet de hele romphelft. Je kan je model toch niet zo neerzetten dat je alles tegelijk ziet, of je zou het op de salontafel moeten neerpoten. Het heeft geen zin meer dan een paar raampjes open te laten want soms zit er toch een stuk interne structuur tegen het glas aan, of zit er net niets interessants. De keerzijde is natuurlijk de prijs.

(en ik vind het nu al jammer dat mijn FW190 helemaal opaak gaat worden)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 3:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik zag een tijdje terug in een modelbouwblad foto's van een Japanse modelbouwclub: Die hadden in schaal 1:48 het complete airframe van een Spitfire nagemaakt :shock: de ultieme uitdaging, zeg maar. In gedachten is het allemaal niet zo moeilijk om dat ook "even" te doen met een ME-109 :lol: als je heel erg ruim in je tijd zit.

Ik kan online geen foto's ervan vinden, maar dit geeft heeeeel grof een idee, in indruk, een schets - afijn, u snapt het wel:
Afbeelding

De bovenzijde van mon model is inmiddels groen, als het droog is aftapen volgens voorbeeld vroege Luftwaffe splinter-camo, en dan dongergroen erop sproeien. Ik ga er in één spuitbeurt de Engelse variant van maken. Het wordt dus vooreerst een ME-109 zoals 'ie in 1939 de lucht onveilig maakte en vervolgens op het verkeerde vliegveld landde...

[philosophie modus]
Zoiets zie je toch, vanuit je cockpit, van mijlenver aankomen, dat de omgeving 'anders dan anders' is?
Zal het zoiets zijn geweest? :"Gott im Himmel,ein Fehler! Kein benzin! Sheisse..." *plof! plof!* ..en vervolgens lachend als een boer met kiespijn landen op het verkeerde vliegveld ... Afbeelding
Ach, zolang hij in het gevang zat kon hij geen schade in naam der Fuhrer aanrichten, moet je maar denken.
[//philosophie modus]

.. en meteen daarop enkele aanpassingen - iets andere tint groen - zoals de Engelsen die er overheen spoten destijds.

Aan de bovenzijde van de romp, achter de cockpit, bleek na het spuiten onder bepaald licht toch naad tussen plastic helften te zien: Da's niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb geschuurd met fijn, fijner, fijnst schuurpapier tot ik geen naad meer zag.
Toevoeging: Niet alleen modelbouwtechnisch moet dat naadje foetsiemoto - bij de echte ME-109 zad die naat daar ook niet (zie 'm even spelen met taal!).
De panelen waren van bovenaf in vorm van de romp voorgevormd en werden aan de onderzijde samengevoegd - waar dus wél een naad zichtbaar moet zijn. Om die reden is het ook moeilijk om een model van alleen het airframe van een ME-109 te maken zonder beplating, (omdat diezelfde beplating deel van de constructie uitmaakt).

Ik moet toevoegen, ik voel me een wederboren airbrusher - ineens is het niet meer bij God's goede gratie of er wat verf te voorschijn wil komen, maar dat gebeurt nu wanneer ik het wil, en in de hoeveelheid die ik wil! Maar dat biedt eventjes perspectieven!.... Ik heb nu bijna nog meer lust om te sproeien dan een krolse kater!! :D
Vanmiddag heb ik RGB-kleuren + wat andere potjes water-airbrush-verf / airbrush-water-verf / verf-airbrush-water Afbeelding van Revell gekocht. Ik voel me zo blij als een kleuter, wat werkt dat makkelijk, geen gepruts meer met vloeistoffen op basis van olie waar je half high van wordt! Nog een reden erbij om Iran niet aan te vallen, zeg maar. Niet meer Afbeelding

Maar ik ben benieuwd of metaalkleur op waterbasis wel een goed idee is? Heeft iemand van u daar ervaring mee?


Citaat:
(en ik vind het nu al jammer dat mijn FW190 helemaal opaak gaat worden)


Wat voor type Wolfje ga je maken? Met korte of lange neus?
Even nog m'n eigen spammen, ik vind dat een mooi toestel qua ontwerp - die met korte neus vind ik mooierderder:
Afbeelding

Spam even een linkje naar je topic anders - als je die gaat maken - ik heb nog wel wat FW-190 filmpjes bij m'n JoepTjoep favorieten staan als je dat interessant vindt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 12:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het wordt deze, Nem. http://www.largescaleplanes.com/reviews/Kits/WW2/Trumpeter/fw190d/fw190d9.php

Afbeelding

Toen ik hem kocht, had ik zelfs niet gezien dat hij een lijnmotor had, ik zocht gewoon een fw190, zelfs niet een grote. Toen zag ik dat ze 'm hadden op dezelfde schaal als mijn Bf en dat kon ik natuurlijk weer niet afslaan. Gelukkig was er korting op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement