Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 22:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het klopt toch aardig met de foto's: kabels en nog eens kabels. Hoe zit het eigenlijk met je DB 603, wordt die zichtbaar?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 22:38 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ik heb een paar 'correcte' kanonnen liggen, mocht je interesse hebben hoor ik het wel. :wink:
Je scratchwerk ziet er in ieder geval erg netjes uit, ga zo door!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
StevenVD schreef:
Het klopt toch aardig met de foto's: kabels en nog eens kabels. Hoe zit het eigenlijk met je DB 603, wordt die zichtbaar?


De DB 603, dat is die radio? 'k Heb er wel eentje in geplakt, een radio uit de onderdelendoos. Die is niet identiek aan de voorbeeldfoto, maar omdat het ding amper te zien is had ik geen zin om daar helemaal op los te gaan.

Juggernaut schreef:
Ik heb een paar 'correcte' kanonnen liggen, mocht je interesse hebben hoor ik het wel. :wink:
Je scratchwerk ziet er in ieder geval erg netjes uit, ga zo door!

Dankjewel voor het aanbod, maar ik heb al after-market schietspul om erop te plakken. En dank voor de complimenten :D



De romp zit inmiddels dicht, de vleugels zijn verlijmd en aan de romp gemonteerd. Ik heb nog geen foto's want de camera ligt aan de lader, de batterijen waren leeg. Komen later dus nog.

Ik heb in de bovenzijde van de vleugels nog een paar gaatjes geboord: De ME-109 heeft, wanneer het landingsgestel is uitgeklapt, twee kleine rode staafjes als indicator die uit de vleugel omhoog komen, zodat de piloot kan zien dat alles goed is (of niet). Het viel me op dat die indicators op bijna alle modellen die ik online gezien heb ontbreken. Aangezien het maar weinig werk is die te maken kon ik het niet laten.

De cockpit is klaar, dat was voor mij de eerste keer dat ik een etched-setje erbij had. Het setje zou zelfklevend zijn, maar was dat niet. Daardoor moet je met secondenlijm in de weer, en bij dit kleine spul heb je snel teveel lijm gebruikt, waardoor je weer moet gaan schoonmaken/bijwerken naderhand.
Ik denk dat ik in het vervolg geen gebruik meer maak van etched aftermarket-spul, het enige wat ik echt mooi vind zijn de klokken in het dasboard, maar de handles en riemen voor de stoel vind ik niet zo veel toevoegen als ik van tevoren verwacht had.

[edit]
De handles heb ik m.b.v. verf opdippen (met intervals van een 20 min.) van ronde knoppen in correcte kleuren voorzien: Twee platte stukkies metaal zijn nog geen ronde knop. Dat had ik zelf ook kunnen maken in plaats van het uit een etchset halen, maar dat is achteraf, en achteraf is een koe in de kont kiek'n. Maar het is wel weer een leermoment voor een volgend model, dat dan weer wel.

Tot nu toe maakte ik zelf riempjes van reepjes blik en als gespjes gebogen stukjes koperdraad*. Vanavond maakte ik mijn vitrinekast (alweer Afbeelding) stofvrij en keek naar mon Stuka - en besloot dat ik bij het volgende model de riempjes weer lekker zelf maak.

* 1 met een scherp hobbymes plus een metalen lineaal voorzichtig reepjes uit een stuk bier/energydrink-blikje insnijden en m.b.v. combitang afbreken, vervolgens in vorm buigen. 2 stukjes koperdraad (bewaert uw oude kaebels!) afknippen en in vorm gespjes buigen, dan met secondenlijm aan riempjes bevestigen. Dan binnensmonds vloeken en alles van uw handen verwijderen. Vervolgens zie stap 1. Volhouden totdat het gelukt is. Succes! Afbeelding
[/edit]

Tenslotte nog een heel groot compliment voor Airfix: De pasvorm van die model is fantastisch! Alleen direct achter de cockpit zat een minieme naad die ik heb dichtgeplamuurd - voor de rest nergens naadjes, zelfs niet tussen vleugels en romp!!
Revell, koop dit model en leer ervan!!!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op vr 24 feb, 2012 4:53 am, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 18:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Nem schreef:
StevenVD schreef:
Het klopt toch aardig met de foto's: kabels en nog eens kabels. Hoe zit het eigenlijk met je DB 603, wordt die zichtbaar?


De DB 603, dat is die radio?

Nope is de motor, al zat er in de Bf 109E's een oudere versie, de DB 601 namelijk. :wink:
Afbeelding
Dat is 'm. In mijn ogen mooi stukje techniek. 8)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
zeker een mooi stukje techniek omdat er zo weinig kabels aan zitten.
oja :oops: en ook een heel mooi model nem.


gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ah, het motorblok - nee, die wordt niet zichtbaar omdat ik vind dat dat de lijn van de Messerschmitt teveel onderbreekt. Ook is het blokje in dit model niet erg gedetailleerd - maar daar moet ik wel aan toevoegen dat het naar Airfix-begrippen weldegelijk erg rijk gedetailleerd is.

Als ik het blok zichtbaar wil hebben moet dat ook echt een eyecatcher worden, dus nog een reden waarom de motorkap erop blijft (ben wel al maanden met een Spitfire bezig, daar heb ik een los motorblok voor gekocht - alleen het maken van de ophanging daarvoor wil niet lukken).

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op vr 17 feb, 2012 2:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2012 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
En we zijn weer wat verder, momenteel ligt het model er zo bij:
Afbeelding

Ik dacht handig te zijn door de motorkap wat geel te verven voordat ik de kanonnetjes erin plakte - maar het moet dus groen worden Afbeelding Lekker slim van mij Afbeelding
Afbeelding

De kabels naar het richtingsroer waren in de romp meegegoten stukjes plastic (die niet lang genoeg waren). Daarom het mes erin en deze vervangen door een stukje oude gitaarsnaar.
Afbeelding

Nou het spul eerst maar eens een dagje laten drogen en dan weer verder.
De pasvorm van alle onderdelen is bijzonder goed op dit model - natuurlijk moet er her en der wel wat bijgeschuurd worden, maar dat moet met elk model. Over het algemeen heb je bijzonder weinig lijm nodig, het klikt bijna in elkaar.

Afbeelding
plaatje van een Venezuelaanse Messerschmitt om deze post nog wat op te vrolijken

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 2:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
En langzaam maar zeker kom ik op het punt dat ik moet gaan spuiten.

Bij het afsnijden van een braam van het plastic van het luchtfilter sprong het hele onderdeel weg, meer dan een half uur in alle hoeken en gaten gezocht, maar pleitos... kom ik wel weer een keer tegen. Daarom maar het luchtfilter van de Trop versie gepakt, die bijgesneden en voorzien van een stukje fijn gaas. Dat klopt niet, het moeten kleine lamellen zijn, maar ik kreeg het niet voor elkaar om stripjes blik van 1mm × 3mm strak erin te krijgen.
Afbeelding

En 't valt verder niet echt op, gelukkig, al zullen de echte nerds het wel zien :wink:
Afbeelding

En even een dry fit: Het begint al aardig op een Messerschmitt te lijken, nietwaar?
Cockpit glas komt uit de onderdelen-doos, bij de weg. Komt wel van pas bij het spuiten want ik laat de cockpit open.
Afbeelding

Aan het bevestigingspunt van de antenne aan de staart heb ik nog een minuscuul stukje blik gemaakt, zodat de bevestiging er nu uitziet zoals op mijn referentiefoto's. Priegelwerk eerste klas maar straks ziet het er vast een stuk beter dan er gewoon een touwtje aan plakken.
't Landingsgestel is voorzien van remkabels en een likje verf, dus ook dat kan er straks zo onder worden gelijmd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 3:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

Ten eerste heb ik ruzie met mijn airbrush - er komt geen druppel uit het ***ding ... eerst maar eens een nachtje over slapen, morgen verder kijken, anders plof ik :cry:
't begon al goed, met die rotverf van Revell, dat spul is voor eenmalig gebruik: Daarna krijg je die potjes nooit weer open. En ik had de rood al een keer gebruikt. Ik wilde namelijk de onderkant rood spuiten, en dan geel. Dan zou je mooier resultaat krijgen, volgens sommigen hier, en er is maar een manier om erachter te komen of dat dan ook zo is! :brouw:
Het andere en tevens enig resterende potje rood - Ferrari rood, je moet toch wat - wilde wel open.
En toen dat airbrush gedoe.... :oops:
Dus. Nu. Even. Niet. :x

Maar voor de rest is alles goed hoor :D

Ik had voor dit model al behoorlijk wat tijd gestoken in de voorbereiding. Ik had me onder meer suf gezocht naar wat er nu precies in de romp zat, zoals je hebt kunnen lezen. Alle goedbedoelde (en op prijs gestelde!!) reacties ten spijt bleef het een beetje gissen. 't Rompje zit nu stevig dicht, dus 't blijft zoals het blijft - dat kan niet anders. Helaas.... want...

...toen ik vanmiddag in de brievenbus keek schrok ik even op: Er lag een grote bruine enveloppe in, met een groot officieel rijksstempel erop. 't Zou toch geen rekening zijn? Maar toen ik beter keek was ik snel gerustgesteld, het was een enveloppe van het Deutsches Museum.
Afbeelding
Die had ik een paar weken geleden een email gestuurd, want hun zijn de enigen met een ME-109 in de collectie waarvan het bewuste luik in de romp open staat. Ik had vriendelijk gevraagd om een paar close-up foto's met een digi-cam of telefoon, en om die terug te mailen, dus post had ik niet verwacht - mijn adres stond in de handtekening van mijn meelprogramma bij persoonlijke berichten, daar had ik even geen rekening mee gehouden.

Er zat een vriendelijk briefje bij van een meneer Holzer, en twee A3-scans van een ME-109 zonder beplating - dat je alles kan zien dus - plus nog A4 prints van foto's van hun Messerschmitt, plus nog een paar technische prints.

Ik heb een paar pagina's ingescand en de stukken waar het om gaat ge-cropped:

Scan met aantekeningen:
Afbeelding

foto met verwijzing naar bovenstaande pica:
Afbeelding

En zo hoort het dus als je precies goed wilt doen...
Afbeelding

Ondanks dat mijn Airbrush niet meewerkte sloeg mijn model rood uit van het nieuws dat ze niet helemaal spoort, dus kan ik morgen zo verder met geel - geluk bij een ongeluk!
Afbeelding
spoiler: spuitbus

Ik ben het Duitse Museum in München dus erg dankbaar!
Ich möchte das Deutsches Museum für ihre Hilfe herzlich bedanken!

Er zal dus niks anders op zitten dan tenminste nog een ME-109 te maken omdat ik nu precies weet hoe het moet worden. En dat legt de lat behoorlijk hoog.
...en in mijn achterhoofd bekruipt mij een herinnering, een moment dat je twijfelt en die doos weer terug legt bij je modelbouwboer in zijn zaak, en later met een andere doos (of dozen) de zaak verlaat: Ik had zo'n geinige Airfix ME-109 schaal 1:24 in handen, toen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Leuke Kit, Ik ben alleen benieuwd wat voor Revell verf je gebruikt dat je na 1x gebruik de potjes niet meer open krijgt. Ik gebruik zelf regelmatig revell enemals en heb ook weleens de Aquius verf gebruikt. maar bij mij zijn de potjes gewoon te sluiten en daarna opnieuw open te krijgen.

Een haperende airbrush is altijd vervelend. hoe maak je hem schoon? meest voorkomende probleem is niet goed schoonmaken waardoor de naald vast blijft zitten in de nozzel. Ik haal na een spuit sessie altijd de naald uit de spuit en maak deze voorzichtig schoon met wat verfverdunner en keuken papier. ook de nozzel maak ik schoon door met een watestaafje of stukje keuken papier gedrenkt in verdunner de nozzle goed te poetsen.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement