Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2012 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine update vandaag. Ik had helemaal over het hoofd gezien, dat er aan de rechterkant van het motor compartiment nog een bracket zat (werd daaraan herinnerd, toen ik wat custum made PE van Limeypilot zag). Na wat gepuzzel en heen en weer gemail bleek er een luchtpomp op te moeten zitten om de brandstoftank onder druk te brengen/houden. Ook moest ik nog iets in elkaar frummelen voor de snelheidsmeter, die aan een van de vleugelstijlen zit. Dus hierbij de keine deeltjes gemaakt van Plasticard, plastic profiel en 0.25 en 0.4 mm metaaldraad.

Afbeelding

Het onderste draadje van de luchtpomp hoort daar neit, en is dus verwijderd. Het resultaat.

Afbeelding

Het plaatje is bijna 10 keer de ware grootte. Zolang dit nog lukt zonder loep, gaat het nog goed.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2012 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Heerlijk hè, dat gepriegel!
't Ziet er wel mooi uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik zit te wachten op tekeningen van de originele Van Berkel WA, ben ik maar weer verder gegaan met de FK.8. Vandaag: roeren en decals. De boven kant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel en de rolroeren zijn eerst in de glansvernis gezet.

De uitgeslagen rolroeren heb ik vastgelijmd met dikke secondenlijm.

Afbeelding

De stand van de rolroeren komt overeen met de stuurknuppel naar rechts in de cockpit. De positie van de roundels op de vleugels heb ik overgenomen uit de maatschetsen in de Windsock Datafile en de roundels heb ik voor het aanbrengen uitgesneden in een stuk voor op het rolroer en op de vleugel.

Afbeelding

Ze zitten op de ondervleugel.

Afbeelding

Ik heb geluk gehad, want de roundels voor onder- en bovenvleugel zijn verschillend. Die op de bovenvleugel hebben een witte rand, wat pas te zien is als je ze afweekt. Per ongeluk goed dus. Afmaken met de rode stip.

Afbeelding

Ook het richtings- en hoogteroer maar op hun plek gezet.

Afbeelding

Richtingsroer neutraal, hoogteroer naar boven uitgeslagen, hoewel de meeste foto's de FK.8 tonen met een naar beneden hangend hoogteroer. Maar ik moest wel dwars zijn, want ik heb een fout gemaakt met het positioneren met de uitwendige hefbomen voor het hoogteroer, wat niet meer zonder schade te corrigeren is.
Bij de lettertjes op de staart is toch weer veel silvering te zien, ondanks het zorgvuldig aanbrengen van glanslak en het gebruik van Set. Misschien komt het ook omdat het dubbele decals zijn (eerst zwart, dan een wit randje). Er zit niets anders op dan strijklicht te vermijden bij het maken van de foto's, denk ik.
Nu alles goed laten drogen, voor ik het in de zijdeglans vernis zet. Daarna landingsgestel en radiatoren monteren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Naast de Van Berkel, die ligt te drogen, toch weer wat gedaan aan de FK.8.
Het landingsgestel zit op zijn plek. Eerst het witmetalen frame vastgeplakt, daarna van plastic stroomlijmprofiel (in de kit zit niet de juiste afmeting) de voorste V-stijl gemaakt, en daarna de stangen van 0,5 mm rond Evergreen profiel er tussen geplakt. Het is toch weer een beetje scheef komen te staan. Ik zal het proberen dat te corrigeren met de wielen.

Afbeelding

Ook de luchtpomp met bracket op zijn plek gezet. Zie nu op de foto, dat ik de verf naast het gat van de rolroer kabel nog moet corrigeren.


Afbeelding

Tenslotte de toevoer/afvoerbuizen (0,4 mm messing draad) geplakt aan de watertank, die bovenop de vleugel komt.

Afbeelding

Dat was het weer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er allemaal keurig uit! Mooie details, alleen zonde dat de decals zijn gaan silveren.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Da's aardig wat spinrag zo op dat model. Ik zit met respect te kijken naar vooral dit plaatje:

Afbeelding

Ik ben voor het eerst aan het stoeien met spandraden op een DH-89 (waarbij Heller aangeeft hoe het moet en ik die wijze raad weer eens volledig in de wind sla) met behulp van vislijn. Wazda wat jij hiervoor gebruikt?

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Peter: Ik gebruik vislijn van 0.06 mm (Super G-line). Dat heeft de goeie maat voor 1:72 en heeft het voordeel dat je het heel strak om hoekjes heen kunt trekken; dat lukte me nooit met 0,1 of 0,12 vislijn. Voor het aanbrengen lak ik het zwart met een Marabu Brilliant Painter lak stift (als je dat niet doet zie je de spandraden vrijwel niet op de foto's; ik heb ook zilver geprobeerd, maar dat werkt niet goed). Die hecht goed, en je kunt de lijn er gewoon langs halen. Voor zover mogelijk boor ik altijd gaatjes (0,3 mm), dan kun je de lijn strak vast zetten met tape en makkelijk plakken met een heel klein druppeltje dunne seconden lijn (aanbrengen met een stuje dun draad, ik gebruik de kern van een elektriciteitssnoer, 0,25 mm). Ik hoef de draad dan niet te verwarmen om hem te laten krimpen. De hele FK.8 is op die manier gedaan.
Maar er zullen best wel andere goede methoden zijn.
@ Sjaak: Dit keer zijn bijna alle decals goed gegaan, behalve die dubbele op de staart. Waarschijnlijk had ik die nog een keer in de glans moeten zetten na de eerste decal. Het ziet er echt uit, of de tweede niet flush ligt met de eerste.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat kleine vorderingen. Heb het onderstel er toch weer afgesloopt om het iets "rechter" te zetten, maar in feite is het witmetalen onderdeel een beetje asymmetrisch. En een tiende milimeter in het midden wordt een verschil van meer dan een milimeter aan de vleugeltip. Na reparatie was het verschil 2 mm, te repareren door de wielen iets excentrisch te zetten of iets van de onderkant van een band af te halen.
Eerste de spandraden tussen de V-stijlen van het onderstel aanbrengen in de gaatjes die van te voren in de onderkant van de romp geboord waren. Het andere eind gewoon aan het puntje van de V gelijmd. Vastgezet met een teepje en na een uurtje drogen afgesneden.

Afbeelding

De wielen er onder gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Nu staat ie nog maar 1 mm scheef.

Afbeelding

Eigenlijk is de spoorbreedte wel erg smal van de FK.8. Dat verklaart het gebruik van de "hoepels" onder de vleugels om te voorkomen dat de tip de grond raakt bij start en landing. Zal de volgende keer een foto daarvan er bij doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de FK.8 (de Van Berkel WA ligt te drogen na z’n eerste laagje grijze verf). Lastige job: het aanbrengen van de aileron kabels. Het vissnoer ingeregen vanaf de lichte onderkant (dan zie je tenminste nog iets) en daarna vastgezet in de gaatjes in de bovenvleugel.

Afbeelding

Laten drogen, en daarna aanspannen over een stukje plastic om het langs het topje van de uithouder te krijgen.

Afbeelding

Aan de andere kant was een groter blokje nodig om de draad aan het puntje van de uithouder te krijgen.

Afbeelding

Zo zitten de spandraden opgespannen aa de onderkant tot de lijm aan de ailerons van de bovenvleugel droog is.

Afbeelding

In de tussentijd de radiatoren aan de romp gelijmd. Ze zijn moeilijk symmetrisch te krijgen; waarschijnlijk is het witmetaal niet helemaal recht.

Afbeelding

Hierna geprobeerd de ailerons van de ondervleugel van kabel te voorzien. Ik wilde de kabel die van boven kwam (op de foto onder) eerst aan de uithouder vastlijmen en dan daar na het drogen afsnijden, waarna ik een kort eindje draad van het gaatje in de ondervleugel naar de uithouder kon lijmen. Dan mislukte keer na keer; de lijmverbinding tussen het draadje van boven en de uithouder was te zwak en begaf het bij het snijden.

Afbeelding

Dus een andere oplossing gezocht. Een apart draadje in het gaatje in de ondervleugel gelijmd.

Afbeelding

Het draadje ook via aan stukje plastic naar het gaatje in de aileron geleid, vastgelijmd aan de aileron en opgespannen aan de andere kant van de ondervleugel.

Afbeelding

Nadat de draad goed vastzat aan de uithouder het stukje plastic weggehaald, de spandraden aangetrokken en vastgelijmd in het gaatje in de onder aileron.

Afbeelding

Laten drogen en vislijn afsnijden. Dat was succesvol of drie van de vier ailerons. Bij de vierde was de draad toch weer losgekomen van de uithouder, maar het is me gelukt dat te repareren. Ook bleek bij een van de ailerons de dunne lijm tussen aileron en plastic blokje gekomen te zijn. Bij het loshalen kwam natuurlijk de verf mee. Nog wat reparatie werk.

Afbeelding

De kabels zitten er redelijk netjes bij, ook aan de onderkant.

Afbeelding

Meteen ook maar de watertank op zijn plek op de bovenvleugel gezet. Op de foto zag ik dat die niet helemaal lekker op de vleugel lag. Dat is intussen gecorrigeerd.

Afbeelding

Resten nu nog de stuurkabels van richtings- en hoogteroer. En de snelheidsmeter, die ik intussen kwijtgeraakt ben, plus de mitraiileur van de waarnemer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi werk wat je hier laat zien, Rob. Met lekker veel foto's ook.
Ik heb de indruk dat je met detailleren de lat steeds ietsje hoger legt voor jezelf.
Misschien een beetje mosterd na de maaltrijd maar ik kwam gisteren nog een artikel over de F.K.8 tegen in een nummer van het blad Luchtvaart van een jaar of 23 geleden.
Mocht het je interesse hebben dan hoor ik dat wel.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement