Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2022 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Nieuw project, nieuwe kansen :)

Recent heeft Revell een hele nieuwe mal F-15E in 1/72 op de markt gebracht, aflopen maart, op de beurs in Lingen, heb ik er meteen 1 gekocht bij Revell zelf.

De F-15E Strike Eagle, wat is dat nou?
Nou, Strike Eagle is ontwikkeld uit wat ooit begon als de F-15A, welke in 1972 zijn eerste vlucht maakte. Dit was een tactische onderscheppingsjager welke onder alle weersomstandigheden inzetbaar was. Naast de 1 zits F-15A, was er ook een 2 zits trainer versie, de F-15B. De F-15C/D is hieruit door ontwikkeld. Een verdere doorontwikkeling betrof de F-15E, als multifunctioneel aanvalsvliegtuig voor gebruik onder alle weersomstandigheden. De eerste vlucht hiervan was in 1986, om vervolgens in 1988 in volledige productie te gaan.
De Strike Eagle is in staat om de meeste grond doel wapens te voeren van alle straaljagers in gebruik bij de USAF, daarnaast heeft het voor zelfverdediging ook nog de beschikking over Sidewinders en AMRAAM's. Ook beschikt het toestel over een 20mm kanon.
De Strike Eagle werd voor het eerst operationeel gebruikt tijdens de operaties Desert Storm, en Desert Shield begin jaren 90. Daarna is het gebruikt in vrijwel elk confict waarbij de Verenigde staten betrokken was.
Momenteel zijn er plannen om het toestel 5e generatie eigenschappen te geven zoals onder andere aanpassingen zodat het minder goed zichtbaar wordt op de radar. Het ziet er zelfs naar uit, dat het toestel zijn geplande vervanger, de F-22 Raptor gaat overleven. Inmiddels is het 50 jaar geleden dat de F-15A zijn eerste vlucht dus maakte, maar het ziet er naar uit dat de F-15E er nog flink wat jaren aan vast gaat plakken. Of hij de 50 jaar als Strike Eagle gaat volbrengen weten we pas in 2036 :-)
Strike eagle varianten zijn onder andere ook geexporteerd naar Israel (F-15I) en Zuid Korea (F-15K).
Afbeelding
(Fotobron : Wikipedia.org)

Dan nu de bouwdoos zelf!
Het plastic zit in de inmiddels bekende nieuwe zwarte huisstijl doos van Revell
Afbeelding

met in de doos 5 grijze gietramen, 1 transparant gietraam, en de decalset.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ben niet een groot fan van dit soort "Circus uitvoeringen". special tail prima, maar overall dingen, neh, Dus, heb ik een Caracal set aangeschaft met alternatieve decals. Welke optie ik daadwerkelijk ga maken weten ik nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

En dan, de bouw zelf :-)

Zoals gebruikelijk wordt er begonnen met de cockpit, Ik kies er over het algemeen voor, als de opening van de cockpit ruim genoeg is, om alles zo veel mogelijk in elkaar te zetten, en achteraf te spuiten.
Dat heb ik bij deze Eagle ook gedaan.
voordeel hiervan is dat je geen verf hoeft weg te krabben, of met secondelijm moet werken etc.
Alle delen van de cockpit passen prima in elkaar, de stoelen zijn, voor stoelen uit de doos, acceptabel, en de cockpit zelf ziet er druk genoeg uit, met voldoende details. Straks als de boel geverfd is, en de decals geplaatst zijn, zal er voldoende leven in de brouwerij zijn.

Afbeelding

Hierna werd de cockpit tussen de voorste rompdelen geplaatst, en ging de aandacht uit naar de rest van de romp.
De romp bevat de volledige luchtinlaten, en is opgebouwd uit een boven en onderzijde, waartussen de luchtinlaten geplaatst worden dus.

Afbeelding

Hierna werden de zijkanten van de romp geplaatst, met de conformal fuel tanks.

Afbeelding

En daarna werd de Eagle grotendeels afgebouwd. Wat op valt is dat dit een typische Strike Eagle kit is, en er niet een F-15B/D van gemaakt kan worden. De opzet is wel zo, dat met 1 ander gietraam een andere uitvoering uitgebracht kan worden. Dit lijkt ook te gaan gebeuren in de toekomst, aangezien het feit gietraam C ontbreekt in de kit.

Afbeelding

Inmiddels is het model klaar voor het nodige plamuur en schuurwerk. niet heel erg veel schokkends, maar wel wat noodzakelijk werk voor een goede afronding. Ook zal de cockpit de komende dagen afgerond worden, waarna het glaswerk afgeplakt, en geplaatst kan worden. Maar, dat is een verhaal voor later.

Groet
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2022 11:53 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Zo heb je snel een F15!
Lijkt of deze Hasegawa-gewijs in elkaar valt.

Benieuwd hoe je de cockpit ingekleurd en bestickerd krijgt. Lijkt me toch niet zo makkelijk om in die kleine ruimte te werken.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2022 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Ben benieuwd, heb niet zoveel met ''moderne bakken'' alles na de F-104, NF-5, boeit mij niet zo.
Saai grijs, net als de F-16, en wat je zegt ''Circus uitvoeringen'' ......mooi voor de liefhebber.
Dus succes met deze bak, als je het mij vraagt zie ik liever die F-86...... :mrgreen: :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2022 23:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Mooie kit, deze nieuwe van Revell. Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik snap in ieder geval je beslissing voor de aftermarket decals.
Maar zelf hou ik wel van een Special paint uitvoering af en toe, vooral als het om tijgerstreepjes gaat, :)

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De F15 blijft in mijn ogen toch wel een van de mooiste jagers dus ik ben benieuwd welke versie je uiteindelijk gaat maken. De bouw lijkt niet echt heel lastig als hij zo snel in elkaar zit :D. Ook vraag ik mij af of je de cockpit zo goed ingekleurd krijgt maar daar zul je vast goed over nagedacht hebben.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik was al erg nieuwschierig naar deze kit, mijn laatste ervaring met een recent Revell kitje (F4U-4 1/72) was een stuk minder als hun eerdere kits. :(
Maar zo te zien zijn ze weer op de betere weg bezig, wat een interssante manier om zo'n F-15 op te bouwen trouwens, stuk anders als de andere kits. Wel opvallend dat er Sparrows bij lijken te zitten en geen AMRAAMs?
Zo te zien zal er (hopelijk) nog een F-15C komen, die vind ik zelf net iets mooier!

Qua decal keuze? Ik zou die met Deadpool doen! :)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 14:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Het afwerken van de cockpit is in principe goed te doen, ik doe het meer tegenwoordig, zelfs met 1/72. Met een klein kwastje valt genoeg te doen, de decals doen de rest. Daarna de stoelen en knuppels erin, en klaar. Ik bouw de modellen over het algemeen met de kap dicht, dus, veel ga je er ook niet van zien.

De opbouw is inderdaad wel wat typisch, maar het bied wel de mogelijkheden voor diverse andere uitvoeringen. Hij bouwt wel lekker weg, maar er is zeker nog wel wat plamuur en schuurwerk te doen. De corsair heb ik hier ook nog meerdere keren liggen, dus, ik hoop dat ie nog wel een beetje te bouwen is eigenlijk :D Misschien binnenkort er maar eens bij pakken ook :D

En voor de liefhebbers, die wilden weten hoe het met mijn F-86F is afgelopen, die staat bij de eindfoto's zonder bouwverslag

Nu even mijn Sport-zondag opstarten, en daarna maar eens verder onder andere met de Eagle, en misschien dus een Corsair!
Foto update later deze week :)

Groet
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Blijft imposant zo'n F15, zelfs als bergje plastic! Opvallend inderdaad dat je de cockpit onbeschilderd er in zet, maar goed, ik ben niet de eerste die het opmerkt :lol:
Erg benieuwd naar je verdere vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2022 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Nielsdol schreef:
De corsair heb ik hier ook nog meerdere keren liggen, dus, ik hoop dat ie nog wel een beetje te bouwen is eigenlijk :D Misschien binnenkort er maar eens bij pakken ook :D


Mijn ervaring was niet heel denderend, los van de nauwkeurigheid (mismatch van F4U-1 en F4U-4 delen) heb ik nieuw glaswerk moeten aanvragen omdat er grote bellen in zaten, was 1 van de romphelften zo krom als een banaan en heb ik er al met al een berg werk aan gehad om er wat van te make wat naar mijn zin was, maar ja, ik ben soms ook een beetje te kritisch op mezelf :mrgreen:
De decals ken je vast nog wel ;) https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=52748

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2022 0:03 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Interessant onderwerp Niels, de kit lijkt ook zeker niet slecht!

Succes,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement