En nóg een nieuw topic/kitje erbij van mij, kwestie dat ik niet te veel lopende projecten heb...

Het andere brouwwerk vlot niet/boeit niet momenteel, en een paar weken terug heb ik geprobeerd om dit kitje in één namiddag (na m'n examen, ter onstpanning) in elkaar te zetten. Dat is natuurlijk niet gelukt (cockpit + piloot niet aanwezig in kit en ik wil de 1/144 kitjes per se op een stokje) dus doen we maar rustig verder. Op de brouwersmeeting bij bravo104 heb ik wat kunnen doen en vandaag heb ik maar het laatste plakwerk verricht. Ik was oorspronkelijk niet van plan een verslag bij te houden, dus van het begin heb ik geen foto's. Maar echt boeiend is het eigenlijk ook niet, dus je mist niets.
Dusssss. 1/144, wéér Russisch en een vrij recent Revell doosje. Moet goed komen. Toch?
Dit is de kit:

Inbox foto's van de sprues zijn vast wel ergens online te vinden. Wat zit er in de kit? Klein velletje decals, spruetje met canopy, 2 sprues met boven en onderhelft kist, vleugels, knalspul en landingsgestel. Best veel knalspul trouwens, wat ik er voor de verandering wél eens ga aanhangen.
Ik wou dus 't kitje in mekaar plakken in één namiddag. Dat zou ook gelukt zijn, ware het niet dat ik per se weer een cockpitje en pilootje in mekaar geskretsjt heb. De cockpit is heel erg basic, wat styreen gestapeld, instrumentenpaneelvormpje gesneden/geschuurd etc. Het pilootje heb ik dit keer uit miliput geboetseerd, in 2 sessies. De eerste poging (op die namiddag...) bestond uit 1 sessie waarbij een heel figuurtje gemaakt was en zelfs behoorlijk overtuigend was, echter was hij te groot en te dik en zodoende paste Igor niet door het bovendeel van de kit. Dus verdween Igor maar in de kliko, en was er plaats voor de romp van het nieuwe figuurtje.
Paar weken later, ondertussen was de romp (alvast voorzien van passingsholtes voor ledematen en hoofd) goed droog, hadden we de brouwersmeeting. Daar heb ik mij een paar uurtjes bezig gehouden met het boetseren van armpjes en beentjes en een hoofdachtig iets. Verder nog vizier uit dun lood gemaakt, poging tot masker uit lood gemaakt en daarop zuurstofslang gekleefd (stretched sprue) en de gordels aangebracht (dunne reepjes Tamiya tape). Ook de stuurknuppel is toegevoegd uit stretched sprue. Ingezoomed is de macro natuurlijk vrij killing, maar vanop een afstandje ziet het er erg leuk uit. Met de canopy erop zie je natuurlijk nauwelijks nog de helft ervan, maar het was leuk om te doen

Het resultaat zie je op de foto's. Meet Vladimir Igor II, bijnaam 'Vladje'.

De constructie van de kit zelf is vrij eenvoudig en de pasvorm is wel ok. Wat je wel hebt is dat veel onderdelen net een fractie te groot zijn en dus wat bijgeschuurd moeten worden, iets wat wel vaker bijkomt bij deze kleine schaal.

Bij deze kit passen de wielbakkleppen wel eens vrij goed, op hier en daar wat hoogteverschil na, maar dat is eenvoudig aan te passen met wat plamuur en de rescriber.

Wat ik dan weer minder vond, is dat de intakes open zijn, en de exhausts ook. Je kijkt dus los door de kit heen. Op een grotere schaal is dat wel leuk om zelf wat detail te gaan scratchen, maar op 1/144 ben ik meer gediend met een donker gat dat de indruk geeft dat er wat zit. De opening is doorgaans toch te klein om aangebracht detail netjes te zien. Ik heb even overwogen om een buisje achter de uitlaten te plaatsen en daarin wat detail te verwerken, maar het plaatsen van het geheel zou te lastig worden. Dus maar voor de makkelijke oplossing gekozen
Afdekplaatje gemaakt uit plastic card, en daar maar een klein detail opgezet om het wat minder vlak te maken.

Dit ziet er dan uiteindelijk zo uit:

En bevestigd op de kit:

Een model in-flight, dus ingetrokken landingsgestel. Dus, alles moet dicht. Even opletten voor wie dit ook van plan is, de punten waar het landingsgestel moet je wegsnijden, anders passen de kleppen niet lekker.

Op deze manier dus:

Ook dit past weer betrekkelijk goed

Het kon natuurlijk niet blijven duren... Na het lezen van PlasticPrutsers Peters verslag over de Hawker Hunter waar ie met een lijmvoorpoot over z'n windshield ging, voelde ik een sterke drang om ook zoiets te doen. Het resultaat:

En dan een overzichtplaatje, na het plakwerk.

En misschien nog een tweede...

En een derde, leuke hoek vind ik dit.

Als je dit ziet aankomen, dan doe je 't toch wel een beetje in je broek geloof ik

Er staan nog twee foto's in m'n album, maar de scherpte is niet ideaal, dus als je ze per se wil zien, moet je maar daar gaan kijken

Zeer binnenkort, meer in dit theater!