Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nou,

Er is al één en ander over gespeculeerd, maar bij deze dan de aankondiging van het project Market Garden; de landing bij Arnhem. Zoals een aantal Brouwerleden wellicht al weet run ik op mijn werk een modelbouwclub. Ik werk met jongeren met autisme. Mijn werklocatie bevindt zich in Oosterbeek. Een dorp naast Arnhem waar tijdens de operatie Market garden flink gevochten is. Tijdens september van ieder jaar staat heel Oosterbeek altijd in teken van de herinneringen aan de gevechten die in september 1944 plaats hebben gevonden. Bijna alle winkels in de hoofdstraat hebben dan ook hun etalage ingericht m.b.t. dit thema.

Één van die winkels is boekhandel Romijn. Aangezien ik nog wel eens een boek koop, kennen ze mij vrij goed. Tijdens mijn werk aan de Armstrong Withworth Albermarle schoot het volgende idee me te binnen: "als we deze winkel a.s. september nu eens voorzien van alle (of zoveel mogelijk) vliegtuigen die ingezet zijn bij de luchtlanding bij Arnhem". En met "we" bedoel ik dan de modelbouwclub. Voorstel besproken met de eigenaresse van deze boekenwinkel en ze vond dit een erg leuk idee. Meteen teruggekoppeld met de jongeren van de ModelBouwClub, ze waren meteen erg enthousiast dit te gaan doen. Voor dit project zijn we sinds afgelopen vrijdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur bezig met dit project.

Er ging welk wat bedenktijd aan vooraf natuurlijk. We hebben zo'n half jaar de tijd en waar concentreer je je dan op? Ik kwam tot de conclusie dat de "main focus" in eerste instantie zal zijn op de toestellen die direct betrokken waren bij de luchtlanding hier bij Arnhem, op de Ginkelse Heide om precies te zijn (ze moesten nog even lopen voordat ze bij de brug waren). Dit betekent dus de transport-, zweef- en sleepvliegtuigen. Oftwel de:

Douglas C47 Skytrain
Handley Page Halifax
Horsa Glider
Short Stirling
en last but not least de Hamilcar.

De eerste vier toestellen waren makkelijk te verkrijgen. Voor de Hamilcar moest de optie worden gezocht in een behoorlijk dure resinkit. Ik heb met mijn afdelingshoofd een budget afgesproken en dat redden we net, ook de boekhandel betaalt een bedrag mee. Ik zelf bouw overigens de Hamilcar

Afbeelding

Bij de club zit ook één jongere die uitsluitend Warhammer poppetjes schildert. Hij wilde meedoen, maar vliegtuigen heeft hij totaal niets mee. Vandaar dat hij de 1/16 "Red Devil" van Dragon mag gaan beschilderen.

Deze kits zijn dus de basis van dit project. Als we tijd over hebben kunnen we ons ook gaan richten op de jachtvliegtuigen die ingezet zijn voor Market Garden. Hiertoe heb ik ook al één en ander bij elkaar gezocht:

Afbeelding

Verder zijn militaire voertuigen ook eventueel een optie, maar ik geloof niet dat de Engelsen bij Arnhem tanks in hebben gezet. Dat worden dan Jeeps, anti- tankgeschut en Bren Carriers. We zijn overeengekomen dat we ons bij Geallieerde onderwerpen houden. Duits doen we niet..

Enig werk aan de Hamilcar heb ik dus al gedaan, de romp zit in elkaar. Lastig zo'n enorm grote resinkit:

Afbeelding

Ik maak me vooral zorgen om de vleugels. Die zijn nogal breed en ik hoop dat ze na bevestiging niet in gaan zakken.

Voor de Short Stirling geldt ook nog een probleempje. De versie die als transporter boven Arnhem diende, was een MKIV. Daar bestaat geen bouwdoos van en ook geen ombouwset. Met name de neus wijkt af. Geen "turret" maar gevormd glaswerk. Robin (Fightingfalcon), die nogal actief is met het vacuformen van cockpitkappen is al benaderd voor een oplossing. Hij wilt graag meewerken :D . De Airfix bouwdoos zal dus enige aanpassing behoeven. Ik heb al wel decals voor een transport versie die bij Arnhem is ingezet.

Hierbij wat foto's van de Stirling:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Halifax van Matchbox (die van Revell die nu in de winkel ligt is dezelfde) biedt in ieder geval al juiste onderdelen. Bij deze ook wat foto's van de Halifax:

Afbeelding

Afbeelding

De Halifax was de enige die een Hamilcar kon trekken. Dat gaat in de winkel dan ook in die combinatie worden geshowd. De meeste toestellen gaan waarschijnlijk worden opgehangen.

Afbeelding

De C47 zal in eerste instantie Amerikaans worden. Amerikaanse C47's zijn gebruikt voor de dropping van de Airbrone soldaten en het slepen van de Engelse Horsa's. Later zijn er wel Engels uitgevoerde C47's ingezet voor de bevoorrading. Misschien dat er dus twee C47's gaan worden gebouwd.

Al met al vind ik het best wel een spannend project. Ik houd jullie op de hoogte! Mochten er medebrouwers zijn die nog wat hele specifieke informatie hebben over deze toestellen, dan hoor ik dat graag! Ik ben mezelf in ieder geval al wat ruimer aan het inlezen. Het boek "Een Brug Te Ver" ligt nu in ieder geval op mijn nachtkastje.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op za 03 nov, 2007 18:30 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Prachtig onderwerp!
Misschien kun je de vleugels van de Hamilcar versterken met een metalen staaf erdoorheen, zodat ze niet kunnen doorzakken? Profielmateriaal of buis is dan beter dan massief, en je kunt van alles vinden in de zaken voor vliegende modellen. Zelfs behoorlijk dunne en stevige staalbuis.
Succes, ik ben benieuwd,
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Citaat:
Misschien kun je de vleugels van de Hamilcar versterken met een metalen staaf erdoorheen, zodat ze niet kunnen doorzakken?


Daar had ik ook al aan gedacht ja. Maar ben vrij huiverig om in die massieve vleugels zeer lange gaten te moeten gaan boren.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 17:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 17:40 pm
Berichten: 2108
Woonplaats: ede
heel ambitieus heel gaaf en heel veel werk. alvast veel succes en als het klaar is ga ik zeker eens in de boekenwinkel kijken. ede is niet zo ver van oosterbeek! alvast veel succes met je project


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is zeker een ambitieus project! Goede documentatie is een must als je de juiste squadron codes aan wil brengen. Leuk trouwens dat je een originele Matchbox hebt aangeschaft i.p.v. de makkelijk verkrijgbare Revell.
Veel succes hiermee en laat de updates maar komen!

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 18:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Zo..dat zijn flinke project..een megaproject.. :shock:

Heel veel succes met deze project en hou alles in de gaten..

Vraagje..bouw je alles zelf of kies je een paar daarvan en de rest door jou modelbouwclub?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
WOW - dat is een flinke project!

Ik heb nog een halve Sterling hier liggen, mocht jij evt onderdelen nodig hebben, give me a shout.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 nov, 2005 10:32 am
Berichten: 3730
Woonplaats: Rijssen
Erg gaaf dat je zoiets gaat doen met die jongens :) Wordt vast een hele klus maar dan heb je ook wat. Ik hoop op veel foto's. Je snapt vast dat ik als Edenaar wel geïnteresseerd ben in de luchtlandig op de Ginkelse Heide. Laat het maar weten als het klaar is, dan ga ik misschien ook wel een bezoekje brengen aan Oosterbeek.

In elk geval veel succes!


Jaap

_________________
Herintredende modelb(r)ouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Wow :shock: Big project!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 22:48 pm
Berichten: 1229
Woonplaats: Nieuwkerkerk a/d ijssel
Heel veel sucses met dit Mega-Project!
Erg gewaagt, ben vooral benieuwd naar de Hamilcar en sterling!

Houw ons op de hoogte!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement