Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jun, 2011 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 aug, 2010 15:29 pm
Berichten: 369
Woonplaats: veenendaal
Dit topic doorgelezen te hebben wens ik je verder veel suc6. Lekker veel detail.

Mvg

Thomas

P.s woensdag is gehaktdag

_________________
The only easy day, was yesterday
Eurofighter typhoon 1/48 (revell)
Bae Hawk t.1 Red arrows (1/32 revell)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=32588


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2011 22:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Gisteren een dagje meegemoeten met mijn moeder om wat rond te lopen in de stad, en de rest van de dag geprogrammeerd, dus toen schoot er geen tijd meer over voor modelbouw. Vandaag heb ik echter wel wat kunnen doen, en 't is iets waar ik blij mee ben omdat het aangeeft dat ik er wel kom om uiteindelijk de romp dicht te krijgen. Wat best wel handig kan zijn, dacht ik zomaar... ;)

Wat heb ik dus gedaan? Verder geklooid aan de inlaten natuurlijk, gisteren gelukkig secondelijn gescoord, dus heb ik de bakboordinlaatbuisverlenging (hoeveel woordwaarde?) kunnen vastlijmen. Daar is ondertussen ook wat plamuur op geklodderd, maar daar krijg je nog wel een foto van zo meteen.

Verder heeft Revell de kit opgebouwd dat je langs de fuselage de zijkanten ertegen moet lijmen, en tevens zorgt dat voor een deel van de afdekking van de wielbakken. Da's best goed gezien van Revell, want zo kun je makkelijker detail in de vorm van rivets en panellines aanbrengen, en in 1 stuk had je die onderdelen vast niet makkelijk uit een mal gekregen (undercut).

Maar. (ja, daar is ie)

Dat geeft natuurlijk problemen met de resin wielbakken die ik erin geploft heb! Die dingen zijn wat dieper en groter dan wat ze eerst in de kit hadden, en ook iets breder dan oorspronkelijk. Ik schat dat ze 1 tot 1,5 mm uitsteken ten opzichte van de rest van dat vlak. Wat dus heel veel is. Daar is ook een oplossing op gevonden.

Even beginnen bij het einde: ik heb het boeltje samengegooid in een dryfit.
Afbeelding

Dus. Het plamuurverhaal. De diameter van de verlengbuis en kitonderdeel komen niet 100% overeen, en ik ben natuurlijk lomp geweest bij het verlijmen. Met als gevolg dat ik met een hoogteverschil zit waaraan ik me erger. Ik wil de latexmethode gebruiken op de inlaten, maar daarvoor moet het toch deels uitgevlakt worden, dus heb ik een dot plamuur gesmeerd.
Afbeelding

Zoals je kan zien op de foto, zit de plamuur waar de pijl naartoe wijst. En de afstand van het gat tot aan die plamuurlijn, is zo'n 4 centimer. En dat gat, dat heeft een diameter van ongeveer 16 mm. Dat wordt een leuk schuurfestijn dus! Maar dat komt wel in orde, met een lang pincet en schuurstokjesimprovisatie kom ik er wel :)

Van de andere kant gezien, hebben we een mooie doorkijk.
Afbeelding

De wielbakken dan.

In dryfit is het uiteindelijk wel vrij passend geworden, hoera! Beetje kiertjes die dan nog moeten opgevuld worden, maar dat gebeurd wel ter zijner tijd, dat wordt waarschijnlijk volprakken met milliput en dan met water de boel glad vegen dat er geen schuurwerk aan is. Ofwel gewone plamuur en nagellakremover, maar milliput geeft net dat beetje meer stevigheid, wat wel wenselijk is.
Afbeelding

Om dat passend te krijgen, moesten dus die kanten flink wat dunner gemaakt worden (en zwakker dus :? ).
Dit is het geworden:
Afbeelding

En dit was het (buitenste kant):
Afbeelding

De 'plaat' die de fuselage vormt, is ook onderhanden genomen. In drie stukken opgedeeld, relief weggehaald, en weer in mekaar gelijmd, met wat ondersteuningspunten dus. Het stuk boven de witte 'lijn' was ook los.
Afbeelding

En aan de buitenkant is ook nog wel wat werk om het weer helemaal netjes te krijgen ;)
Afbeelding

Die delen moesten los, om ze dun genoeg te kunnen maken. Hoe dun? Zo dun!
Afbeelding

Ik was bang dat ik er op een gegeven moment gewoon door zou zitten... is gelukkig niet gebeurd.

Dit was dan alweer 'Hakken en Zagen', les vijf, en ik verwacht jullie binnenkort terug voor de zesde sessie ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2011 20:53 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En meer van hetzelfde... al begin ik nu wel het gevoel te hebben dat er schot in de zaak komt. Meer lijmen, minder meten en passen, meer samenstellen en zien dat de dryfits vrij mooi uitvallen... :D

Foto's zijn niet in volgorde van bouwen, aangezien ik pas foto's maak na de brouwsessie tegenwoordig. 't is namelijk niet mijn fototoestel, dus ik kan het niet laten rondslingeren ;)

Ook de simpele dingetjes in het verbeteren van een kit mag je niet vergeten, zoals het openen van ventilatiegaten...
Afbeelding

Aan de hoofdwielbakken moet er nog wat passend gemaakt worden met de resin wielbakken, de romp, en het eigen scratchwerk. Dus heb ik vandag maar eens de milliput bovengehaald. Is makkelijker verwerkbaar en steviger/harder dan gewone plamuur, die gewoon breekt door de spanningen.
Afbeelding

Andere kant ook, iets minder netjes :oops:
Afbeelding

En de neuswielbak, groot gat, dus nog wat nabewerking nodig :)
Afbeelding

Die dus, inderdaad, ingebouwd is, en het neusgedeelte is ook bevestigd. Zoals eerder door iemand opgemerkt, past deze sectie net niet, en dus zal er nog wel wat schuur-plamuur-schuurwerk bij te kijken komen. Maar dat ging ik sowieso hebben door het aftermarketspul...
Afbeelding

De inlaten beginnen echt vorm aan te nemen en op te schieten nu! Ik heb de zijwand met een deel van de inlaat kunnen bevestigen en het geheel is nog plaatsbaar aan de fuselage. Megavoordeel, aangezien ik nu netjes alle naadjes kan afwerken IN de inlaten en dan de hele 'buis' kan afwerken met latexverf. Seamless intakes, yes sir ;)
Afbeelding

De zijwandherstelling was in de plamuur gezet, en vandaag geschuurd, en nog wat milliput gekliederd waar er meer stevigheid nodig is. Al met al nog netjes te herstellen, ik dus ook weer blij :)
Afbeelding

Meer plamuurwerk op de inlaten...
Afbeelding

Afbeelding

Ook de stuurboordinlaat heeft z'n verlenging ontvangen, en daar was ik wat beter voorzien op het hoogteverschil dus even de binnenkant met een schuurpapiertje bewerkt. Daarna toch nog wat plamuur om het later mooi effen te schuren.
Afbeelding

Alles moet natuurlijk ook aan de stuurboordzijde gebeuren, dus ook het bewerken van het zijpaneel... Hier ben ik wel wat bedachtzamer tewerkgegaan en is er minder gehakt. Meer geschraapt en gepast, maar ik ben er geraakt ;)
Afbeelding

Hoe dun wil je dat? Zo dun!
Afbeelding

En dan de dryfit van de bakboordzijde... gaaf!
Afbeelding

Afbeelding

En tevreden dat ik ben met die verlenging... :D
Afbeelding

Sluit hier ook relatief goed aan :)
Afbeelding

Dat was het weer, ik heb er niet echt een idee van of ik deze kit meeneem naar gent of niet... Begin wel te overwegen om deze mee te nemen naar Bravo's meeting... :)

Sergei

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2011 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Kolere en ik denken dat ik een kist verbouw. Jij bent echt aan het her, ver en ver bouwen.
Ziet er wel veel belovend uit. En dat op de schaal 48. Veel respect.
Rogier

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2011 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
ga je deze meenemen naar brouwersdag ?? ik wil dit alles wel eens graag in real live zien :shock:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2011 14:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Normaal wel ja :)

Rogier, bedankt voor je commentaar. Dat her ver en ver bouwen komt vrij natuurlijk :P Je denkt van 1 iets van 'dit ga ik aanpassen', en voor je 't weet ben je verschillende delen aan het aanpassen en ben je uiteindelijke de halve kit aan het dissecteren :P

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2011 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Ja, dat komt mij héél bekend voor. Alleen hou ik het bij de 32 schaal. Pas meer bij mijn grote handen. :lol:
Rogier

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2015 21:42 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En hop! Naar boven!

Ik heb dit project weer opgepakt omdat ik me hier wel lekker probleemoplossend kan op uitlaten, en met andere projecten komt het airbrushen nogal dichtbij en daarvoor heb ik niet alle spulletjes. Dus... hier wordt nog flink in gehakt en verbouwd ;)

Lang geleden...

... toen de dieren nog spraken, had ik beslist om aftermarket wielbakken te gebruiken voor deze kit. Dat had wat voeten in aarde, maar uiteindelijk zijn ze toch geplaatst. De originele wielpoten uit de kit passen daar natuurlijk niet meer op, deels omdat de aftermarket op de Hasegawa kit gericht is/was.

Het ovale gat linksbovenin de wielbak, is waar de hasegawa poten 'netjes' in passen (vermoedelijk). De Revell poten hadden een dikke, ronde pen.
Die pen heb ik eraf gehaald, en na wat vergelijken op foto's blijkt dus dat de wielpoot draait om de lengteas van de messing as.
De plaats waar die plastic as dus tegen de wielbak zit is verstevigd met de messing as (die bijna door de hele poot loopt).
photo 324508

photo 324509

photo 324510

Dit is dan het enige contactpunt van de poot met de wielbak die enige stevigheid heeft, de andere kant maakt net aan contact met de wielbak maar geeft geen steun. Dit zijn dus twee contactpunten volgens 1 as, dus dit is een zwakke constructie. Uit de kit (en op het echte toestel) is er nog een constructie zodat je aan een derde steunpunt komt:
photo 324512

photo 324513

In het midden heb je dun plastig, wat in het echt hol is. Dit ziet er dus maar best lomp uit op deze manier, dus besliste ik om de ruimte in het midden open te maken, maar om dat te doen wou ik wel verzekeren dat het scharnier wat erbij zit stevig genoeg is om de kit te kunnen dragen.
photo 324514

Dus... boortje er weer bij
photo 324515

Messing buisje erbij en op maat zagen:
photo 324516

En dryfit met pritprut:
photo 324517

Beetje netter plaatsen met het contactpunt in de wielbak - ziet er goed uit!
photo 324518

Maar... zoals je zag zijn beide uiteinden van dat onderdeel 'vlak', geen paspennetjes, niets. En de wielbak, die heeft dit:
photo 324519

Dat moet ook lekker stevig vast zitten, je wil niet dat het maar op hoop van zegen vastgeplakt wordt, dus, zelf paspennetje gaan maken! Men neme rond styreenstrip dat de goeie diameter heeft, herhaal het uitboorkunstje opnieuw en plaats er een messing pinnetje in, en dan maak je op het steunonderdeel een pasgaatje voor de messing pen.
photo 324520

Vastplakken in de wielbak:
photo 324521

En weer dryfitten - niet te zien, maar dit zit al een stuk steviger op deze manier!
photo 324522

photo 324523

Volgende stap wordt verder schuren op de flaps/slats zodat die mooi de juiste vorm hebben (daar heb ik van ver wat miliprut op gemikt), en dan hetzelfde wielpootverhaal herhalen voor de andere kant. Ik wil eigenlijk de poot zelf ook in twee zagen en wat delen vervangen door metaal omdat het in het echt allemaal net wat minder lomp is (nog steeds lomp, maar minder), plus het metaal voegt vaak ook extra stevigheid toe.

Zaterdag ga ik sowieso modelbouwen, dus misschien komt er binnen de week wel weer een update (ik beloof niets) ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2015 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk dat je (ook) weer aan het bouwen bent. Wellicht zie ik je model eens....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2015 12:34 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik ben sowieso op de Brouwersdag en als't goed is ook weer in Nieuwegein op de ESM :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement