Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 26 sep, 2020 16:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Als volgeling wil ik uiteraard zeggen; Doen! Lekker voortzetten in het militaire gedeelte.

Een natuurlijk alvast de beste wensen voor 2011!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2011 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1943
Even wat moed bijelkaar geraapt en weer wat aan de Fokker T.IX gedaan:

Eerst de vleugelmiddenstukken pasgemaakt op de romp:
Afbeelding

Zoals op pagina 11 te zien is, had ik al wat staartstukdelen aangemaakt ter vervanging van de vreselijk slechte vacudelen.
(Helaas is dat met de vleugels ook zo dus dat belooft nog wat :? )
Het 4 mm dikke horizontale staartvlak in vorm gevijld en geschuurd:
Afbeelding

De verticale staartvlakken zijn grofweg uitgezaagd uit dik plasticplaat en beplakt met een op schaal afgedrukte tekening van het staartvlak:
Afbeelding

Om ze vervolgens goed in contour te kunnen schuren:
Afbeelding

Zo komt het er ongeveer uit te zien:
Afbeelding

Omdat het in profiel brengen van de staartvlakken zo'n gedoe is, heb ik onder het vijlen wat anders zitten bedenken.
Ik wil namelijk de richtingsroeren wat uitslag geven om het er wat minder stijfjes uit te laten zien.
Echter de vorm van de roeren is wat listig dus wordt dit het plan:

Dit eerste staartvlak wordt de master, daar maak ik een siliconenmal van en giet daar vier kopieën van in resin.
Twee daarvan gebruik ik voor de kielvlakken en de andere twee voor de richtingsroeren.
Zo kan ik de roeren later onder een hoek aanbrengen.

Er gloort weer wat licht aan de dageraad met dit model... :wink:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2011 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6324
Woonplaats: ARNHEM
Dit is nagenoeg gevalletje 100% scratchbuilt. Leuk datje de moed weer hebt opgepakt.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 18:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4191
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een boeiende beschrijving. Een genot om te lezen. Duidelijk wordt wel dat je onder de brouwers goedwillende amateurs hebt en professionele ambachtslieden. Chapeau!
:brouw:

Ben benieuwd naar hoe dit verdergaat.
Succes!

Jan

_________________
Lopende BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Belangstelling? Meld je aan op de pagina van onze Buddy Build
. Al 30 brouwers gingen u voor ;-)

Op de pijnbank: Kawanishi H8K2 'Emily' - Hasegawa E45 / 01575, 1:72 en Aichi B7A1 Ryusei 'Grace' - Fujimi 7 AF1, 1:72
Net klaar: Mitsubishi G3M2 'Nell' - Hasegawa 51209, 1:72 en Nakajima Ki-44-II Shoki 'Tojo' - Hasegawa 02562, 1:72
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1943
Persoonlijk vind ik het niet zo erg dat dit topic weer een zetje krijgt, hoor :wink:.
@Jan, bedankt voor je reactie!

@Peter: toevallig was ik net bezig met onderzoek naar goede bijpassende hoofdwielen voor de T.IX.
Je ziet geleidelijk aan ontstaat er wel weer beweging in dit project. Niet meteen hele verbouwingen maar weer wat kleine voorbereidende werkzaamheden waardoor ik er vanzelf weer zin in krijg.
De afgelopen maanden had ik weinig gelegenheid om te bouwen en dan zit je een beetje tegen dit soort modellen aan te hikken. De vleugels zijn bijv. echt een drama.
Je doet 't voor de ontspanning maar je schiet geen kloot op. Nou dan eerst maar een AirfixSpitje tussendoor...

Even terugkomend op de hoofdwielen; wat ik zoek zijn wielen van ongeveer Ø19mm bij een breedte van 7 mm.
Qua uitvoering lijken de hoofdwielen van een Ju-88 het beste maar ik twijfel aan de diameter. Van een Wellington zal meer in de buurt komen.
Als iemand een Ju-88 of Wellington heeft, zou die mij zeer helpen door even de afmetingen van de wielen door te geven zodat ik weer een goede reden heb om
te gaan hobbyshoppen voor een paar mooie resinsloffen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 okt, 2011 16:49 pm
Berichten: 16
ja ik ben eigenlijk daar ook wel naar benieuwd. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij uiteindelijk mooi uit de verf zal komen!

succes verder :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 1924
Woonplaats: Gemert
Maar i.i.g. goed om Paul een moral boost te geven!

Goed om te lezen dat je op de achtergrond bezig bent met dit gebakkie Paul. Qua wielen kan ik jou niet verder helpen....de Ju-88 en de Wellngton heb ik nog niet gezien met NL rozetten of oranje driehoeken. Mocht je hierop doodlopen, dan zou het wellicht heel misschien eventueel een mogelijkheid zijn om hulp in te roepen van bijv. 'Arie Kabaalstra'. Als je een beetje tekening hebt van die dingen dan zou hij misschien een 'master' kunnen 'draaien'.

Paulus de Boskabouwer schreef:
Je doet 't voor de ontspanning maar je schiet geen kloot op. Nou dan eerst maar een AirfixSpitje tussendoor...
Ja, ik ken dat! Airfix Spit had ik al gezien. Zo te zien leent die kit zich ook voor een MkIIa die dan weer als basis voor de kist van Prins 'Benno' kan dienen. Doe zelf even een KP Spitje in elkaar rossen....dan heb ik dit jaar tenminste twee kits af :mrgreen:

Cheers, Peter

_________________
Mijn prutswerk is te vinden op Plasticprutser Peter's Pagina


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3914
Woonplaats: Leiderdorp
Paul,

Fijn dat je weer doorgaat. Blijf het volgen.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2011 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1943
Zoals 9 maanden geleden beloofd heb, ben ik begonnen met het gieten van de kielvlakken met richtingsroeren.
Ach, wat vliegt de tijd...

Afbeelding
Op de master van het staartvlak worden met potlood de paneellijnen afgetekend.
Gelukkig zijn de staartvlakken van de T.IX symmetrisch zodat ik met één mal alle onderdelen kan gieten.

Afbeelding
Het inkrassen van de paneellijnen doe ik met een mesje van Trompetter langs Dymo lettertangtape op een flexibele geodriehoek.

Afbeelding
Het blijft toch lastig om mooie strakke lijnen te trekken, zeker op zo'n klein gekromd onderdeel.
Daarnaast is de macro onverbiddelijk.

Afbeelding
De master is voorzien van een stukje strip en wordt in een bakje van Lego gehangen. Om te voorkomen dat de siliconenzooi over de bouwtafel loopt zijn de kiertjes in de bak gedicht met plasticine.
Vervolgens wordt de 2K-siliconen aangemaakt. Ik smeer het eerst altijd op de master om luchtbellen te voorkomen en giet na het inhangen van de master het bakje vol.

Afbeelding
De volgende dag wordt de mal volgegoten met resin. Als je nauwkeurig afweegt, hardt de resin vlot uit en kun je makkelijk drie gietingen doen op een avond.
De eerste keer is het altijd een beetje gokken hoeveel gram je nodig hebt. Daarom houd ik het malletje van de P-40-wielen erbij.
Kan ik die ook nog effe vullen met een beetje overtollig resin wat anders toch weggegooid wordt.

En het resultaat:
Afbeelding
De eerste van vier stuks. Het is een keurige kopie geworden(hoe beter de master, des te beter de kopie) en niet onbelangrijk: geen luchtbellen!

Na het gieten gaat de zaag erin en worden de richtingsroeren losgezaagd zodat ik ze in uitgeslagen stand kan zetten.
Volgende keer meer daarover.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2011 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2007 23:07 pm
Berichten: 263
Woonplaats: Ingelmunster, België
Wat een werk :shock:
Wel keurig gemaakt :D

_________________
Trance Is A Natural Drug That Will Heal Us All


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement