Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: resingieten.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25769
Pagina 13 van 15

Auteur:  Plasticprutser Peter [ vr 24 sep, 2010 11:46 am ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dry-fit vleugels...

Ron Kootje schreef:
Ziet er zeker goed uit, wel een vraag op de een na laaste foto lijkt het of de romp behoorlijk verdraaid is of komt dat door de foto zelf?
Dat leek mij ook, maar kan mij niet voorstellen dat Paul zoiets over het hoofd zou zien en vermoed dus dat de nog aanwezige plamuur en 'weerspiegelingen' op de romp ons een verkeerd beeld voorschotelen.

Cheers, Peter

Auteur:  tsjopper bob [ vr 24 sep, 2010 12:49 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dry-fit vleugels...

Plasticprutser Peter schreef:
Ron Kootje schreef:
Ziet er zeker goed uit, wel een vraag op de een na laaste foto lijkt het of de romp behoorlijk verdraaid is of komt dat door de foto zelf?
Dat leek mij ook, maar kan mij niet voorstellen dat Paul zoiets over het hoofd zou zien en vermoed dus dat de nog aanwezige plamuur en 'weerspiegelingen' op de romp ons een verkeerd beeld voorschotelen.

Cheers, Peter


Lijkt mij inderdaad ook iets van 'niet-helemaal-de-foto-genomen-evenwijdig-aan-de-as-van-het-toestel'.

René

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ vr 24 sep, 2010 15:19 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dry-fit vleugels...

Het is van alles een beetje. Her en der zit al de nodige plamuur.
De foto is niet recht van achter genomen en de linker romphelft is iets anders van vorm dan de rechter.
Links is iets meer "ingesnoerd" om het zo maar te zeggen. Zit in de kit en wordt eerweeks opgelost met (nog meer) plamuur.
Dus goed gezien van Ron.
Inmiddels heb ik ook uit zitten vogelen hoe ik het beste de koorde en het "overdadige" oppervlaktedetail van de vleugelmiddenstukken
aan ga pakken. Ik heb wat materiaal besteld en hoop binnenkort e.e.a. in een nieuwe update te laten zien.

Groeten,
Paul

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 10 okt, 2010 22:49 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dry-fit vleugels...

D'r wordt gelukkig weer stevig gebouwd aan alle Fokkers dus Paulus kan niet achterblijven.
Vandeweek een zendinkje plasticplaat binnen gekregen o.a. om in een later stadium de cockpitkappen te trekken.
Maar eerst gaan we "dubbelen".
Dubbelen is een term uit de scheepvaart en betekent eigenlijk niet meer dan het aanbrengen van een extra huidplaat over een slecht deel van de bootromp.
Is een deel van de beplating lek of te dun dan wordt er een nieuwe plaat overheen gelast.
Nou, dat gaan we dus ook doen met de vleugelmiddenstukken van de T.IX want daar mankeert ook het nodige aan.

:arrow: Eerst de grootste oneffenheden geplamuurd en geschuurd:
Afbeelding

:arrow: Met een papiersnijder stroken uit 0.3mm plasticard gesneden en deze losjes om de middenstukken gevouwen:
Afbeelding

:arrow: Met een föhn het plastic verwarmd om knikken te voorkomen:
Afbeelding

:arrow: Geleidelijk het plastic aantrekken totdat de vleugel middenstukken mooi omsnoerd zijn:
Afbeelding

:arrow: De strook weghalen, snel het middenstuk insmeren met vloeibare lijm en meteen de strook er weer omheen vouwen.
Goed straktrekken en met knijpers fixeren:

Afbeelding

:arrow: Her en der nog wat lijm tussen laten lopen en laten drogen, that's all folks!

Dit dubbelen scheelt bergen plamuurwerk en maakt het aanbrengen van nieuwe paneellijnen een stuk eenvoudiger! :D

Groeten,
Paul

Auteur:  Biggles [ zo 10 okt, 2010 23:10 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dubbelen...

Slim bedacht!

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 24 okt, 2010 22:51 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: dubbelen...

Ik had het een beetje voor mij uitgeschoven maar het is bij deze kit onontkoombaar:
plamuren- schuren- plamuren- schuren- en nog eens plamuren en schuren.
Da's allemaal niet boeiend genoeg om uitgebreid hier te vermelden maar jullie zien: we gaan gestaag door.

Om de in de vorige posts opgemerkte kromming in de staart te verhelpen zijn hier diverse dunne lagen plamuur opgezet.
Ook de onderzijde van de romp is niet helemaal symmetrisch en vraagt de nodige opvulling.
Na droging schuur ik dit met P400 nat in vorm.
Van Lego heb ik een soort schuurstick gemaakt waar het papier ingeklemd zit.

Om de romp mooi cirkelvormig te kunnen schuren heb ik deze op de tafel vastgezet.
Zo houd je mooi twee handen vrij om met een smal strookje dwars over de romp te schuren:
Afbeelding

Inmiddels ligt de vijfde laag plamuur te drogen.
Zodra de vorm naar tevredenheid is, ga ik over van korrel P400 naar P600.

Groeten,
Paul

Auteur:  KitBoy [ ma 25 okt, 2010 10:30 am ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: uren schuren...

Da's kat ik bakkie, die is ruim voor de ESM af!

Ik zie 'm wel aankomende zaterdag. Groet, nico

Auteur:  Shake [ ma 25 okt, 2010 19:29 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: uren schuren...

Phh, wat een werk. En dan te bedenken dat ik een vreselijke hekel aan plamuren en schuren heb. Als ik dit zo zie vraag ik me af of je de T-IX niet beter had kunnen boetseren, dat had je misschien minder werk gekost :shock: .

Uiteindelijk komt er weer een mooi model te staan, daar twijfel ik niet aan, maar zonder dit forum zou niemand weten hoeveel werk je daar wel niet aan hebt gehad!

Gr. Sjaak

Auteur:  Sid de Koning [ ma 25 okt, 2010 22:38 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: uren schuren...

Man, wat een werk.. goed bezig hoor, het ziet er schitterend uit!

Gr.
Sid

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ ma 27 dec, 2010 21:46 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: uren schuren...

Tja, zo als jullie zien ga ik dit model ook niet binnen het tijdsbestek van deze groepsbouw af krijgen.
Dit was geheel niet de bedoeling maar er zijn wat zaken die mijn aandacht opeisen waardoor ik al een aantal maanden
niet aan brouwen toekom ( al mijn inkopen van de ESM zitten nog in de tas :?).
Omdat dit project wel wat volgelingen schijnt te hebben, overweeg ik om 'm voort te zetten in het militaire luchtvaartgedeelte,
in de hoop dat komend jaar voldoende gelegenheid zal bieden voor bouwactiviteiten.

Rest mij natuurlijk om iedereen het beste toe te wensen voor 2011!

Paul

Pagina 13 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/