Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 26 sep, 2020 17:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3230
Woonplaats: Lisse
Een goed doordachte oplossing voor de vleugels! Het stukje buis aan de binnenzijde heb ik in mijn grijze archief opgeslagen, dat komt vast nog wel eens van pas. Als de vleugels er eenmaal opzitten ben je ineens een héél stuk verder.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Swordfish Mk.II 860 (Dutch) squadron FAA
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1943
Nou, maar eens kijken hoe de boel past.

De beide vleugelmiddenstukken zijn even lang en pas op de romp gemaakt.
Eerst maar het linkerstuk over de spanten geschoven. Dat lijkt aardig uit te komen qua positie.

Afbeelding

Grootste uitdagingen bij de middenstukken vormen de gegolfde randen bij de aansluiting op de romp en de vleugelkoorde die niet overal hetzelfde is.
Naar de romp toe wordt deze kleiner, zeg maar zoals de vleugel van een Lysander. En da's niet correct.

Vervolgens de spantplaatjes tegen de uiteinden van de middenstukdelen gelijmd:
Afbeelding

Kleine impressie van de "grootse" detaillering van dit model. Daar gaan we nog veel werk aan krijgen :mrgreen:
Om geen last te hebben van spanning door de golfjes, heb ik de vleugelaansluiting ter hoogte van de spanten iets ingezaagd :
Afbeelding

De onderzijde van de voorste hoofdligger van de vleugel staat onder een hoek van 8°.
De vleugel is aan de wortel schuingeschuurd totdat de gewenste V-stelling bereikt is.
E.e.a. meetkundig verantwoord middels een geodriehoek van de Action ( investering van 19 ct ja,ja)
Afbeelding

En even de hele santekraam los in elkaar gezet ter controle. Het ziet er goed uit :D :
Afbeelding

Volgende stap is het lijmen van de spanten tegen de vleugels. Deze zijn exact identiek aan die tegen het vleugelmiddenstuk gelijmd zijn,
zoals getoond in de een van de bovenstaande foto's. Als de tijd rijp is worden de vleugels hier botweg tegenaangeplakt.
Hiermee is dan ook TsjopperdeBob zijn Pythagoriaanse kwestie opgelost :wink:!

Het wordt zoals reeds eerder genoemd, een behoorlijk groot apparaat. Ter vergelijking heb ik het Fokker D.XXI-prototype er even naast gezet:
Afbeelding

Was 'm weer even en Dave bedankt voor het zoeken!

Groeten,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op di 21 sep, 2010 21:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6324
Woonplaats: ARNHEM
Carry on Paul !! Is inderdaad een aardig groot ook dan een TV zo te zien. Lijkt haast een richting een manchester te gaan (om maar een voorbeel dte noemen..)

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 1924
Woonplaats: Gemert
Die pocketvulling matrassen zijn toch al redelijke vleugels geworden (wat is het toch met vleugels vandaag? :-) ). De hoek is mooi gelukt dankzij de investering van 19 cent, geduld en creativiteit, maar die paneellijnen.... Durf je het aan om die allemaal vol te laten lopen, vlak te maken en opnieuw in te krassen?

Cheers, Peter

_________________
Mijn prutswerk is te vinden op Plasticprutser Peter's Pagina


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3230
Woonplaats: Lisse
Dat is nog een behoorlijke V stelling van de vleugels. Ziet er (zoals gewoonlijk) goed uit! Denk je nog extra versteviging in de vorm van een ligger in de buitenvleugel nodig te hebben, of vertrouw je erop dat het op deze manier voldoende stijf is?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Swordfish Mk.II 860 (Dutch) squadron FAA
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16759
Woonplaats: Hurdegaryp
Paulus de Boskabouwer schreef:
Volgende stap is het lijmen van de spanten tegen de vleugels. Deze zijn exact identiek aan die tegen het vleugelmiddenstuk gelijmd zijn,
zoals getoond in de een van de bovenstaande foto's. Als de tijd rijp is worden de vleugels hier botweg tegenaangeplakt.
Hiermee is dan ook TsjopperdeBob zijn Pythagoriaanse kwestie opgelost :wink:!
Paul


:brouw:

Wederom een pracht en duidelijke update. Nog veel werk te verzetten, go on...

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1943
Shake schreef:
Denk je nog extra versteviging in de vorm van een ligger in de buitenvleugel nodig te hebben, of vertrouw je erop dat het op deze manier voldoende stijf is?


Als het spant er tegenaan zit, is ie denk ik stijf zat.
Mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog een soort pen en gatverbinding maken om de vleugel aan het middenstuk te bevestigen.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2010 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Mooi om te zien hoe jij dit soort dingen aanpakt, klasse.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2010 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Wow :shock:
Serius mooi hoe doe je dat :?: :?: :?:

geweldig en mooi insperent voor andere fokkers :brouw:

kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ziet er zeker goed uit, wel een vraag op de een na laaste foto lijkt het of de romp behoorlijk verdraaid is of komt dat door de foto zelf?

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement