Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: resingieten.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25769
Pagina 11 van 15

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ di 22 jun, 2010 18:44 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: romp dicht...

DHH schreef:
Ah, ik vond de vleugels van mijn éénmotorige Na-27 al vervelend om te maken. Het moet al helemaal een vervelend karwij zijn om die voor de Fokker T-IX te maken. Sterkte!


Heb ik gezien, DHH, petje af.

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ di 14 sep, 2010 23:43 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: romp dicht...

Deze heeft natuurlijk veuls te lang in een hoek gelegen.
Ik begon een beetje tegen het ding aan te hikken en kon mij voldoende verschuilen achter andere activiteiten zoals klussen in huis, vakantie en een P-40 en nog één en nog één...

De afgelopen tijd tussendoor rustig nagedacht hoe het nu verder moest met dit apparaat, want wat is dit een hopeloze kit, zeg.
Tja, het schoonschuren van de andere onderdelen is niet echt een aantrekkelijke klus maar dat weet je nu eenmaal met een vacuformmodel.
Nee, vooral de kwaliteit en de vorm van de onderdelen baarde mij zorgen (schijnt tegenwoordig "een uitdaging" te heten :? )
De vleugel- en staartdelen zijn niet strak en er zitten flinke bobbels in van de vacuümkanalen in de mal en de paneellijnen zijn net
de beruchte Matchbox trenches maar dan een slechte kopie daarvan.
Gek genoeg kloppen de afmetingen vrijwel exact met de tekeningen uit "De Modelbouwer". Da's wel weer hoopgevend!
Uiteindelijk heb ik besloten om het gehele staartstuk te scratchen en de vleugels en de motorgondels van KPL te gebruiken.

Eerst maar eens wat plamuur op de romp gesmeerd:
Afbeelding

Toen de motorgondels en de vleugeldelen vlak geschuurd. Nat met P400.
Om gelijkmatige druk uit te kunnen oefenen heb ik met ducktape een handvat op de vleugelhelften geplakt:
Afbeelding

De vleugels worden later doormidden gezaagd om de V-stelling te realiseren.
De horizontale en verticale staartdelen zijn uit een 4 mm polystyreenplaatje gezaagd, afgetekend en grofweg in vorm geschuurd.
Volgende stap is het in profiel brengen.
Van de motorgondels gebruik ik alleen het achterste deel. Voor de motorkappen zoek ik een goede donorkit.
De kappen van de Airfix-Hampden zijn niet conisch genoeg van vorm. Ik meen dat die van een Matchbox Beaufighter een betere basis bieden (iemand nog zo'n ding liggen?)

Afbeelding

Al met al wordt 't nog best een groot ding met een spanwijdte van ca. 35 cm.


Groeten,
Paul

Auteur:  KitBoy [ wo 15 sep, 2010 9:15 am ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Nah,

Heb ik voor niks de hampden toe gestuurd! :roll: :wink: . Helaas een beaufighter heb ik niet voor je....Maar ehh het is veel werk deze TiX, maar ik heb er natuurlijk alle vertrouwen in dat er straks weer zo'n fraai bouwwerk van je komt te staan die zeer uniek is. Ik hoop dat ie ook al een beetje op een TIX lijkt zo rond de 30e oktober. Ook een bijna TIX zou mooi op de tafel staan.

Groetjes, Nico

Auteur:  dave the doctor [ wo 15 sep, 2010 12:23 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Citaat:
Ik meen dat die van een Matchbox Beaufighter een betere basis bieden (iemand nog zo'n ding liggen?)


Ik weet het niet zeker, zal vanavond even voor je kijken als ik thuis ben.

Dave

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ wo 15 sep, 2010 20:46 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

@Kitboy: die Hampden komt nog wel van pas hoor. Mocht ik er niet direct uitkomen met de motorkappen kan ik ook altijd nog proberen deze in de gewenste vorm te schuren.
Ik heb een paar hele fraaie Herculesmotoren van Vector liggen en die moeten natuurlijk wel mooi verpakt worden :wink: .
Nu kan ik nog niet garanderen dat op de ESM een toonbare T.IX te zien is maar we zetten ons beste beentje voort.
Natuurlijk sleur ik nog wat andere Fokkers mee die kant op maar dat stemmen we nog wel even af.

@Dave the doctor: zou mooi zijn, in principe heb ik alleen de motorkappen nodig.

Groeten,
Paul

Auteur:  Shake [ do 16 sep, 2010 10:34 am ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Stoer dat je er weer aan bent begonnen! Zit ik zelf tegen een F-27 aan te hikken die perfect past vergeleken met wat jij je op de hals hebt gehaald. Uiteindelijk zal er weer een mooi model staan, zo heb je van de F-VII ook een kunstwerkje weten te fabrieken.

Gr. Sjaak

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ zo 19 sep, 2010 22:27 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Verder met de ruwbouw van de vleugels.
Het vleugelmiddenstuk is horizontaal, de vleugeldelen buiten de motorgondels staan in een V-stelling.
Eerst aan de hand van de tekening zes vleugelspanten uitgeknipt uit 0.5mm plasticard.
Naast het verkrijgen van de juiste doorsnede, dienen deze spanten straks ook als lijmvlakken tussen het vleugelmiddenstuk en de vleugeldelen.
Tevens is afgetekend waar de vleugels doorgezaagd gaan worden.
Afbeelding

Vervolgens zijn de vleugelhelften op elkaar gelijmd. Omdat het plastic her en der nogal dun is, heb ik een stukje ronde buis in de vleugelneus gelijmd.
Dit om te voorkomen dat het lijmnaadje tijdens verdere bewerking openknapt.
Afbeelding

De het onderste deel van de linker vleugel is een stuk smaller dan de rest.
Ik heb er voor gekozen om de vleugelneus gelijk te houden en het verschil in de achterlijst te laten vallen.
Afbeelding

De delen moeten nu eerst goed drogen. De planning is om dan de vleugelmiddenstukdelen haaks te schuren en te voorzien van een spant.
Daarna de vleugels aan de wortel zodanig afschuren dat deze onder de juiste hoek tegen de spanten van het middenstuk gelijmd kunnen worden.
Hiertoe wordt aan de vleugel ook een spant aangebracht om zo voldoende contactvlak te creëren.
In de spanten komen weer gaten zodat de vleugel over de liggers geschoven kan worden.
Kunnen jullie het nog een beetje volgen? :roll:

Groeten,
Paul

Auteur:  tsjopper bob [ zo 19 sep, 2010 23:22 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Duidelijk te volgen hoor.

Denk er wel om, je wilt iets wat eerst recht was, onder een hoek laten aansluiten. Ken je Pytagoras? Het schuine stuk zal iets groter zijn dan het rechte stuk. Maar je bent inventief genoeg om daar rekening mee te houden en er een oplossing voor te vinden (als je die la niet hebt).

Ik vind je buisoplossing erg goed en slim.

René

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ ma 20 sep, 2010 19:31 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

tsjopper bob schreef:
Ken je Pytagoras?


Nee, niet persoonlijk...,

Maar ik denk dat het verschil beperkt blijft tot enkele tienden en dat daarmee de Wet van Alabastine intreedt :wink:.

Groeten,
Paul

Auteur:  dave the doctor [ ma 20 sep, 2010 20:07 pm ]
Berichttitel:  Re: De T.IX: Fokker's eerste metalen vogel: schuren maar...

Paul, ik heb de hele kast overhoop gehaald (toch al snel een doosje of 500) maar de Beaufighter zit er niet meer tussen, dus ik denk dat ik daar iemand anders al blij mee heb gemaakt.

Dave

Pagina 11 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/