Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2010 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Kijk aan: Paulus is los... Dat wordt een aardig werkje zo, al die spanten snijden. Levert in ieder geval ook weer aanhechtingsvlak op voor de romphelften.
Ik zie dat de bomluiken door KPL zijn 'overgewaardeerd'. Op de tekening staan deze wel goed tussen de liggers. Ga je deze trouwens nog openzetten of vind je al genoeg werk aan deze kit? Jouw werk overziend kan ik rustig stellen dat jij het detailwerk niet schuwt en je wil die spanten toch al aanbrengen :).

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2010 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Plasticprutser Peter schreef:
Ik zie dat de bomluiken door KPL zijn 'overgewaardeerd'. Op de tekening staan deze wel goed tussen de liggers.


Goed gezien Peter, KPL heeft een beetje voor de vuist weg zitten krassen.

Citaat:
Ga je deze trouwens nog openzetten of vind je al genoeg werk aan deze kit? Jouw werk overziend kan ik rustig stellen dat jij het detailwerk niet schuwt en je wil die spanten toch al aanbrengen :).


Ge lijkt wel helderziend. Ik ben hier nog over aan het nadenken...

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2010 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Als ik zelf beloofd heb om in deze groepsbouw een T.V neer te gaan zetten dan let je van nature ook scherp op de tekeningen van haar metalen zuster nietwaar? :D Hoewel deze T.V een resin kit is van onze Tsjechische Model Master producenten en derhalve een veul dikkere wand heeft wil ik bij 'de mijne' ook het nodige binnenwerk gaan scratchen. Vandaar dat het mij direct opviel.

Wat het bominterieur betreft: ik wil je absoluut niet pushen. Het hekele punt is - vrees ik - gebrek aan referentiemateriaal en als je geen fantasiekist neer wilt zetten zou ik de luiken alleen opnieuw scriben en dus dichtlaten. Eerlijk gezegd hoop ik dat je deze referenties wel hebt of kunt aankomen. :D

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2010 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ziet er goed uit!

Als ik je een tip mag geven de spanten die je nu aan het maken bent ben ik met mijn DH9 ook mee bezig.
Ik snij grofweg de spant uit het papier en lijm het dan vast met prittstift vervolgens kun je het uitsnijden en bijschuren met het papieren malletje er nog op.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2010 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Bedankt voor de tip, Ron.
Er zijn alleen wat kleine complicaties waardoor ik de spanten niet exact volgens de tekening kan maken.
de spanten moeten iets kleiner zijn. Dat heeft te maken met de dikte van het plastic van de romphelften en de passing in de romphelften.
Daarnaast wordt het spant vóór de achterste cockpitsectie, extra dik uitgevoerd omdat de lengte van het hoge deel van de romp ca. 2mm te kort is t.o.v. de tekening.
Omdat het plastic daar ter plekke zo dun en labiel is, breng ik op die manier meteen wat stevigheid in het geheel.
Het kost alleen effe wat meer tijd om dit netjes te doen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Vandaag even verder gerommeld aan de interieurindeling van de T.IX.
Plaatjes zeggen meer dan woorden dus maar weer een stripverhaaltje gemaakt:

:arrow: Eerst even een schetsje gemaakt van wat ik in m'n hoofd heb:
Afbeelding
Tijdens het maken van zo'n tekeningetje ontstaat bij mij een beeld hoe ik e.e.a. wil opbouwen.

:arrow: Vloerdelen en tussenschotjes gesneden uit 0.5 mm plasticard:
Afbeelding
:!: Het is voornamelijk een kwestie van goed de tekeningen bestuderen, 2x meten en dan in 1x alles op maat snijden.
En dan vooral haaks!! Accuratesse is hier een absolute must want anders krijg je het niet netjes op z'n plaats.

Plasticprutser Peter schreef:
Wat het bominterieur betreft: ik wil je absoluut niet pushen. Het hekele punt is - vrees ik - gebrek aan referentiemateriaal en als je geen fantasiekist neer wilt zetten zou ik de luiken alleen opnieuw scriben en dus dichtlaten. Eerlijk gezegd hoop ik dat je deze referenties wel hebt of kunt aankomen. :D



U vraagt wij draaien:

:arrow: Aftekenen bomrekspanten, belangrijkste referentie is het uitstekende artikel uit het blad De Modelbouwer van 1982:
Afbeelding

:arrow: Gaatjes boren t.b.v. de sparingen in de rekken. Het Tamiya-boormachientje is echt een aanrader:
Afbeelding

:arrow: Sparingen inkerven en vervolgens met een mesje lossnijden:
Afbeelding

:arrow: Opbouwen van het bommenruim, de lengte is 35 mm:
Afbeelding

:arrow: Basis bommenruimconstructie gereed. Op de plaatsen waar de beide hoofdliggers voor de vleugel komen is het frame weer verwijderd:
Afbeelding

:arrow: Uit 2mm massief vierkante strip zijn twee vleugelliggers samengesteld. De onderste wordt de voorste ligger:
Afbeelding

:arrow: Na het aftekenen van de hartlijnen zijn de liggers in het bommenruim geschoven en vastgelijmd:
Afbeelding

:arrow: De strips tussen de uiteinden zijn een tijdelijke voorziening om de vleugelliggers mooi parallel aan elkaar te laten drogen:
Afbeelding

Voordat de liggers door de romphelften gestoken worden moeten deze vulstrips uiteraard verwijderd zijn.
Op het doel van deze liggerconstructie kom ik in een later stadium terug. Eerst maar 'ns de romp afbouwen.
Zo het er nu uitziet, gebruik ik maar 10 onderdelen uit de kit, de rest wordt scratch ben ik bang.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 22:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Knap staaltje scratchwerk.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
sluit ik mij bij aan, knap werk.
En dat tekenen heb je ook goed in de vingers.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2010 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Erg indrukwekkend werk Paul!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2010 3:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Scratchwerk van het hoogste niveau, als ik dat zo mag zeggen, erg indrukwekkend!

groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement