Vandaag even verder gerommeld aan de interieurindeling van de T.IX.
Plaatjes zeggen meer dan woorden dus maar weer een stripverhaaltje gemaakt:
Eerst even een schetsje gemaakt van wat ik in m'n hoofd heb:
Tijdens het maken van zo'n tekeningetje ontstaat bij mij een beeld hoe ik e.e.a. wil opbouwen.
Vloerdelen en tussenschotjes gesneden uit 0.5 mm plasticard:
Het is voornamelijk een kwestie van goed de tekeningen bestuderen, 2x meten en dan in 1x alles op maat snijden.
En dan vooral haaks!! Accuratesse is hier een absolute must want anders krijg je het niet netjes op z'n plaats.
Plasticprutser Peter schreef:
Wat het bominterieur betreft: ik wil je absoluut niet pushen. Het hekele punt is - vrees ik - gebrek aan referentiemateriaal en als je geen fantasiekist neer wilt zetten zou ik de luiken alleen opnieuw scriben en dus dichtlaten. Eerlijk gezegd hoop ik dat je deze referenties wel hebt of kunt aankomen.
U vraagt wij draaien:
Aftekenen bomrekspanten, belangrijkste referentie is het uitstekende artikel uit het blad De Modelbouwer van 1982:
Gaatjes boren t.b.v. de sparingen in de rekken. Het Tamiya-boormachientje is echt een aanrader:
Sparingen inkerven en vervolgens met een mesje lossnijden:
Opbouwen van het bommenruim, de lengte is 35 mm:
Basis bommenruimconstructie gereed. Op de plaatsen waar de beide hoofdliggers voor de vleugel komen is het frame weer verwijderd:
Uit 2mm massief vierkante strip zijn twee vleugelliggers samengesteld. De onderste wordt de voorste ligger:
Na het aftekenen van de hartlijnen zijn de liggers in het bommenruim geschoven en vastgelijmd:
De strips tussen de uiteinden zijn een tijdelijke voorziening om de vleugelliggers mooi parallel aan elkaar te laten drogen:
Voordat de liggers door de romphelften gestoken worden moeten deze vulstrips uiteraard verwijderd zijn.
Op het doel van deze liggerconstructie kom ik in een later stadium terug. Eerst maar 'ns de romp afbouwen.
Zo het er nu uitziet, gebruik ik maar 10 onderdelen uit de kit, de rest wordt scratch ben ik bang.
Groeten,
Paul