Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2010 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
In de tijd dat ik wel eens vac forms bouwde wist ik die methode van dat aftekenen niet. Ik deed het altijd op gevoel/ de gok. 8)

Om er ooit weer eens eentje te bouwen schiet al zo lang door mijn hoofd... Een Dubbeldekker in vac form lijkt me een aardige uitdaging.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vacvorm dubbeldekker wordt het spandraden verhaal wel makkelijker aangzien je gewoon een knoopje in je visdraad kan leggen, dit omdat de wing dan uit twee delen bestaat.


Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nou!

Bij de meeste WW1 juist niet! Vleugels zijn zo dun, dat je aan één kant al meer dan dikte genoeg hebt. Ribs aan de onderkant mag je dan zelf doen...

groet, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2010 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi uitleg over vac-forms, Paul! :)
Ik heb wel eens met een Ju388 conversie (met als basis een Ju188) in m'n handen gestaan, maar die zag er lang niet zo hobbelig en pokdalig uit?

Misschien toch maar eens aan wagen, als die goedkoop op Ebay gescoorde Ju188 nog eens binnenkomt...

Succes iig! :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2010 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
jeroen_R90S schreef:
Ik heb wel eens met een Ju388 conversie (met als basis een Ju188) in m'n handen gestaan, maar die zag er lang niet zo hobbelig en pokdalig uit?

Misschien toch maar eens aan wagen, als die goedkoop op Ebay gescoorde Ju188 nog eens binnenkomt...


Een conversiesetje is een goede manier om kennis te maken met vacuform, Jeroen.
Voor de Fokker ben ik nu eerst wat tekeningen aan het uitzoeken om de onderdelen uit de kit te checken voordat ik ga schuren.
De kans is aanwezig dat er onderdelen bij zitten die nogal van vorm afwijken (en dan bedoel ik niet de bobbels die je er gratis bij krijgt :wink: ).

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
De goedkope via E-bay gescoorde Italeri Ju188 is helaas zoek geraakt in de post, heb net m'n geld via Paypal terug gestuurd... Dus 't moet nog even wachten, maar het is zeker iets wat ik eens wil gaan proberen!

De Airmodel conversie kost een paar euro, een Italeri Ju188 als basis ook, dus lijkt me inderdaad een goed project om mee te beginnen. :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik durf zelf voorlopig geen groepsbouw meer te organiseren, maar een vacform groepsbouw lijkt me erg leuk! Dan is het onderwerp niet zozeer afgestemd, maar in het bijzonder de techniek.

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoewel ik nog niet verder gegaan ben met de T.IX, druppelde ondertussen materiaal binnen afkomstig van diverse medeModelbrouwers.

Van Kitboy ontving ik kopieën van het bekende gele Hugo Hooftman boekje over de T.V & T.IX en een Airfix Hampden die als donor gaat fungeren.
Biggles mailde een berg scans van het artikel in de Modelbouwer en NielsDol regelde een paar prachtige resinmotoren van Vector.

Nogmaals, enorm bedankt allemaal!

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Kleine moeite :lol:

Veel succes met deze bommemwerper nogmaals! 't moet zeker goed gaan komen zo, met al het referentie-spul ook

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2010 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Kleine update van de T.IX, geen spectaculaire zaken maar die hoeven we voorlopig met dit brouwsel ook niet te verwachten.
Als eerste het overtollige plastic van de romphelften nat weggeschuurd met korrel 400.
Daarna de buitenzijde van de romp ontdaan van alle gratis meegeleverde bultjes en vouwen.
Het plastic is flinterdun, vormlabiel zou je kunnen zeggen. Versteviging is absoluut noodzakelijk om van deze slappe hap een strakke romp te maken.
Afbeelding

Om de schoongeschuurde onderdelen te checken heb ik de beschikbare tekeningen verkleind naar 1:72.
Qua afmetingen is het allemaal zo gek nog niet, grootste afwijking zit in de staart.
Die is afgerond maar zou volgens de tekening een puntiger vorm hebben.
Eerst maar de belangrijkste spanten met potlood op de romphelften afgetekend. Deze gaan een belangrijke rol spelen in
het verstijven van de romp.
Afbeelding

Uit een extra kopie van de tekening heb ik de gewenste doorsnede geknipt en overgenomen op het plastic.
Afbeelding

Vervolgens uitzagen, in vorm schuren en passen tot ie goed zit.
Volgende stap wordt het aanbrengen van de spanten en de cockpitvloer.
De cockpitranden hebben ook nog wat aandacht nodig want die staan teveel naar binnen.

Voorlopig blijft het nog even bij dit soort werkzaamheden.
Gelukkig heb ik ook nog een Fokker D.XXIII onderhanden, dus daar kan ik dit mooi mee afwisselen.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement