Deze heeft natuurlijk veuls te lang in een hoek gelegen.
Ik begon een beetje tegen het ding aan te hikken en kon mij voldoende verschuilen achter andere activiteiten zoals klussen in huis, vakantie en een P-40 en nog één en nog één...
De afgelopen tijd tussendoor rustig nagedacht hoe het nu verder moest met dit apparaat, want wat is dit een hopeloze kit, zeg.
Tja, het schoonschuren van de andere onderdelen is niet echt een aantrekkelijke klus maar dat weet je nu eenmaal met een vacuformmodel.
Nee, vooral de kwaliteit en de vorm van de onderdelen baarde mij zorgen (schijnt tegenwoordig "een uitdaging" te heten
)
De vleugel- en staartdelen zijn niet strak en er zitten flinke bobbels in van de vacuümkanalen in de mal en de paneellijnen zijn net
de beruchte
Matchbox trenches maar dan een slechte kopie daarvan.
Gek genoeg kloppen de afmetingen vrijwel exact met de tekeningen uit "De Modelbouwer". Da's wel weer hoopgevend!
Uiteindelijk heb ik besloten om het gehele staartstuk te scratchen en de vleugels en de motorgondels van KPL te gebruiken.
Eerst maar eens wat plamuur op de romp gesmeerd:
Toen de motorgondels en de vleugeldelen vlak geschuurd. Nat met P400.
Om gelijkmatige druk uit te kunnen oefenen heb ik met ducktape een handvat op de vleugelhelften geplakt:
De vleugels worden later doormidden gezaagd om de V-stelling te realiseren.
De horizontale en verticale staartdelen zijn uit een 4 mm polystyreenplaatje gezaagd, afgetekend en grofweg in vorm geschuurd.
Volgende stap is het in profiel brengen.
Van de motorgondels gebruik ik alleen het achterste deel. Voor de motorkappen zoek ik een goede donorkit.
De kappen van de Airfix-Hampden zijn niet conisch genoeg van vorm. Ik meen dat die van een Matchbox Beaufighter een betere basis bieden (iemand nog zo'n ding liggen?)
Al met al wordt 't nog best een groot ding met een spanwijdte van ca. 35 cm.
Groeten,
Paul