Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt voor jullie aanmoedigingen!

@ Kitboy: bedankt voor je aanbod, ik heb wel belangstelling voor de scrap-Hampden, PB komt jou kant op.

@Dave the doctor: Valom heeft een hele mooie Hampden, ik heb 'm bij Shake gezien.
Volgens mij geeft Airfix de Hampden volgend jaar weer opnieuw uit.

@Bruce Oomen: KPL noemt poly-urethane, dat kun je volgens mij niet spuitgieten. Maar evenzogoed, we zijn het er
over eens dat het er niet geweldig uitziet.

Het bouwen van een vacuform is opzichzelf niet veel anders dan een spuitgieter.
Je bent wel vaker op jezelf, je documentatie en je sparebox aangewezen om er een compleet model van te maken.
De grote uitdaging bij dit ding zit 'm in het feit dat de door KPL geboden kwaliteit nu niet de makkelijkste basis oplevert.
Desgewenst zal ik, net als bij de F-VII uitgebreid in gaan op de toegepaste technieken. Dus schroom niet om te reageren!

Zodra mijn Hurricane gereed is ga ik aan dit apparaat beginnen.
Ter voorbereiding wordt het eerst belangrijk om zoveel mogelijk referenties van de Fokker T.IX te bestuderen.
Natuurlijk komen de bronnen wederom voorbij in de komende inleiding.
Mocht er trouwens iemand beschikken over het gele boekje over de T.V van Hugo Hooftman, dan houd ik mij aanbevolen
voor een paar kopietjes van het hoofdstuk over de T.IX.
Andersom ben ik natuurlijk ook bereid anderen te voorzien van info of wellicht ook onderdelen.
Dat is een extra leuk facet aan het groepsbouwen :wink:.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Paulus de Boskabouwer schreef:
.
Mocht er trouwens iemand beschikken over het gele boekje over de T.V van Hugo Hooftman, dan houd ik mij aanbevolen
voor een paar kopietjes van het hoofdstuk over de T.IX.

Groeten,
Paul


Ik heb 'm ! Dat kunnen we dus wel combineren met de Hampden.

Gegroet!

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2010 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Super Nico, bij deze nogmaals bedankt!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2010 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Misschien te inspiratie; uit "Het vliegveld" 1939.

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2010 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Sjaak, ik ben zo blij met jouw bibliotheek :wink:!
Ik heb ook al wat artikelen opgedoken zodat ik me mentaal kan voorbereiden :D.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mocht er interesse zijn, ik heb hier de gebonden uitgave van het blad De Modelbouwer uit 1982, met daarin diverse artikelen over de Fokker T-IX en de bouw van een 1:16 model van Dhr Broos. (naast de T-IX, ook bekend van een :16 T-V en D-XXIII)
De gehele serie bevat oa foto's van het prototype in assemblage, aanzicht en div andere tekeningen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 1:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoi Biggles, ik heb die artikelen uit De Modelbouwer ook maar in kopieën van hele slechte kwaliteit van ca. 27 jaar geleden.
Inhoudelijk zijn ze zeer bruikbaar dus ik houd mij zeer aanbevolen voor een paar nieuwe (evt. scans).

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 2:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De scans komen er binnenkort aan. Ik bedacht me net dat ik ook nog een mooie doorzicht tekening versie heb tussen mijn reeks Fokker platen. Hier alvast een klein voorproefje. De full-size foto stuur ik ook wel door.

Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi Biggles! Hier had ik ook alleen maar een beroerd kopietje van.

Prachtig toestel hè!

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Gezien het historische karakter van deze groepsbouw leek het mij wel aardig om wat achtergrondinformatie over
dit toestel met jullie te delen als inleiding op het komende brouwproject.
Ik heb getracht de informatie uit diverse bronnen tot een klein leesbaar opstelletje te smeden.


Korte :roll: samenvatting van de geschiedenis van de Fokker T.IX (of T.9):

Na de succesvolle periode met o.a. de F.VII ondervond het bedrijf begin jaren dertig last van de economische crisis en de
toenemende concurrentie van buitenlandse fabrikanten die met steeds meer volledig metalen vliegtuigen op de markt kwamen.
Fokker had lang vastgehouden aan de gemengde bouwwijze maar men kwam toch tot inzicht dat dit achterhaald was.
Een slimme zet was het verkrijgen van de licentierechten voor de bouw van de Douglas DC-3 en het agentschap voor Europa.
Hiermee verkreeg men know-how en nieuwe kansen in de markt.

De markt voor militaire toestellen was in de jaren dertig ook niet geweldig.
Eigenlijk werden er alleen maar vliegtuigen afgenomen door de Nederlandse strijdkrachten.
Toen de oorlogsdreiging toenam, kwamen de toestellen van Fokker weer meer in de belangstelling.
Fokker had ook plannen voor een bommenwerper op basis van de DC-3, compleet met geschutskoepels.
In de jaren vlak voor de oorlog liet de firma Fokker zich nog van haar beste kant zien met een paar innovatieve ontwerpen.
De G.1 had natuurlijk een enorme indruk achtergelaten op de Parijse Luchtvaartsalon maar was door de
eerdergenoemde gemengde bouwwijze niet echt state of the art.
Met het Fokker D.XXIII-jachtvliegtuig, volledig metaalbouw en voorzien van een trek-en duwschroef rolde er
in 1939 wel weer iets heel aparts de fabriek uit.

Voor gebruik in Nederlands-Indië was de ML-KNIL op zoek naar een opvolger voor de Glenn Martinbommenwerpers.
In de eerste helft van de jaren dertig gold het volledig metalen Martinontwerp als modern maar een paar
jaar later waren de inzichten over de inzet van dergelijke toestellen en de heersende oorlogsdreiging de belangrijkste
redenen om eens verder te gaan kijken.
Er zou behoefte zijn aan 55 T.IX-bomvliegtuigen voor het ML-KNIL.
In de magere markt van die jaren was dit voor Fokker een mooie kans want er vlogen nogal wat Martins in Indië.
Afbeelding
Bron: Vliegwereld

Met opgedane kennis van de Douglasproducten werd voor het eerst een compleet eigen volledig metalen vliegtuig ontwikkeld.
Het ontwerp was afkomstig van Ir.Beeling en het was tot dan toe het grootste en zwaarste toestel ooit door Fokker gebouwd.
Afbeelding
Bron: internet

Het prototype T.IX (constructienummer 5615) maakte op 10 september 1939 zijn eerste vlucht met Leegstra.
Het spreekwoordelijke “If it looks right, it flies right” ging ook op voor de T.IX. Het vloog goed en was vrij stil,
een gevolg van de toegepaste motoren en propellers.
Afbeelding
Bron: Fokker, bouwer aan de wereldluchtvaart

Nu was de relatie tussen Fokker en het ML-KNIL niet zo heel hecht en al vaak op de proef gesteld.
Voor Indië kocht men uiteindelijk vaak vliegtuigen uit het buitenland en bleef Fokker met duur ontwikkelde prototypes zitten.
Zo verging het ook met de T.IX. Gebouwd volgens de specificaties van het KNIL maar uiteindelijk nooit geleverd.
Heel kort heeft het toestel met een ML-KNIL registratie TIX 701 gevlogen.
Afbeelding
Bron: 40 Jaar luchtvaart in Indië

Omdat de KLM weer bij concurrent Douglas had gewinkeld (DC-4/ DC-5) had Fokker het in oktober 1939 voor
elkaar gekregen om vier metalen verkeersvliegtuigen van het op de T.IX gestoelde ontwerp 193 te mogen leveren.
Ook hier gooide de oorlog roet in het eten en is deze F.24 nooit gebouwd.

De LVA (LuchtvaartAfdeeling, later ML- Militaire Luchtvaart) zag wel wat in het ontwerp van de T.IX als mogelijke opvolger van de T.V en
men is daarop verder gegaan met de proefvluchten.
Afbeelding
Bron: Vliegwereld

Het prototype voerde de pseudo-militaire registratie “970”.
De rozetten werden later vervangen door oranje driehoeken.
Helaas ging het toestel op 8 maart 1940 na ruim dertig vlieguren op z’n klep door een storing aan het landinggestel.
Afbeelding
Bron: Militaire luchtvaart in Nederlandsch-Indië in Beeld deel1

Er zijn daarna geen vluchten meer mee uitgevoerd.
Het toestel is voor de Duitse inval niet meer gerepareerd en overleefde opgeslagen in een hangaar ternauwernood
het bombardement op Schiphol. Op de foto zie je 'm achterin hangen.
Afbeelding
Bron: Salto Mortale, Fokker in bedrijf 1911-1996

De Duitsers hadden alleen maar belangstelling voor de Bristol Herculesmotoren vanwege de toegepaste schuiventechniek.
De laatste onderdelen van de T.IX zijn in de jaren zestig gesloopt, helaas!
Fokker heeft met de bouw van de T.IX bruikbare kennis opgedaan die na de oorlog weer van pas kwam bij de
ontwikkeling van de succesvolle F-27.

Techniek:

Lengte: 16.5 m
Hoogte: 5.1 m
Spanwijdte: 24.7 m

Afbeelding
Bron: Van Brik tot Starfighter

Motoren: 2x Bristol Hercules II 1375 pk
Vliegbereik: 2700 km
Snelheid: 400 km/h
Plafond: 8000 m
Bemanning: 5
Bewapening: 1 x 20 mm Solothurnkanon in de neus en
2 mitrailleurs in rug- en buikkoepel
Bommenlast: 2000 kg

Bouwjaar: 1938
Aantal gebouwd: 1
Afbeelding
Bron: Vliegwereld

Het is toch weer een heel verhaal geworden maar dat vinden jullie vast geen probleem hoop ik.
Uiteraard zijn opmerkingen en aanvullingen van harte welkom :wink:.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement