Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2010 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
DHH schreef:
Ah, ik vond de vleugels van mijn éénmotorige Na-27 al vervelend om te maken. Het moet al helemaal een vervelend karwij zijn om die voor de Fokker T-IX te maken. Sterkte!


Heb ik gezien, DHH, petje af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2010 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Deze heeft natuurlijk veuls te lang in een hoek gelegen.
Ik begon een beetje tegen het ding aan te hikken en kon mij voldoende verschuilen achter andere activiteiten zoals klussen in huis, vakantie en een P-40 en nog één en nog één...

De afgelopen tijd tussendoor rustig nagedacht hoe het nu verder moest met dit apparaat, want wat is dit een hopeloze kit, zeg.
Tja, het schoonschuren van de andere onderdelen is niet echt een aantrekkelijke klus maar dat weet je nu eenmaal met een vacuformmodel.
Nee, vooral de kwaliteit en de vorm van de onderdelen baarde mij zorgen (schijnt tegenwoordig "een uitdaging" te heten :? )
De vleugel- en staartdelen zijn niet strak en er zitten flinke bobbels in van de vacuümkanalen in de mal en de paneellijnen zijn net
de beruchte Matchbox trenches maar dan een slechte kopie daarvan.
Gek genoeg kloppen de afmetingen vrijwel exact met de tekeningen uit "De Modelbouwer". Da's wel weer hoopgevend!
Uiteindelijk heb ik besloten om het gehele staartstuk te scratchen en de vleugels en de motorgondels van KPL te gebruiken.

Eerst maar eens wat plamuur op de romp gesmeerd:
Afbeelding

Toen de motorgondels en de vleugeldelen vlak geschuurd. Nat met P400.
Om gelijkmatige druk uit te kunnen oefenen heb ik met ducktape een handvat op de vleugelhelften geplakt:
Afbeelding

De vleugels worden later doormidden gezaagd om de V-stelling te realiseren.
De horizontale en verticale staartdelen zijn uit een 4 mm polystyreenplaatje gezaagd, afgetekend en grofweg in vorm geschuurd.
Volgende stap is het in profiel brengen.
Van de motorgondels gebruik ik alleen het achterste deel. Voor de motorkappen zoek ik een goede donorkit.
De kappen van de Airfix-Hampden zijn niet conisch genoeg van vorm. Ik meen dat die van een Matchbox Beaufighter een betere basis bieden (iemand nog zo'n ding liggen?)

Afbeelding

Al met al wordt 't nog best een groot ding met een spanwijdte van ca. 35 cm.


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2010 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nah,

Heb ik voor niks de hampden toe gestuurd! :roll: :wink: . Helaas een beaufighter heb ik niet voor je....Maar ehh het is veel werk deze TiX, maar ik heb er natuurlijk alle vertrouwen in dat er straks weer zo'n fraai bouwwerk van je komt te staan die zeer uniek is. Ik hoop dat ie ook al een beetje op een TIX lijkt zo rond de 30e oktober. Ook een bijna TIX zou mooi op de tafel staan.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2010 12:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Citaat:
Ik meen dat die van een Matchbox Beaufighter een betere basis bieden (iemand nog zo'n ding liggen?)


Ik weet het niet zeker, zal vanavond even voor je kijken als ik thuis ben.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2010 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@Kitboy: die Hampden komt nog wel van pas hoor. Mocht ik er niet direct uitkomen met de motorkappen kan ik ook altijd nog proberen deze in de gewenste vorm te schuren.
Ik heb een paar hele fraaie Herculesmotoren van Vector liggen en die moeten natuurlijk wel mooi verpakt worden :wink: .
Nu kan ik nog niet garanderen dat op de ESM een toonbare T.IX te zien is maar we zetten ons beste beentje voort.
Natuurlijk sleur ik nog wat andere Fokkers mee die kant op maar dat stemmen we nog wel even af.

@Dave the doctor: zou mooi zijn, in principe heb ik alleen de motorkappen nodig.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Stoer dat je er weer aan bent begonnen! Zit ik zelf tegen een F-27 aan te hikken die perfect past vergeleken met wat jij je op de hals hebt gehaald. Uiteindelijk zal er weer een mooi model staan, zo heb je van de F-VII ook een kunstwerkje weten te fabrieken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Verder met de ruwbouw van de vleugels.
Het vleugelmiddenstuk is horizontaal, de vleugeldelen buiten de motorgondels staan in een V-stelling.
Eerst aan de hand van de tekening zes vleugelspanten uitgeknipt uit 0.5mm plasticard.
Naast het verkrijgen van de juiste doorsnede, dienen deze spanten straks ook als lijmvlakken tussen het vleugelmiddenstuk en de vleugeldelen.
Tevens is afgetekend waar de vleugels doorgezaagd gaan worden.
Afbeelding

Vervolgens zijn de vleugelhelften op elkaar gelijmd. Omdat het plastic her en der nogal dun is, heb ik een stukje ronde buis in de vleugelneus gelijmd.
Dit om te voorkomen dat het lijmnaadje tijdens verdere bewerking openknapt.
Afbeelding

De het onderste deel van de linker vleugel is een stuk smaller dan de rest.
Ik heb er voor gekozen om de vleugelneus gelijk te houden en het verschil in de achterlijst te laten vallen.
Afbeelding

De delen moeten nu eerst goed drogen. De planning is om dan de vleugelmiddenstukdelen haaks te schuren en te voorzien van een spant.
Daarna de vleugels aan de wortel zodanig afschuren dat deze onder de juiste hoek tegen de spanten van het middenstuk gelijmd kunnen worden.
Hiertoe wordt aan de vleugel ook een spant aangebracht om zo voldoende contactvlak te creëren.
In de spanten komen weer gaten zodat de vleugel over de liggers geschoven kan worden.
Kunnen jullie het nog een beetje volgen? :roll:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Duidelijk te volgen hoor.

Denk er wel om, je wilt iets wat eerst recht was, onder een hoek laten aansluiten. Ken je Pytagoras? Het schuine stuk zal iets groter zijn dan het rechte stuk. Maar je bent inventief genoeg om daar rekening mee te houden en er een oplossing voor te vinden (als je die la niet hebt).

Ik vind je buisoplossing erg goed en slim.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
tsjopper bob schreef:
Ken je Pytagoras?


Nee, niet persoonlijk...,

Maar ik denk dat het verschil beperkt blijft tot enkele tienden en dat daarmee de Wet van Alabastine intreedt :wink:.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 20:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Paul, ik heb de hele kast overhoop gehaald (toch al snel een doosje of 500) maar de Beaufighter zit er niet meer tussen, dus ik denk dat ik daar iemand anders al blij mee heb gemaakt.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement