Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Na een tijdje niet zo druk met modelbouw geweest te zijn geweest en af en toe eens aan MiG en Junkers gewerkt te hebben, was ik vanavond van plan de Junkers wat verf te geven en daarna de Fokker van Lozenge te gaan voorzien. Omdat Roden nog al eens de neiging heeft de vleugelsteunen te kort/lang te houden en/of de gaatjes daarvoor op compleet verkeerde plekken te zetten; of helemaal niet dat eerst maar eens passen.

De bedoeling was om hiervan een update te maken en daarna de how-to Lozengeplakken te laten zien. Ik ben bang dat ik echter een onherstelbare fout gemaakt heb bij de montage van de ondervleugel waardoor de bovenvleugel wel past, maar in een compleet verkeerde stand terecht komt.

Zo hoort ie:
Afbeelding
Zoals je ziet komt de N-vormige vleugelsteun ongeveer in lijn met het begin de de Lozenge en dus het eind van het plaatwerk van de motorkap.

Welnu, zo komt het op mijn model uit:
Afbeelding
Zoals je ziet, ondanks dat de foto wat vertekend, lijkt het er niet eens op. De steun zelf is niet de boosdoener, maar de hoek waarin ik de vleugel geplakt heb. Zoals eerder te lezen was heb ik hier aardig wat werk aan verzet om het passend te krijgen en al dat geduw en getrek en uitlijnen heeft er blijkbaar voor gezorgd dat ik die vleugel niet goed geplakt heb. De voorrand zit tever naar beneden. Op de zijtekening zie je dat de ondervleugel iets achterover helt, en de bovenvleugel nog iets verder. In mijn geval staat zelfs de bovenvleugel nog naar voren geheld als ik deze dry-fit, wat niet alleen in zij-aanzicht opvalt, maar in elk aanzicht, omdat de voorrand te laag staat en daardoor de hele vleugel te laag oogt. Bovendien zit hij veel te ver naar voren, wat vooral in boven/onderaanzicht opvalt.
Ik heb geprobeerd de struts te verlengen en de gaatjes aan de achterkanten zowat door de vleugels te boren, maar buiten dat je dan alle struts moet doen, ziet het er helemaal niet uit, omdat de vleugel nog steeds veel te ver naar voren staat.

Ik kan best veel fixen en heb een hoop geduld gehad met dit kitje, maar wat mij betreft is dit einde verhaal. Ik haal de bruikbare spullen eraf/uit en de rest gaat in de grote rommeldoos.
Mede Roden D.VII bouwers van deze planeet, trek er lering uit, en dry-fit alles, maar dan ook alles, voordat je ook maar iets of ergens lijm op zet.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Jammer te horen dat je ermee stopt, maar na al het werk dat je er al in hebt gestoken wel te begrijpen. In ieder geval een goede waarschuwing voor mij, ik heb het kitje ook liggen en kan me geestelijk voorbereiden. Weer een lastig Roden produkt.........zucht.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Jeroen,

Kun je de ondervleugels er niet gewoon afzagen en in de goede positie terugplaatsen, het is maar plastic...
Er zal wellicht wat plamuur- en schuurwerk bij komen kijken maar dat lijkt mij voor jou niet onoverkomelijk.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
En ik maar inkloppen 'al sal reg kom'! Suggestie van Paul lijkt mij het overwegen waard. Wel vreemd trouwens dat de hoek niet goed is, want volgens mij zaten er randjes aan de vleugel die in de romp moesten vallen en zodoende de hoek bepalen. Bovendien zit er net boven voorrand van de ondervleugel ook een gat voor een strut van de bovenvleugel. Vraag me dus af of het komt door jouw gefröbel of een onoplettendheid bij Roden (moeten we darvoor maar ergens een review opduiken).

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Eureka!

Opeens zit je je foto's nog eens te bekijken, en valt je op dat het voorste stuk van het N gedeelte wel erg lang is. Opeens heb je het... kort gewoon de achterste steun in zodat het geheel wat meer achterover kantelt. De rest past nog steeds niet, maar die zijn allemaal recht en dus makkelijk na te maken. De Gotha kit kwam met bergen extra steunen dus daar is vast wel iets bruikbaars uit te maken...

Gelijk beide kanten aangepast en de vleugel zit nu een stuk beter. Door de lengte zo'n 1,5mm in te korten bereik je al voldoende om het in elk geval optisch recht te breien. De vleugel schuift ook meteen een paar millimeter naar achter, waardoor deze optisch in elk geval weer klopt.

De enige andere optie zou inderdaad de vleugels afzagen en weer goed zetten zijn, hoewel ik spuiten en Lozenge plakken best leuk vind, vind ik 4x al wel genoeg ;)
Maar ik denk dat het zo wel goed gaat komen. :brouw: Ik heb er zo'n vertrouwen in dat ik gelijk maar de Lozenge op de ondervleugel geplakt heb.

Dat is eigenlijk best makkelijk; zeker in het geval van deze Roden doos. De tekening die achterop zit is namelijk exact op schaal 1/72. Dus als je die onder de kopieermachine legt en er even een kopie van trekt (je kunt natuurlijk ook het doosje kapotknippen :mrgreen:) kun je gemakkelijk een malletje van de onderdelen maken. Is je tekening geen 1/72 kun je die natuurlijk omrekenen, maar bij deze Fokker helpt het zeker dat de romp vlak is en dus eenvoudig te beplakken. Bij complexere vormen gebruik ik velletjes dun papier, die ik om de romp heen vouw met scherpe randen, zodat je ook een ruwe vorm krijgt.
Voor 't idee:
Afbeelding
Dan knipperdeknip:
Afbeelding
Vervolgens natuurlijk wel even passen of het erop lijkt:
Afbeelding

En alles nog even gezellig bij elkaar:
Afbeelding

Enfin, je hebt nu een voorbeeldvorm van je Lozenge. Vervolgens trek je die over op je vel Lozenge (in dit geval Techmod, wat geen losse banen zijn, maar 1 grote lap, wat voor dit soort dingen wel makkelijk is).
Afbeelding
Afbeelding
Ook dat pas je uiteraard even:
Afbeelding
Nog niet helemaal OK, maar komt aardig in de buurt! Na een paar flintertjes eraf geknipt te hebben, ziet het er éénmaal opgebracht zo uit:
Afbeelding

En herhaal voor de andere-/ boven-/onderkant natuurlijk. Let er bij de romp van een Fokker op dat de Lozenge in de lengterichting aangebracht is, dus in 1 lange baan. Op de bovenkant zijn er 3 banen: links, rechts (detail: die zit bij door Albatros gebouwde D.VIIs precies op zo'n kop t.o.v. de andere kant) en de bovenkant. De onderkant zit met een draad-door-oog-systeem aan elkaar, waardoor deze uit 2 helften bestaat.

Een vleugel werkt eigenlijk hetzelfde, al teken ik die meestal ietsjes groter af:
Afbeelding
Afbeelding
En eenmaal aangebracht. De randen vouw ik zelf om aan de onderkant, als dat allemaal droog is, schuur ik ze weg om randjes te voorkomen. Voordeel is dat je minder nauwkeurig hoeft te tekenen. Als alles goed droog is, moeten er ook nog rib-tapes aangebracht worden. Overigens is vleugel-lozengebanen bij een D.VII aangebracht in de vliegrichting, en zijn hoogte- en rolroeren apart bekleed, en die zijn dan wel weer haaks daarop (dus over de spanwijdte, in de breedte) bekleed. Ook komen er natuurlijk nog rib-tapes op, altijd leuk!

Tot slot nog wat over de Lozenge decals zelf, behalve het voordeel van dat het een grote lap is, is Techmod geen aanrader: erg kwetsbaar (schilfert/breekt heel snel, zowel droog bij knippen als bij opbrengen, maar ook ontzettend kwetsbaar als het droog is). Ook vind ik persoonlijk de kleuren erg fel, maar dat wil ik nog door getinte vernis of Tamiya smoke afzwakken als de ribtapes er op zitten.

Komt het hopelijk toch nog goed...

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed zo Jeroen, dat je toch doorzet !! Wellicht moet je de titel van je topic aanpassen, bijvoorbeeld:

Roden Fokker D.VII (Alb) 1/72 Past niet, gaat niet, wil niet, lukt niet - who cares, ik kwam - zag - en zal overwinnen !!!

Past wellicht niet helemaal in de regel, maar punt is denk ik wel duidelijk.

Kan me overigens niet herinneren dat ik destijd zoveel moeite heb moeten doen om het Revell-kitje in elkaar te zetten. Wellicht ben ik (was ik) niet zo nauwkeurig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De volhouder wint Jeroen, je toont een beste berg doorzettingsvermogen!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je kijkt even 5 minuten niet en hij heeft het probleem alweer opgelost! 10 punten voor je doorzettingsvermogen :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx mannen, ik stond echt op het punt om het hele zaakje te slopen, maar ik keek nog eens naar m'n eigen foto's en had een eureka momentje. Hopelijk komt het toch allemaal nog goed met deze D.VII
René, de Revell D.VII is misschien wat eenvoudiger, maar past 10x beter in elkaar. Het enige wat ik me daar van kan herinnernen, was dat ik de gaatjes in het midden van de bovenvleugel gevuld heb omdat de steunen daar niet uit kwamen. Daarna de pennetjes van de die steunen afgesneden en gewoon gelijmd waar ze uitkwamen. :)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2010 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi dat je er weer mee verder kunt, Jeroen.
Ik heb al meermalen met deze Rodenkit in m'n handen gestaan om een MLD-versie van te maken met een resinrompje maar ik heb uiteindelijk ergens op
een beursje een Revellkitje gescoord voor wel 1€. Leek mij een betere deal.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement