Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo Ron,

Ik moet zeggen dat het op de foto inderdaad wel wat dik lijkt. Heb je met visdraad niet het nadeel dat het wat gaat doorhangen? Of valt dat wel mee? Het voordeel van did draad is dat het stevig is en in sommige gevallen ook een soort van klem kan zetten....

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 18:31 pm
Berichten: 45
Gaaf vliegtuig! Ik heb ook een Nieuport, maar dan een 28 in schaal 1:72. Iemand tips welke dikte kabels in die schaal kloppen?

Hoe zet je de kabels vast? Gewoon elk recht stukje op de juiste lengte afknippen, boren, met wat lijm in het gaatje stoppen en laten drogen?

Heb je nu niet het probleem dat, als je het vliegtuig gaat verven je de draden ook verft?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo E.T.

Voor de schaaldikte van kabels zou ik je geen antwoord kunnen geven, ik doe het nu op mijn gevoel. Ik moet zeggen dat ik toch ga proberen om een dunnere kabel toe te passen, 0,20 mm visdraad. En dat is al behoorlijk dun. Ik verlijm het met CA lijm, en de kabels zitten bij mij in voorgeboorde gaatjes. Het is voor mij ook en kwestie van proberen hoor.... Ik heb ook wel eens iemand gehoord die wikkeldraad (voor elektrospoelen of zo) gebruikt, dat is wat stijver dan visdraad, en misschien voor een kleinere schaal zoals de jouwe beter geschikt.

Ja inderdaad je verft de draden mee, maar met een penseeltje is dat volgens mij zo bijgewerkt!

Ach, we zullen zien, het blijft een hobby, en we blijven proberen.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 18:31 pm
Berichten: 45
Oke, dat is duidelijk! Wikkeldraden voor spoelen is wel een goed idee, maar naar mijn idee en ervaring gaat dat vrij snel stuk bij te veel bewegen. Ik kijk binnenkort wel even bij de modelbouwwinkel of zij nog wat leuks hebben. En het blijft inderdaad proberen, dat vind ik nou juist het leuke van deze hobby.
Wat is CA lijm eigenlijk?

Hoe boor je die gaatjes trouwens? Een klein boortje in een handdinkie? Dat zag ik tenminste op een van je foto's. Het lijkt me niet dat je een accuboor ofzo gebruikt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo E.T.

CA is de afkorting van Cyano acrylaat, ook bekend als contact lijmen of seconde lijm. :)

Verders boor ik de gaten inderdaad met een handboortje van Proedge. Ik gebruik boortjes van af 0,4 mm t/m 2 mm. En ik gebruik inderdaad geen accuboortje o.i.d., ik vind persoonlijk dat je met een handboortje meer controle hebt, en je hebt ook minder ruimte nodig.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 18:31 pm
Berichten: 45
Ah. Dat ken ik wel:) Doe je dat dan eerst in het gaatje of doe je het op het draad en doe je het dan in het gaatje? Mijn ervaring met seconde lijm is dat het heel waterig is en dus snel uit zo'n gaatje zou lopen en uiteindelijk de hele vleugel/romp behalve het gaatje onder de lijm zit.

Kom je met zo'n handboortje wel door door het plastic heen? Ik heb laatst geprobeerd een 1mm boortje te gebruiken, maar ik kwam niet door de vleugel (nu gelukkig maar, want dat zou een veels te groot gaatje worden)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Ik doe een druppel op het draadje! Het scheelt inderdaad wel wat voor soort CA lijm je gebruikt, ik heb wat dikkere, meer stroperig en inderdaad hele dunne, waterdun. Je hebt ook nog een gel achtige maar die heb ik nog nooit gebruikt. Gewoon een tubetje bison of pattex werkt prima hoor! Ik doe meestal een druppie op een stukje aluminiumfolie, niet te veel, want het droogt in. Als je het direct op je model druppelt uit de tube kan het wel eens te veel zijn :evil: . En dan bijvoorbeeld met een speld de lijm overbrengen op je te lijmen onderdeel. Ik heb de speld in een kurk van een fles geprikt, zodat ik een soort van handvat heb :wink:

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo.

Ik heb geprobeerd de draden te vervangen, maar het werd geen succes :oops: , dus ik laat het maar zo.... Ik heb nog een Nieuport 17 staan uit de Flyboys serie, daar zal ik een betere poging wagen. :?

Ik heb de eerste grondlaag van zwart aangebracht, als voorbereiding op de Alclad II, morgen nog een laagje zwart en dan het aluminium erover....

Afbeelding
Op de romp heb ik een beetje te schraal gespoten zie ik, op de fot lijkt het of er helemaal geen verf zit, maar hier valt het best mee!

Afbeelding
En nog een overzichtje....


8) Stuntman out......
heb het ff gehad.... ga pitten :|


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo luitjes,

Ik heb de Nieuport in de aluminium kleur gespoten. Alleen hij is wel errug aluminium zeg maar!

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand misschien tips om dit wat af te zwakken, drybrush of een ander idee?
Ik heb het model met Alclad II gespoten, de staart wordt alleen nog wit gespoten, ben inmiddels aan het afplakken!

Ik hoor graag wat van jullie.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2009 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Inderdaad, hij blinkt als een honde.... in de maneschijn :) .
Ik denk dat als je er nog een laag matte finish overheen legt de kleur wat wordt 'gedowntoned'. Misschien ook met een druppie grijs of zo erdoor. Zelf nog nooit geprobeerd dus ik kijk rustig toe :D .

Groet, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement