Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 6:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2009 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
en een kleine update tussendoor

De romphelften zitten op elkaar, de headrest is verwijderd en dichtgeplamuurd. Verder is de ondeste vleugel en achtervleugel aangebracht.

Afbeelding

Er moeten nog wel wat kieren dichtgeblubberd worden met putty.....
Afbeelding
Hier aan de onderkant dus...

Afbeelding
...en hier bij de achtervleugel. Ik heb de sleufgaten aangebracht voor de bedieningkabels. Er moeten op de vleugel ook nog kleine etchdelen aangebracht worden, maar dat doe ik pas na het plamuren en schuren :P

En tot slot de motor, een white metal model van Aeroclub Models'. Ik heb hem aluminium gespoten, en de delen geschilderd. Misschien alleen nog een wash aanbrengen.
Afbeelding

Maar nu eerst maar eventjes met putty aan de slag.... :lol:

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2009 23:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Het kan door de flits komen, maar ik vindt dat de motor je nu echt tegemoet springt.
Dus een washje zou ik zeker doen!
Ziet er verder goed uit!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2009 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
't zal inderdaad door het licht komen, maar een wash krijgt hij zeker nog wel. In werkelijkheid (het echte werk zeg maar...) is de motor veel donkerder.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
kleine tussenstand....

De vleugels zijn gelijmd met de benodigde steunen. Ik twijfel nog wanneer de rigging erop zou moeten :? Voor of na het verven, heeft iemand advies :?: :?: :?:
Ik gebruik in elk geval 0,3 mm verenstaal voor de rigging, lekker dun maar toch stevig genoeg.... :P

Een paar foto's

Afbeelding
Gewoon een plaatje van de voorkant, ik moet wel zeggen dat de macrostand weinig vergevingsgezind is..... In werkelijkheid lijken de naden allemaal veel minder, of zie je ze zelfs niet.

Afbeelding
Een overzichtje... Inmiddels is het middelste gat in de bovenste vleugel gedicht met een stukkie plastic en gladgeschuurd.... :D

Afbeelding
...en een close-up van het landingsgestel, met een klein stukje foto ets....
De wielen gaan er pas op het allerlaatst op....

Nog ff verder knutselen, ik hoop vanavond al wat aan het verfwerk te kunnen doen....

Tips, trucs, commentaar, maar ook complimenten zijn welkom.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Netjes gebouwd! Als je staal draad gebruikt zou ik dat als laaste doen ik ben wel benieuwd hoe dat spul eruit ziet Fotos graag!!!
Ik spuit/schilder het model altijd voordat de topwing erop gaat omdat je dan nog overal goed bij kunt, ben bang dat het bou jou modeletje een hele klus wordt vooral de voorkant van de romp, onder de bovenste wing.
Meschien was het handig geweest om voordat je het model inlekaar had gezet kleine deukjes met een 0,3 boortje had gemaakt waar dan het staaldraadje mooi in past zodat je bijna geen lijm hoeft te gebruiken.
Reden dat ik dit zeg is dat ik bang ben dat als je het met sec lijm vast zet je dat gaat zien wegens ophoping van de lijm.

PS zeer graag fotos of info over je staal draad waar je dat vandaan heb wegens ik strax een staaken ga maken!

Groetjes Ron
en Suces!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo Ron,

Bedankt voor het compliment. Van je Topwing is een goede, helemaal niet aan gedacht, waar ik wel aan had gedacht :lol: is om de gaatjes voor te boren met een 0,4mm boortje waar ze de vleugelsteunen raken en in de romp komen.

Wat mij er trouwens aan herrinert om de uitlaten nog uit te boren...... :wink:

Het verenstaal schaf ik aan bij Muco Modelbouw Ze hebben in verschillende diameters, van 0,3 t/m 8 mm :mrgreen:
Het is van Aeronaut, dus je kan ook nog even googelen....

Afbeelding
Op de foto is het te zien, samen met een stukje van 0,8 mm. Het boortje is 0,4 mm. Als referentie heb ik er eventjes een oud hollandsche stuiver naast gelegd. Het materiaal vind ik zelf geschikt omdat het zichzelf "strekt", je hoeft het dus niet recht te maken als bij messing of ijzerdraad. Het nadeel is wel dat wanneer er een knikje o.i.d. inzit dit er bijna niet meer uitgaat, but, who cares!!! voor € 0,25 heb je weer een meter :lol:

Hoop dat je er wat aan hebt.

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
ps...

ze hebben het ook bij Krikke in Groningen

:mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
THX :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2009 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Ik ben weer even bezig geweest,

Ik had gehoopt hem vanavond minimaal in de grondlak te krijgen, maar dat gaat niet lukken meer. Ik heb, behalve de wielen en het windscherm, nu wel alles op, of aan het model zitten....
Oh ja, de motor, prop en cowling zitten erop voor de dry-fit (of voor de foto, zo u wilt)

Ik ben bezig geweest met het aanbrengen van de spandraden. Ondanks dat ik het voorbereid had door het boren van gaatjes vooraf was het toch nog een hele klus :roll: Maar we hebben het gered..... :lol:

Wat nu nog rest is de bedieningsdraden van de rolroeren en het richtings roer. Ik wil dit met wikkeldraad doen, of draad uit schellekoord of zoiets...pfft. Ik heb daar nog niet zo veel ervaring mee. Ik moet daarvoor nog wel eventjes de gaten in de romp uitboren. :shock: Maar ik denk wel dat ik deze draden pas aanbreng na het verven van het model, en misschien wel pas na de decals...... 8)

Verder heb ik de uitlten ook nog even uitgeboord.

Nou ja... hier dan maar ff de foto's... :P

Afbeelding
Vooraanzicht met de Le Rhone motor van Aeroclub Models, een white-metal gevalletje.... Hier inmiddels voorzien van een wash.......

Afbeelding
Zijaanzicht, goed te zien de uitgeboorde uitlaat, met 0,6 mm uitgeboord.

Afbeelding
Vanachteren, met een blik op de cockpit

Afbeelding
Staart en rolroer, met de bediengsdingen, waar de draadjes nog aan moeten :roll:

Afbeelding
Een blik in de cockpit

Afbeelding
Een blik van opzij, ook weer goed de uitgeboorde uitlaat te zien.

Afbeelding
De onderkant, er was nog wel wat putty en schuurwerk nodig om het strak en vlak te krijgen... :wink:

Afbeelding
Ten slotte nog een shot van de voorkant, met de propeller. Ik zie vaak van die mooie geschilderde op de forums, dat goed het gelaagde te zien is. Heeft iemand tips daarover....

8) Stuntman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2009 3:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Als je de prop een houtkleur wil geven is heel simpel.

Als eerste breng je een zandkleur aan liefst matt, vervolgens kun je of met verf of met potlood een donkere/licht bruin net wat je zelf wil of mooi vindt de hout nerf maken dus streepjes trekken.
Ik houd er meestal een voorbeeld foto bij van een echte prop van het vliegtuig.
Als laaste breng je een laagje tamiya Clear orange X26 aan je zult zien dat het gelijk op hout lijkt!
Hoe meer lagen je van X26 aanbrengt des te donkerder je hout word.
Hetgeen wat hier boven staat kun je veel variatie in doen zoals ook met Clear Yellow of lichtbruin als basis kleur enz enz.
Ik Ga binnenkort een plaatje styreen met vershillende soorten hout maken met daarop de benodigde kleurengeschreven, heb ik een overzicht voor mezelf.

Wat betreft je besturings kabels zou ik visdraad gebruiken, ik heb visdraad van 0,08mm liggen.
Ik trek een lengte van de rol en zet een merkstift op het visdraad en trek dan de hele draad langs de merkstift, resultaat is dat je een zwarte draad heb.
Wat je ook kan doen is draadjes tussen iets spannen.
Waar ik nu mee bezig ben, gewoon vast geplakt met tamiya tape aan beide kanten lengtes van ongeveer 25 cm.
Daarna met Tamiya gunnmetal spuiten aangezien het in het echt ook een staal kleur is.

Ik moet zeggen dat ik je draadjes toch wel iets aan de dikke kant vindt voor dit model maar dit is mijn mening.
Voor de rest ziet het er goed uit netjes gemaakt ook!

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement