En voordat we kunnen constateren dat we opnieuw tien jaar verder zijn zonder dat er iets is gepresteerd maar rap wat plakkerts op de romp en vleugels gezet. Het inmiddels ter ziele gegane Flevodecals had destijds een decalset met toestellen van het 334 squadron (met ik meen te herinneren de Beaver, Dakota en Troopship) ontworpen en in de markt gezet. Daarin opgenomen diverse Troopship mogelijkheden gebaseerd op zowel Airfix als ESCi. Zoals met zoveel modelbouwspul had ik die niet direct gekocht onder het mom van 'da komt nog wel 'ne keer' met als gevolg dat ik riant achter het net viste. Bummer!!! Toevallig had ik een aantal jaar geleden op de ESM - bij Coen nota bene - een afgeprijsde Airfix Fokker Friendhip kit gekocht met een grote sticker op de doos die vermeldde 'EXCLUSIEVE NL SPECIAL! 3 Koninklijke Luchtmacht varianten mogelijk! Kennelijk waren de uitroeptekens ook in de aanbieding.
Afijn, in die doos zit dus een velleke plakkerts voor mijn Troopship, want de meeste decals zijn nu niet direct ontworpen voor de ESCi dan Airfix kit. Die Nederlandse rozet past toch wel nietwaar? En inderdaad, die paste prima. Net zoals de andere plakkers. Ik ben wel de mist in gegaan met de walkways. De begrenzing had waarschijnlijk door moeten lopen tot de vleugeluiteinden (en zo had ik ze ook in eerste instantie aangebracht). Door een wat vaag instructievel de boel nog snel losgeweekt en naar binnen verplaatst......en toen hield ik twee streepjes over (die dus over de rug van het toestel aangebracht hadden moeten worden). Als jullie het niet verder vertellen doe ik het ook niet.
De '3 Koninklijke Luchtmacht varianten' waren de C-1, C-2 en C-3 in verschillende jasjes gestoken en om een of andere reden wilde ik die niet maken: die hadden geen grote vrachtdeur en geen 'para deuren'. Derhalve de 'C-5' decals van de ESCi sheet genomen en omdat ik toch al met dat velletje bezig was ook de opschriften van de para deuren hiervan gebruikt. Nadeeltje is dat registratie op de neuswieldeuren niet meer in het budget van ESCi zat dus die moet ik zelf maken of 'bij elkaar sprokkelen'.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, gelet op de leeftijd van dit spul, alvast maar een laagje Microscale liquid decal film erop gesmeerd. Dat had ik - denk ik - beter niet kunnen doen, of ik had meer geduld moeten betrachten om de prut goed uit te laten harden: bij het aanbrengen de decals en vervolgens wegdrukken van alle vocht en lucht onder de decals begon die Microscale wat te vervellen. Ben er verder maar van af gebleven, maar uiteindelijk zijn er wel wat kleine luchtbellen achtergebleven, kleine smerige etterbakken!
Nu heb ik geen goede referentiefoto's van de Troopship en die 1:1 uitvoering naast de glasbak op Soesterberg is overgespoten dus die vertrouw ik niet helemaal. Toch heb ik zo her en der wat 'onderhoudssymbolen' gezien en zo her en der aangebracht; vooral onder de vleugels (wat bij elkaar gesprokkeld uit de spare box en wat ik ooit zelf heb gemaakt en over gehouden).
Dit alles heeft aan de bovenkant grotendeels een 'coat' Alclad II 312 Klear Cote Satin gekregen ter bescherming. Tijdens de spuiterij zag ik opeens op een motorgondel een decal die niet netjes strak zat (ook oude troep) en die moest nog wat set en sol over de kop krijgen. Daarnaast zag ik nog een beschadiging op een 'de-icing boot' die ik nog moet herstellen. Mwah. Die satijn laag is nog niet zo verkeerd. Ik wil hierna met nog wat kleurpoedertjes wat vervuiling aanbrengen en weet nog niet of ik daarna een matte laag aanbreng of nogmaals deze satijn tevoorschijn haal. Tijd zat om na te denken want zover zijn we nog lange niet. De satijnjas is nog wat 'sticky' en daarom laat ik deze knaap voorlopig even met rust.
Okay dan, hieronder de megapixels van mijn noeste arbeid uitgestort ter leeringh en de vermaeck....
Cheers, Peter