Na 2 aanvallen op alternatieve doelen omdat Londen schuil ging onder bewolking was het op 13 juni 1917 zover.
Op de vliegvelden van St. Denis Westrem en Gontrode word sinds zonsopkomst koortsachtig gewerkt om de Gotha's in gereedheid te brengen. Hoewel een aantal toestellen om 10.00hr. nog niet klaar is, besluit Hauptmann Brandenburg op advies van de meteorologische dienst te vertrekken. Rond 15.00hr. worden zware onweersbuien verwacht en de bommenwerpers moeten terug zijn voor deze losbarsten.
Zodoende vertrekken 20 Gotha's richting Londen. Onderweg moeten 6 toestellen terugkeren wegens motorproblemen (De betrouwbaarheid van de Mercedes D-IVa motoren was door gebruik van inferieure materialen slecht) zodat de aanval met slechts 14 Gotha's wordt uitgevoerd.
Het weer bepaalde vaak het succes of falen van een aanval
(Bron: The sky on fire)
In Londen kan men de motoren al van ver horen. Mensen lopen naar het raam of naar de tuin om naar boven te staren, door het heldere weer zijn de bommenwerpers duidelijk zichtbaar. Het luchtalarm is nog niet uitgevonden en maar weinigen realiseren zich dat het Duitse toestellen zijn die zich zo onverstoorbaar boven Londen vertonen. Luchtaanvallen op steden ver achter de frontlinie zijn iets totaal nieuws en niemand neemt de moeite dekking te zoeken.
unieke opname van een Gotha boven Londen
(Bron: Gotha!, Windsock publications)
Op een signaal van Brandenburg verspreidden de tot dan in formatie vliegende Gotha's zich, op zoek naar de hun toegewezen doelen.
Na rustig hun bommen te hebben afgeworpen gaan de bommenwerpers weer in formatie vliegen en keren terug naar België. Op de terugweg proberen 4 Engelse jagers de Gotha's te onderscheppen, maar ze worden door het afweervuur van de bommenwerpers verjaagd. Om 15.00hr. landen de Gotha's zonder verliezen op hun vliegvelden, een half later barst de voorspelde onweersbui los. Met hagelstenen zo groot als duiveneieren waren er onder de terugkerende toestellen zeker slachtoffers gevallen.
In Londen vallen bij deze aanval 62 doden en 423 gewonden. Hieronder zijn 16 dode en 30 gewonde kleuters door een 50 kg. bom die hun school raakte. Dit was het grootste aantal slachtoffers dat tot nu bij een luchtaanval was gevallen en zelfs 2/3 van het totaal aantal slachtoffers van
alle tot dan toe uitgevoerde Zeppelin aanvallen.
De Duitsers zijn bij terugkeer opgetogen. Eindelijk hebben ze een slag aan Londen uit kunnen delen! s'Avonds in het kasino is het een groot feest en het moreel van de Duitse bevolking krijgt een enorme oppepper. Brandenburg is de held van de dag en wordt de volgende dag bij de keizer ontboden. Samen met zijn piloot ,Oberleutnant von Trotha, vertrekt hij in een Albatros 2 zitter naar Kreuzenach. Brandenburg wordt door de keizer onderscheiden met "Pour le Mérite", de hoogste onderscheiding die keizerlijk Duitsland kent. Tijdens de start voor de terugvlucht sputtert de motor van de Albatros en deze stort neer. Brandenburg wordt zwaargewond uit het wrak gehaald en von Trotha is dood. Brandenburg wordt opgvolgd door Hauptmann Kleine, maar als Kleine op 12 december 1917 wordt neergeschoten is Brandenburg voldoende hersteld om het commando van kagohl 3 weer op zich te nemen.
Pour le mérite
(Bron: Wikipedia)
-Bovenstaand verhaal over de eerste Gotha aanval op Londen was voor mij aanleiding om Gotha 405/16 te bouwen,
volgens mij het toestel van Brandenburg. Roden geeft (heel eerlijk) toe een fictief nummer voor Brandenburgs toestel te hebben gekozen.
Brandenburgs toestel??
(Bron:
Gotha GIV Englandflieger)
Dhr. Genth, kleinzoon van een waarnemer/commandant op de Gotha ten tijde van de aanvallen op Londen claimt op
zijn website dat de 405/16 het toestel van von Trotha was. In "the sky on fire" verteld Fredette dat von Trotha de vlieger van Brandenburg is. Deze redenatie doortrekkend is de 405/16 dus ook het toestel van Brandenburg. Ik geef toe dat het geen waterdicht bewijs is, maar voor mij is het voldoende motivatie om dit specifieke toestel te bouwen!
Gr. Sjaak
[edit]aangepast, het eerste deel was in de verleden tijd geschreven, de rest in tegenwoordige tijd