Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Roden's Gotha GIV 405/16
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2008 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Na 2 aanvallen op alternatieve doelen omdat Londen schuil ging onder bewolking was het op 13 juni 1917 zover.
Op de vliegvelden van St. Denis Westrem en Gontrode word sinds zonsopkomst koortsachtig gewerkt om de Gotha's in gereedheid te brengen. Hoewel een aantal toestellen om 10.00hr. nog niet klaar is, besluit Hauptmann Brandenburg op advies van de meteorologische dienst te vertrekken. Rond 15.00hr. worden zware onweersbuien verwacht en de bommenwerpers moeten terug zijn voor deze losbarsten.
Zodoende vertrekken 20 Gotha's richting Londen. Onderweg moeten 6 toestellen terugkeren wegens motorproblemen (De betrouwbaarheid van de Mercedes D-IVa motoren was door gebruik van inferieure materialen slecht) zodat de aanval met slechts 14 Gotha's wordt uitgevoerd.

Het weer bepaalde vaak het succes of falen van een aanval
Afbeelding
(Bron: The sky on fire)

In Londen kan men de motoren al van ver horen. Mensen lopen naar het raam of naar de tuin om naar boven te staren, door het heldere weer zijn de bommenwerpers duidelijk zichtbaar. Het luchtalarm is nog niet uitgevonden en maar weinigen realiseren zich dat het Duitse toestellen zijn die zich zo onverstoorbaar boven Londen vertonen. Luchtaanvallen op steden ver achter de frontlinie zijn iets totaal nieuws en niemand neemt de moeite dekking te zoeken.

unieke opname van een Gotha boven Londen
Afbeelding
(Bron: Gotha!, Windsock publications)

Op een signaal van Brandenburg verspreidden de tot dan in formatie vliegende Gotha's zich, op zoek naar de hun toegewezen doelen.
Na rustig hun bommen te hebben afgeworpen gaan de bommenwerpers weer in formatie vliegen en keren terug naar België. Op de terugweg proberen 4 Engelse jagers de Gotha's te onderscheppen, maar ze worden door het afweervuur van de bommenwerpers verjaagd. Om 15.00hr. landen de Gotha's zonder verliezen op hun vliegvelden, een half later barst de voorspelde onweersbui los. Met hagelstenen zo groot als duiveneieren waren er onder de terugkerende toestellen zeker slachtoffers gevallen.

In Londen vallen bij deze aanval 62 doden en 423 gewonden. Hieronder zijn 16 dode en 30 gewonde kleuters door een 50 kg. bom die hun school raakte. Dit was het grootste aantal slachtoffers dat tot nu bij een luchtaanval was gevallen en zelfs 2/3 van het totaal aantal slachtoffers van alle tot dan toe uitgevoerde Zeppelin aanvallen.

De Duitsers zijn bij terugkeer opgetogen. Eindelijk hebben ze een slag aan Londen uit kunnen delen! s'Avonds in het kasino is het een groot feest en het moreel van de Duitse bevolking krijgt een enorme oppepper. Brandenburg is de held van de dag en wordt de volgende dag bij de keizer ontboden. Samen met zijn piloot ,Oberleutnant von Trotha, vertrekt hij in een Albatros 2 zitter naar Kreuzenach. Brandenburg wordt door de keizer onderscheiden met "Pour le Mérite", de hoogste onderscheiding die keizerlijk Duitsland kent. Tijdens de start voor de terugvlucht sputtert de motor van de Albatros en deze stort neer. Brandenburg wordt zwaargewond uit het wrak gehaald en von Trotha is dood. Brandenburg wordt opgvolgd door Hauptmann Kleine, maar als Kleine op 12 december 1917 wordt neergeschoten is Brandenburg voldoende hersteld om het commando van kagohl 3 weer op zich te nemen.

Pour le mérite
Afbeelding
(Bron: Wikipedia)



-Bovenstaand verhaal over de eerste Gotha aanval op Londen was voor mij aanleiding om Gotha 405/16 te bouwen, volgens mij het toestel van Brandenburg. Roden geeft (heel eerlijk) toe een fictief nummer voor Brandenburgs toestel te hebben gekozen.

Afbeelding

Brandenburgs toestel??
Afbeelding
(Bron: Gotha GIV Englandflieger)

Dhr. Genth, kleinzoon van een waarnemer/commandant op de Gotha ten tijde van de aanvallen op Londen claimt op zijn website dat de 405/16 het toestel van von Trotha was. In "the sky on fire" verteld Fredette dat von Trotha de vlieger van Brandenburg is. Deze redenatie doortrekkend is de 405/16 dus ook het toestel van Brandenburg. Ik geef toe dat het geen waterdicht bewijs is, maar voor mij is het voldoende motivatie om dit specifieke toestel te bouwen!

Gr. Sjaak

[edit]aangepast, het eerste deel was in de verleden tijd geschreven, de rest in tegenwoordige tijd

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op di 02 sep, 2008 11:31 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2008 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Citaat:
Op de vliegvelden van St. Denis Westrem


Dat is Sint-Denijs-Westrem bij Gent. Op de terreinen van wat nu Flanders Expo is. Het vliegveld is gesloten in 1985.

Saint-Denis Westrem was toen de franse naam. Vlaanderen was toen zwaar verfranst. Zowat alle plaatsnamen waren verfranst of in franse spelling geschreven: Gand (Gent), Ypres (Ieper), Roulers (Roeselare), Coxyde (Koksijde), enz...

Meer info hier: http://www.airfield-ghent.be/history/index.html

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2008 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Kijk!

Dat is toch weer leuke aanvullende informatie. Toch handig dat er een Vlaming meedoet!

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2008 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Inmiddels is de bouw begonnen, maar ik vraag me af wat ik me in (opperwezen naar keuze)snaam op de hals heb gehaald. Het is pas mijn 3de tweedekker en m'n 2de kit met PE. Het begint al met het verzagen van de romp om deze van een G-V naar een G-IV te wijzigen.
Afbeelding

Verder moet er aan de binnenzijde van de romp het een en ander worden glad gemaakt.
Afbeelding

Bovendien is de handleiding bij het PE setje niet echt duidelijk (welk merk is dit trouwens, Nico?) en mist er een film velletje? Op zich niet erg, dit is voor het instrumentenpaneel (3 metertjes) en voor de Cellon ruiten. De clear parts van de kit zien er echter goed uit dus die ga ik waarschijnlijk gebruiken.

Al met al een model waar ik mijn handen vol aan zal hebben!

@Wienne: Bedankt voor de extra info betreffende Sint Denijs Westrem. In mijn inleiding heb ik ervoor gekozen de franse versie te laten staan, dat past naar mijn mening beter in de context van die tijd.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2008 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
[edit]aangepast, het eerste deel was in de verleden tijd geschreven, de rest in tegenwoordige tijd


Helemaal goed Sjaak! Houd de Nederlandse taal in ere, kunnen die MSN-ers nog wat van leren :wink:.
Als boekenwurm heb je een mooi intro gedistilleerd uit je Gotha-documentatie.

Tja, die Gotha is geen peuleschilletje. Je weet 't als je een zaag nodig hebt geef je maar een seintje.
Is Roden eigenlijk een beetje duidelijk over de interieurinrichting en de kleuren daarvan?
Bij zo'n cabrioletbommenwerper kijk je overal naar binnen lijkt mij.

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2008 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De romp was ter hoogte van de cockpit grotendeels van triplex, dus ik zou zeggen "varnished wood". Ik was gisteren bij mijn vriend Paul, alias Flute op dit forum, in huis (hij is nu ivm familie omstandigheden in Engeland en zal daardoor pas op een later tijdstip bij deze groepsbouw instappen) en heb daar een blik geworpen op het interieur van zijn gebouwde 1/48 Gotha (niet die van Aurora, maar een resinkit van ik dacht Tom's Modelworks), het kwam me grotendeels over als genoemde kleur.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, eindelijk weer eens tijd om wat te posten. De laatste week ben ik niet veel aan bouwen toegekomen. Mijn moeder werd van de week 80(!) en daar moest natuurlijk wel het een en ander voor georganiseerd worden. Tevens moest de laptop van mijn nichtje virusvrij gemaakt worden, is de jiu jitsu training weer begonnen en stelde mijn werkgever het ook op prijs als ik zo nu en dan verscheen.

Desondanks heb ik toch nog iets kunnen doen. Zo heb ik mijn geduld op de proef gesteld door een PE parabellum in elkaar te fröbelen. Het PE setje van Nico is van ontzettend dun messing waardoor het redelijk eenvoudig is om een mooie ronde koelmantel te vouwen. Het Eduard PE setje van m'n Albatros was aanmerkelijk stugger en dat kreeg ik niet netjes rond. Nu nog het magazijn (4 delig) en dan heb ik er één klaar. De ander volgt als ik me weer eens héél rustig voel :mrgreen: .

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels is de romp aan de binnenkant glad afgewerkt, is het tussenstuk geplaatst en heb ik de tunnel aangebracht. Ook heb ik de eerste kleur op de rompbinnenzijde aangebracht. Hier ga ik proberen een houtnerf structuur op aan te brengen zoals ik dat op de Albatros heb gedaan.
Verder moet ik nog uitvissen hoe ik het best de PE delen in de romp kan aanbrengen, dit in verband met het schilderen en het plaatsen van de ramen in de romp.

Afbeelding

Het is me trouwens niet gelukt het tussenstukje van de romp helemaal precies aan te brengen. Hierdoor is er wat lengteverschil ontstaan tussen de 2 romphelften. Ik hoop dat dit voor de verder bouw geen gevolgen heeft, we zullen zien. Het is, zoals Nico al opmerkte, geen kit voor beginners!

Afbeelding
Afbeelding

Dit was het dan tot zover, van de week weer verder!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dat ziet er goed uit zeg! :) Ik heb er zelf ook een PE-setje bijgekocht, maar ik had eigenlijk al besloten dat ik m'n handen al meer als vol had aan alleen de Gotha zelf, dat ik toch maar de angsthazenroute gekozen heb en het setje niet ga gebruiken.

Ik vind deze Gotha's zo gaaf, dat dit niet de laatste zal zijn die ik ga maken. Die draadjes zijn inderdaad verslavend ;)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2008 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 07 apr, 2008 16:21 pm
Berichten: 118
Woonplaats: Waarschoot
Ik heb zo mijn twijfels over Part PE, die mannen willen zodanig veel in PE doen, dat het niet meer doenbaar is. Ik heb een Se5 van Roden gebouwd met PE en een zonder. Die zonder was een plezier om te bouwen, staat al een paar jaar in de kast en is een bjoetieken en die met zit nog altijd in de doos te wachten tot ik de courage heb om er verder aan te doen...

Probleem is dat Part om de één of andere reden altijd dat interne frame-werk doet in PE. Dat is totaal onrealistisch, want veel te plat. Moeilijk te bouwen, gans het interieur moet afgeschuurd worden tot het er op de één of andere manier in past. En moeilijk af te werken omdat de kruisdraden tussen de spanten meegeëtst zijn. Anders doe je eerst al je schilderwerk en trek je daarna je kruisdraden.

Bovendien zit er spul tussen waarvoor je een getrainde spin of moet hebben om ze te kunnen bouwen, zo petieterig. Ze werken ook heel erg graag met het opbouwen van onderdelen door verschillende laagjes PE boven elkaar.

Nu, er zit wel atlijd heel mooi en heel goed bruikbaar spul op hun fretjes, dus het is niet al weggegooid geld. Tenslotte gebruik ik zelden van een PE-fret alles, ook van Eduard. Er zijn vaak dingen die ofwel mooier zijn in de kit of beter zelf te maken (3D-vormen bvb, PE is en blijft plat...)

Wienne

_________________
Roeselaarse Modelbouw Vereniging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 sep, 2008 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Helemaal mee eens,

Wel vind ik PE prats ideaal voor Spandau- en ParabellumBoembrengers!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement