Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Aangezien Sidney zo goed is geweest, mij een centerline tank te doneren voor de A-4 en ik met de Corsair zo goed als klaar ben, met de Strutter even niet verder kon en de A-4 toch wel begon te kriebelen, heb ik alle plamuurplekken even met zwarte verdunde Aqua ingesmeerd.

Bijna strak:
Afbeelding

De naad van de inlaat zit niet op een paneellijn, die zit daarachter... is nu bijna strak:
Afbeelding

Dit was het slechtste deel van de kit, 'shot short' noemen ze dat geloof ik, met ander woorden, er miste gewoon een stuk van de romp. Dit heeft nog wat liefde en aandacht nodig.
Afbeelding

De neus is goed, één van de sinkmarks onder de flaps moet nog gedaan worden en het inzetstuk van de staart mag ook nog ff geplamuurd worden. Ook de openingen waar de slats in vallen hebben nog wat aandacht nodig.

Die zwarte tussenranden die je op de foto's ziet zijn bewust, daar zitten namelijk de (opliggende) paneellijnen. Inmiddels zit op sommige plekken wat nieuwe plamuur en dat staat nu te drogen.

Groeten Jeroen

PS En ja, ik had wel wat zuiniger met verf kunnen zijn maar hij was te dun en liep weg...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2008 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Aangezien zowel de F4U-4 als de Strutter eigenlijk vlak na elkaar klaar waren, heb ik voor mezelf geprobeerd een keuze te maken... max aan 1 model tegelijk werken.

Dit heb ik met de Strutter geprobeerd en het werkt wel goed, mits het maar niet zo'n lang project wordt dat je op een gegeven moment de interesse verliest, maar dat zal voorlopig nog wel meevallen, aangezien ik b.v. nog nauwelijks PE en resin gebruik.

In het kader van 'die werkbank wordt wel errug leeg' het enige project dat nog onderweg is opgevist. Nog een ronde geplamuurd na de vorige sessie, laatste PE deeltjes erop gezet, cockpit erop, en afgeplakt.
Er zaten ook PE spiegels in (die kun je mooi zien, op de foto in Sidney's project) maar die waren niet aan een soort hoefijzer geëtst, maar alle 3 los. En ook nog eens met een ielig beugeltje als aanhechting. Tegen de tijd dat ik ze er alle 3 uit had waren ze al zo krom als een hoepel, goed, weer recht gemaakt en ik kreeg die @#$ dingen er gewoon niet goed in. Je moet ze nl. gewoon tegen het glas aan plakken en dat wil gewoon niet.
Dus helaas, exit spiegels, jammer maar helaas.

Inmiddels vanmiddag als 1e met Revell Aqua de cockpit eerst zwart gespoten zodat de binnenkant mooi zwart is, en dat was eigenlijk zo snel droog dat ik gelijk maar de primer (Humbrol) erop gezet had. Die heb ik 60-40 (thinner-verf) verdund omdat ik gemerkt had ik nogal de neiging heb te dik te spuiten en de verf dan korrelig wordt, zoals ik bij de Strutter had.
Ondanks dat je langer bezig bent wordt het resultaat 10x strakker.
Net toen ik bijna klaar was, wilde ik nog even bij z'n rug wat spuiten omdat er nog wat zwart doorheen kwam #@$# druppelen er een paar dikke druppen over de rand van het cupje op de A-4!! En die primer mengde zich meteen met de onderlaag zodat ik met het weghalen ook die weghaalde en ik die randen nu nog ff moet schuren en weer spuiten. Wel jammer, maar ja, ik zag al dat ik toch nog plekken moet bijplamuren en schuren.

De primer is igg een blijvertje, je kunt echt heel mooi zien waar iets gescribed of geschuurd moet worden. Verder valt het me heel erg mee, slechts een paar plekjes.

Vraag: Weet iemand of Tamiya XF-19 Sky geschikt is als FS16440 Light Gull Grey? Ik heb hier al naar lopen googlen maar kan eigenlijk weinig vinden...

Maar goed, platen moeten er ook zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug, 2008 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ik zou zeggen van niet.. Sky is niet Light Gull Grey

Kijk even hier.

Light Gull Grey FS26440 kun je maken van XF-20 en XF-2..

Ziet er trouwens al goed uit, jouw A-4!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hier nog even een onverwachte update... eigenlijk zouden we gister met vakantie gaan, maar de camper heeft een kapotte versnellingsbak (voor de technici: waarschijnlijk zit er een schakelvork in de bak los) dus gaan komend weekend een lang weekend met de motor weg. Dus van de nood maar een deugd gemaakt door lekker aan de Skyhawk verder te gaan. Die stond er wel heeeel grijs bij na die primer.

Ik ben nog even in de verfjes-rommeldoos aan het snuffelen geweest en kwam nog wat Light Gull Greys tegen en nu begint het toch wat te duizelen...

Monogram zegt: FS36440. Ik heb nog 2 van die oude glazen potjes met Polly S acryl liggen, daar staat ook FS36440 op.
De site waarnaar je gelinkt had, zegt FS26440, net als de Superscale instructies.
Ik heb hier nog een potje Xtracolor Enamel... FS16440.

Bomen... bos? Hoe moeilijk kun je het jezelf maken ;)

De potjes PollyS en Xtracolor lijken ondanks de andere FS nummers heel erg op elkaar, de Tamiya XF19 is toch beduidend anders en ga ik niet gebruiken.
De potjes PollyS wil ik, gezien de leeftijd, eerst proberen, anders gebruik ik de Xtracolor.

================
Update:

De primer liet nog wat kleine onregelmatigheden zien, maar het viel me echt heel erg mee. Die eerst maar eens aangepakt.

Het was een lekker klusje, maar voor het eerste echt pre-shading gedaan met Revell Aqua (zwart). Met de 0,2mm naald, de Aqua behoorlijk verdund en dan klontert het niet zo aan de naald. Ik ben nog te bibberig, niet alle lijntjes zijn even strak maar het mikken gaat steeds beter!

Afbeelding

Dat was binnen no-time droog (70% spiritus), dus de Tamiya X-2 wit verdund en vakjes gekleurd, dat valt nog niet mee, en was zo geconcentreerd bezig dat ik er kramp van kreeg! De Tamiya verf moet ik nog wel aan wennen, ik denk dat ik het te dun hou qua verdunning, want het begint al heel snel te 'lopen'. Uiteindelijk het wit iets off-wit gemaakt door er wat XF-19 bij te doen en daarmee het geheel nog oversprayed.

Voor mij is dit helemaal nieuw, nog nooit gepre-shade en/of iets van vakken kleuren gedaan en het vakken kleuren is me niet meegevallen! Volgende keer maar 1 techniek tegelijk doen. (lees: de bovenkant).

Wat vinden jullie ervan? Is de pre-shading nog te heftig aanwezig, of kan het er zo mee door?

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel een beetje ruzie met die camera gehad, dit is in het eggie, toch echt off-wit hoor!

Nog even goed laten uitharden, en dan het rood onder flaps en slats doen.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug, 2008 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ziet er prima uit hoor. Straks nog een wash om de panellines te accentueren en een laklaag erover. Komt goed.

V.w.b. FS nummers: het eerste getal is de afwerking..

1 = glanzend
2 = zijdemat
3 = mat

Dus FS 16440 is de glanzende versie van FS26440 en 36440.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Sidney, bedankt voor je uitleg, het is me nu duidelijk. Ben nog niet aan testen van die oude verf toe gekomen, maar vooralsnog 'oogt' de Polly S verf het beste en ik hoop dat die potjes nog goed zijn.

============
En in het kader van GRMBL voel me al een tijdje niet helemaal lekker, maar ff een uurtje of 2 in de tuin zitten slapen en opeens heb je het: je wilt het rood spuiten op de Skyhawk!

Dat zit op niet zoveel plekken, nl. onder slats en flaps en bij de intakes. Die laatste zijn lastig af te plakken, maar hoop dat het gelukt is...?! Was ff prutsen in elk geval en die pincet van Plusmodel met z'n extra lange bek die ik onlangs gekocht heb was ik nu heel blij mee.

In het kader van: anderhalf uur plakken, 2 minuten spuiten....:

Afbeelding

Ik had nog meer foto's, maar kom er nu net achter, dat alle ander exemplaren niet goed weggeschreven zijn. Kreeg met een andere SD kaart al een melding dat de kaart onleesbaar was terwijl hij in de cardreader en een andere camera gewoon doet. Zal wel kaduuk zijn denk ik.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 sep, 2008 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Goed.... toch niet helemaal lekker dus! ;)

Kom er net achter dat ik de verkeerde rood gepakt heb, vuurrood in plaats van signaalrood. Deze is veel te oranje en op zich zou het op zichzelf staand nog wel kunnen, maar de intake warnings komen er tegenaan en daarmee is het nu een enorm kleurverschil.

Het afplakwerk dus maar ff laten zitten, nachtje laten uitharden en maar ff wat rood eroverheen. Er zit nu Aqua op en signaalrood heb ik alleen in Humbrol.

Gr Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
De camera is op onverklaarbare wijze weer begonnen, dus nu weer met foto's...

Het rood is opnieuw gespoten met Humbrol 19, dit keer wel signaalrood,:

Afbeelding

Ook de meeste tape van de bovenkant eraf gehaald, de onderkant had ik ook ingepakt i.v.m. de uitsparingen van de flaps die ook rood moesten. Da's nog wel handig voor als het grijs gedaan moet worden. Ik had alles zo ingepakt omdat ik de pre-shading door overspray niet wilde verliezen.

Helaas wilde het met de flaps en slats zelf niet echt lukken, die zijn helemaal bobbelig geworden door een slechte witte onderlaag. Mag dus binnenkort de ovenreiniger gaan proberen... Wel jammer, anders had alles mooi tegelijk klaar kunnen zijn. Was ook de pylons en wieldeuren vergeten te spuiten dus die ook gelijk maar wit gemaakt.

Tenslotte moest ik de Fokker van mijn vriendin in de primer zetten om te kijken of ze een beetje haar best gedaan had:
Afbeelding

En toen schoot me te binnen dat ik die droptank nog moest primeren:
Afbeelding
(deze tank heb ik van Sidney gekregen uit zijn Hasegawa kit)

De potjes Polly S Light Gull Grey bleken gister onbruikbaar tijdens een testje, dus het gaat Xtracolor FS16440 worden voor de bovenkant.

Verder moet de tank nog her en der geplamuurd worden en moet ik nog met wit de buitenkanten van de wieldeuren doen en als onderlaag voor het rood van slats en flaps als die gestript zijn.

Groeten Jeroen

het is wel een beetje stil aan 't worden hier...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Ziet er netjes uit allemaal :D
Ben benieuwd naar de verdere afwerking.

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik ook! ;)

Zag net nog wel dat ik ietsjes overspray aan de onderkant op het wit had, dus dat moet strakjes nog even bijgewerkt worden. Deze week nog vakantie, dus ik hoop lekker op te kunnen schieten. :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement