Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 13 jul, 2024 4:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Harvard IIB MLD VSQ 9
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2024 13:40 pm 
Brouwer

Nu de Sea Hawk eindelijk klaar is wordt het weer tijd voor een snel tussendoortje. Hiervoor de Harvard van Special Hobby/Academy gekozen vanwege de goede ervaring met dit project.

De geschiedenis van de Harvard staat daar ook al, dus die ga ik niet opnieuw behandelen. Wat nog wel wetenswaardig is, is dat de gecombineerde LSK/MLD vliegeropleiding eind 1948 werd beëindigd, waarbij de MLD de Harvards weer overdroeg aan de LSK. Begin zestiger jaren nam de MLD 4 Harvards over van de Klu, die bij VSQ 9 werden gebruikt voor doelslepen. In 1964 kwamen de 043 (ex B-56) en de 044 (ex B-57) en in 1965 de 098 (ex B-84) en de 099 (ex B-164), de laatste is degene die ik ga bouwen.

De 099 was in de tijd dat ik regelmatig met mijn vader op de Kooy was in dienst, dus dat maakt het extra leuk. De decals komen uit de Revell kit (4198), wat een re box is van de Heller kit. Omdat Special Hobby de juiste canopy voor een Harvard Mk.IIB heeft én een mooier gedetailleerde kit is, heb ik ervoor gekozen deze te bouwen met de Revell decals. Nu maar hopen dat ze het na al die jaren nog goed doen.

photo 600732

Kleuren foto's zijn blijkbaar schaars, ik kon alleen deze van de 043 vinden.

photo 600745
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

En dit is wat het dan moet worden:

photo 600730
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

[Edit] Wat te snel op "Bevestig" gedrukt. Foto's gewijzigd en verder de mededeling dat de bouw is gestart en er binnenkort een update komt.

Gr. Sjaak

Laatst bijgewerkt door Shake op zo 09 jun, 2024 17:04 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2024 16:27 pm 
Brouwer

Leuk projectje Sjaak.

Ik heb nog ergens de Academy editie liggen en hoewel ik geen propper-liefhebber ben, moet ik eerlijk bekennen dat de Harvard toch wel een speciaal plekkie in mijn hartje heeft.
Ik heb zelfs de stoute schoenen aangetrokken en de Italeri-editie (1/48) aangeschaft...

Succes met deze rakker.

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 7:49 am 
Brouwer

En door. Ik ben benieuwd naar deze uitvoering van de Harvard. Die 99 lijkt aangekleed te zijn met wat extra antennes en een intrigerende koepel achter op de romp. Maar daar kun je vast meer over vertellen. :)

Veel plezier met deze bouw :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 15:18 pm 
Brouwer

Shake schreef:
..... heb ik ervoor gekozen deze te bouwen met de Revell decals. Nu maar hopen dat ze het na al die jaren nog goed doen.

Mwoahahahaha! Doe es eerst efkens snel een proefje met de decals voor die Duutser (want die heb je toch niet nodig). Even plonzen in een bak water en tel dan hoeveel duizend stukkies er op het decalvel rondzwemmen.

Ik heb die Revell kit ergens begin jaren negentig gekocht en een jaar of 10-15 geleden uit de doos getrokken en die decals ontploften zowat toen ze water zagen. Microscale toe ze reskjoe. :wink:

Cheers, Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 19:52 pm 
Brouwer

Klaasdebouwer schreef:
Die 99 lijkt aangekleed te zijn met wat extra antennes en een intrigerende koepel achter op de romp. Maar daar kun je vast meer over vertellen. :)
Na langdurig turen op de foto's die ik her en der van het www bij elkaar heb gesprokkeld, kom ik tot de volgende conclusie; zowel de Klu als de MLD Harvards hebben de spriet antenne en de draadantenne(s), vooral die laatste zijn lastig te zien, de zwarte bladantenne is specifiek MLD. De "koepel" is een Lear ADF loop antenna, deze werd door de Klu en MLD gebruikt en lijkt ergens tussen 1965 en 1966 geïntroduceerd, de 043 heeft hem niet, de 098 en 099 wel.

photo 600813

photo 600814

@Peter, dank voor de waarschuwing. Ik heb net een testje gedaan en ze blijven heel. Wel een goed zichtbare draagfilm, wat silvering en weinig reactie op microscale sol. Zal van de week nog wat verder experimenteren. Ik heb als back up de 099 van DD72004 achter het raam geplakt :roll: ..

Gr. Sjaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2024 20:22 pm 
Brouwer

De afgelopen dagen redelijk vlot gevorderd. Allereerst de zwakke punten van de kit aangepakt; propeller wat opgeleukt, uitstoot punten in de banden gevuld, extra pijpje in de motor gezet en de buizen van het stoelframe rond gevijld. Verder de aanpassingen om er een "echte" IIb van te maken, nl de motorkap aanpassen voor de uitlaat en een stuk uit de romp zagen voor de langere canopy.

photo 600804

photo 600990

De decals worden toch wel een uitdaging, met verschillende vloeistoffen bewerkt; Microscale Set en Sol, DACO Medium en Strong en Revell Decal Soft. Het resultaat was keurig in de panel lines trekkende decals, maar helaas veel silvering en een dag later kon je de decals er zo vanaf wippen. Uitzondering was de Revell Decal soft, deze vertoonde eerst geen silvering, maar na een dag begonnen de randjes toch wat silvering te vertonen. Ik ben bang dat ik zal moeten proberen de antieke Dutch Decal plaatjes te temmen.

photo 600989

Inmiddels wat kleurtjes aangebracht. Hiervoor Mr. Paint gebruikt, dit bevalt uitstekend. Het droogt zo snel dat ik direct kon afplakken en alle kleuren achter elkaar aan kon brengen.

photo 600991

Dat was het weer voor nu.

Gr. Sjaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2024 14:20 pm 
Brouwer

Met decals zoals we die in het verleden vaak tegen kwamen in oude Revell- & ESCI-dozen heb ik nooit goede ervaringen gehad. Je zou kunnen overwegen om ze met sterk verdunde vernis op je model "te plakken". Dat was destijds de enige manier waarmee ik ze enigzins redelijk kon aanbrengen zonder het "silvering" effect.

Aangezien dat we vandaag de dag over verschillende vernis-soorten beschikken, zou je kunnen proberen om het model af te werken met een lacquer-based glans-vernis, en de decals aan te brengen met een sterk verdunde "acrylic-based" vernis. Op die manier zou je overtollige vernis met een corresponderende thinner kunnen verwijderen zonder dat je daarmee het onderliggende werk aan tast.

Zoals altijd: eerst even een beetje experimenteren...!!!

Een klein "waarschuwings-woordje":
Ik heb deze "techniek" in het verleden ooit op een A-10 decals-set (Academy 1/72) toegepast. Omdat ik geen "spare-decals" had, en omdat het voor mij een "onbekende techniek" was, ben ik destijds begonnen met het aanbrengen van de decals aan de onderzijde van de vleugel. Nadat ik het U.S. insigna had aangebracht, was ik niet geheel tevreden over de positie. Toen ik een correctie probeerde uit te voeren kwam ik erachter dat de sterk verdunde vernis, de decal-film compleet had opgelost... Met die kennis heb ik vervolgens de overige decals met "uiterste precisie" gepositioneerd en met rust gelaten. Resultaat: "verbluffend !!!" Absoluut geen decal-film meer te bekennen en dat markings leken "gespoten".

Moraal van het verhaal:
Zoals reeds aangegeven, eerst even testen om te bekijken hoe de decals reageren. Ik kan me nog herrinneren dat ik destijds deze "techniek" ook op andere decal-sets heb uitgeprobeerd, maar helaas zonder het "gewenste effect". Daarbij moet ik opmerken dat ik destijds enkel terpentine als "thinner" gebruikte. Tegenwoordig hebben we betreffende "thinners" eveneens een veelvoud aan opties en op You-Tube zijn er zelfs een aantal "tutorials" te vinden waarbij modelbouw-collegae "mijn" techniek tonen. Het kan simpelweg niet anders zijn dat overige bouwers eveneens met dit probleem hebben geworsteld en tegen dezelfde resultaten zijn aangelopen...

Tot slot:
Zoals reeds aangegeven, hebben we vandaag de dag een ruime keuze uit modelbouw-producten. En dat geldt eveneens voor AM-decals... Wellicht een idee om even op het interweb te snuffelen voor een AM-decal set. In dat geval ben je in èèn klap van al het gerommel en gekloot af... :lol:

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2024 21:33 pm 
Brouwer

Ruud, dank voor je tips hoe antieke decals te "dresseren". Ik zal de komende tijd nog het e.e.a. uitproberen. Momenteel heb ik mijn hoop gevestigd op de 099 van de stokoude Dutch Decal set 72004, deze hangen nu voor het raam te bleken (schiet met dit weer lekker op :mrgreen: ).

Verder niet heel erg opgeschoten, vorige week weinig tijd gehad om te bouwen. Ik heb in ieder geval wel de cockpit in elkaar kunnen zetten, ik verwacht deze kit toch wel redelijk vlot te kunnen bouwen.

photo 601619

Dat was het weer voor nu.

Gr. Sjaak

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2024 22:06 pm 
Brouwer

Ziet er goed uit Sjaak & de riempjes fleuren het een & ander leuk op. :wink:

Succes met de DD-Decals. Laten we hopen dat ze bruikbaar zullen zijn na hun vitamine-D kuurtje... :lol:

Gr. Ruud.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2024 11:37 am 
Brouwer

Netjes gedaan die riempjes!

On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]