Met decals zoals we die in het verleden vaak tegen kwamen in oude Revell- & ESCI-dozen heb ik nooit goede ervaringen gehad. Je zou kunnen overwegen om ze met sterk verdunde vernis op je model "te plakken". Dat was destijds de enige manier waarmee ik ze enigzins redelijk kon aanbrengen zonder het "silvering" effect.
Aangezien dat we vandaag de dag over verschillende vernis-soorten beschikken, zou je kunnen proberen om het model af te werken met een
lacquer-based glans-vernis, en de decals aan te brengen met een sterk verdunde "
acrylic-based" vernis. Op die manier zou je overtollige vernis met een corresponderende thinner kunnen verwijderen zonder dat je daarmee het onderliggende werk aan tast.
Zoals altijd: eerst even een beetje experimenteren...!!!
Een klein "waarschuwings-woordje":
Ik heb deze "techniek" in het verleden ooit op een A-10 decals-set (Academy 1/72) toegepast. Omdat ik geen "
spare-decals" had, en omdat het voor mij een "onbekende techniek" was, ben ik destijds begonnen met het aanbrengen van de decals aan de onderzijde van de vleugel. Nadat ik het U.S. insigna had aangebracht, was ik niet geheel tevreden over de positie. Toen ik een correctie probeerde uit te voeren kwam ik erachter dat de sterk verdunde vernis, de decal-film compleet had opgelost... Met die kennis heb ik vervolgens de overige decals met "uiterste precisie" gepositioneerd en met rust gelaten. Resultaat: "verbluffend !!!" Absoluut geen decal-film meer te bekennen en dat markings leken "gespoten".
Moraal van het verhaal:
Zoals reeds aangegeven, eerst even testen om te bekijken hoe de decals reageren. Ik kan me nog herrinneren dat ik destijds deze "techniek" ook op andere decal-sets heb uitgeprobeerd, maar helaas zonder het "gewenste effect". Daarbij moet ik opmerken dat ik destijds enkel terpentine als "thinner" gebruikte. Tegenwoordig hebben we betreffende "thinners" eveneens een veelvoud aan opties en op You-Tube zijn er zelfs een aantal "tutorials" te vinden waarbij modelbouw-collegae "mijn" techniek tonen. Het kan simpelweg niet anders zijn dat overige bouwers eveneens met dit probleem hebben geworsteld en tegen dezelfde resultaten zijn aangelopen...
Tot slot:
Zoals reeds aangegeven, hebben we vandaag de dag een ruime keuze uit modelbouw-producten. En dat geldt eveneens voor AM-decals... Wellicht een idee om even op het interweb te snuffelen voor een AM-decal set. In dat geval ben je in èèn klap van al het gerommel en gekloot af...
Gr. Ruud.