Dank heren,
Het is weliswaar allemaal achtergrond, maar het moet er wel een beetje uitzien. Normaal gezien verbrand je wel wat tijd om de werkplek er een beetje uit te doen zien. Alleen verdwijnt dat in dit geval onder rook en vuur. Dus het werk beperkte zich tot het uitlijnen van de anti-glare schield en de cockpit zelf. Er zitten pennen en randjes aan die onderdelen, maar, geloof het of niet, het is allemaal zo scheef als een krab. Dus die zijn er afgehaald en de onderdelen zijn er optisch zoveel mogelijk recht in geplakt. Helemaal jofel is het nog steeds niet, want de onderdelen zijn zelf ook wat scheef

. Hieronder die onderdelen en de splitterplates zitten er ook al op (zonder correctie!).

Aangezien het eject-voorval een Canadese CF-18 betreft, moest het zoeklicht aan de zijkant toegevoegd worden. Eerst een gat van 7mm rond. De voorkant van een externe tank is omgebouwd tot reflector. Met een laagje chroom en een lens van transparant acrylplaat heb je dan een lamp.

Voor degenen die zich afvragen wat dit voor een lamp is. In het Canadese Arctische gebied is het een groot deel van het jaar erg donker. En de Russen fladderen daar nogal eens stiekem rond. Om de eventuele indringers te identificeren gaan de Canadezen er met een CF-18 naast vliegen en zetten het dan met dit zoeklicht in het zonnetje. Het schijnt dat sommige bemanningen van onderschepte toestellen zich pas bewust worden dat ze onderschept zijn als het licht aangaat. Dat is dan even schrikken

.
Omdat ik toe werk naar het sluiten van de romp, moet ik de elektrische verbindingen ook al maken. De led-driver is aan de draden uit de standaard gemonteerd en de lichtaansluiting loopt vervolgens door de achterkant van de cockpit naar buiten. Wordt wel wat lastig bij het spuitwerk van de buitenkant, maar ik zag geen andere optie.

De aanpassing van de inlaten, die bij de YF-17 een beetje peervorming zijn, heb ik opgelost met een ring van een stuk PVC-pijp. Die heb ik aan de afgezaagde rand geplakt. Zoals je op de foto kunt zien lopen de inlaten bij deze kit na pakweg anderhalve centimeter dood. Die achterwand heb ik eruit gesneden. Met een stuk opgerold sheet heb ik de ene inlaat verlengd. De andere komt precies op de uitsnede uit. Met putty heb ik de binnenkant opgevuld en vloeiend gemaakt (Nog niet helemaal klaar, het schuurwerk is lastig, dus ik doe het in stapjes). Maar het tussenresultaat begint erop te lijken.

De uitsnede leverde nog wel een uitdaging op. Want als je dan van de zijkant kijkt, gluur je zo de binnenkant van het model in. En dat is bepaald geen fraai gezicht. Dichtmaken is natuurlijk een optie, maar dat ziet er waarschijnlijk ook een beetje knullig uit. De andere optie is om er een binnenwerk in te bouwen. Om de binnenkant op te fleuren heb ik een interne tank geknutseld. Ik heb me qua vorm en kleur op een paar cut-out tekeningen moeten verlaten. Ook de ribben die ik heb toegevoegd zijn geïnspireerd door de tekeningen. Alleen zijn de ribben die tussen de tanks zitten eigenlijk gefreesde titanium platen. Maar die heb ik achterwege gelaten. De vorm is nogal complex en de luchtinlaat moet er ook nog doorheen. Ik heb het na een mislukte poging maar opgegeven. Het witte toegangsdeksel op de tank moet nog een metaalkleurtje krijgen.

Om te bepalen of het resultaat me beviel heb ik de rand quick and dirty rood geverfd, dat moet na het spuitwerk nog een keertje over. Het ging me om de indruk en die valt me niet tegen, dus zo gaat het er zo'n beetje uitzien.

Dat was het weer even.
Cheers,
Jan